„Se întâmplă fenomenul mutărilor din depozitele vechi construite în perioada ceauşistă, pentru că acestea nu sunt dotate cu instalaţii performante de stingere a incendiilor. O investiţie într-un depozit de genul acesta este foarte mare, înălţimea lor nu ajută, pentru că au maxim 6-7 metri, iar rampele de acces sunt simple platforme betonate. Procesul de mutare va fi accelerat de noua lege ISU. Se mută în spaţii noi pentru că au şi avantajul costurilor reduse“, a declarat Laurenţiu Duică, director asociat în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Colliers International.
Suprafaţa cumulată a acestor platforme este echivalentul a 10-15% din stocul de depozite moderne al României, calculat la circa 2 mil. mp. Duică spune că este vorba, în special, de distribuitori de componente auto care funcţionează în mijlocul oraşelor şi care vor fi nevoiţi să se mute în exteriorul localităţilor.
Potenţialul României
Brokerul consideră că situaţia de conflict din Ucraina şi Turcia ajută România să accelereze ritmul de dezvoltare al spaţiilor industriale, pentru ca piaţa să ajungă la 5-6 milioane de metri pătraţi în următorii cinci ani.
„Putem livra marfă într-un timp şi cu un cost foarte bune în Bulgaria, Republica Moldova, România şi ţările ex iugoslave“, menţionează Duică.
În continuare, forţa de muncă ieftină rămâne principalul atu al României. Potrivit brokerului Colliers, în Slovacia, un muncitor într-un depozit are un salariu lunar de 700-800 de euro, în timp ce în România câştigă 300-350 euro.
Una dintre zonele cu potenţial de dezvoltare în acest sector este Suceava, spune Duică, şi asta pentru că timpul de tranzit spre Polonia este foarte scurt.
„Discutăm deja cu autorităţile din Suceava, care vor să dezvolte zona din punct de vedere logistic şi industrial“, a mai spus el.
Forţă de coagulare
Atragerea de producători în România ajută la dezvoltarea a o serie de industrii conexe. Spre exemplu, fabrica de anvelope Pirelli a creat în Slatina o întreagă masă de producători. Totuşi, peste 90% din producţia Pirelli pleacă la export, asta pentru că nivelul de consum din România ne face o piaţă a produselor mai ieftine, menţionează Duică.
„Sunt puţini producători de componente auto în Craiova pentru că producţia foarte slabă a Ford i-a determinat să fie mult mai aproape de fabrica Dacia, care a produs masiv“, a mai spus consultantul Colliers.