Consiliul Concurenţei va transmite Guvernului, în perioada următoare, o solicitare pentru modificarea actului normativ. Noua lege ce reglementează transportul în regim de taxi a fost promulgată fără a ţine cont de observaţiile Consiliului Concurenţei. Prin urmare, legea trebuie modificată, întrucât conţine prevederi ce îngrădesc competiţia.

Deşi normele de aplicare ale Legii nr. 265/2007 – Legea taximetriei abia au fost publicate, aceasta trebuie modificată, deoarece are prevederi ce limitează libera concurenţă pe piaţă. „Vom propune modificarea Legii taximetriei care, din punctul nostru de vedere, are prevederi anticoncurenţiale“, a declarat pentru Capital Gheorghe Oprescu, preşedintele Consiliului Concurenţei. El a precizat că, în perioada următoare, se va trimite o sesizare către Guvern pentru a demara o iniţiativă legislativă de modificare a legii. În acelaşi timp, instituţia va trimite informări privind deficienţele existente în lege către comisiile din Senat şi din Camera Deputaţilor.
Principalele prevederi ce contravin Legii concurenţei, a explicat Gheorghe Oprescu, sunt cele legate de restricţiile de ordin cantitativ, precum stabilirea unui număr maxim de autorizaţii, a unor tarife maxime. În acelaşi timp, chiar noţiunea de la care s-a pornit în stabilirea legii, respectiv aceea că activitatea de taximetrie şi cea de închiriere de maşini sunt servicii de interes economic general şi, în consecinţă, trebuie reglementate, ridică semne de întrebare.

În actuala formă, legea prevede un număr maxim de autorizaţii de taxi ce pot fi acordate, şi anume patru la mia de locuitori. „Această restricţionare a cantităţii, ca la orice alt produs, înseamnă o creştere a tarifelor“, a explicat Oprescu. Pe de altă parte, conform legii, se poate depăşi acest nivel al numărului de autorizaţii dacă există acordurile asociaţiilor profesionale reprezentative. „Ceea ce înseamnă că îi întreb pe ei dacă îmi dau voie să mai bag nişte concurenţi pe piaţă!“, spune Oprescu.

Tarif maxim încă cel mult doi ani

O altă prevedere considerată restrictivă pentru piaţă este aceea prin care taxiurile deservite de un dispecerat pot realiza serviciul de transport utilizând tarife unice sau tarife diferenţiate pe categorii de autovehicule. Oprescu consideră că aceasta înseamnă că nu se mai poate vorbi de libera formare a preţurilor, pe baza cererii şi ofertei. În acelaşi timp, „dispeceratul poate reprezenta un cadru unde aceştia se pot înţelege între ei să formeze un cartel. Şi au voie să facă acest lucru prin lege“, a mai precizat oficialul Consiliului Concurenţei.
În legătură cu prevederea legislativă conform căreia se stabileşte un nivel maxim al tarifelor pe care le pot practica taximetriştii, Oprescu spune că, fiind vorba de beneficiul consumatorului, mai poate fi acceptată pentru un interval de doi ani. „Consiliul a dat un aviz prin care spunem că, pentru o perioadă de doi ani, se mai poate menţine această reglementare în aşa fel încât operatorii existenţi să se obişnuiască cu ideea că va fi piaţă liberă“, a declarat Oprescu.

Legea nr. 265, ce a modificat cadrul legal existent în domeniu din anul 2003 (Legea nr. 38), a fost promulgată de Parlament în luna mai a acestui an, fără a include observaţiile pe care Consiliul Concurenţei le-a făcut pe alte variante ale legii. Acest proiect de act normativ nu a fost supus avizării autorităţii de concurenţă aşa cum prevede Legea Concurenţei. La începutul acestei luni, după proteste repetate ale taximetriştilor independenţi, au fost publicate normele de aplicare ale legii. Protestele taximetriştilor vizau modul în care a înţeles Primăria să acorde autorizaţiile pentru taximetrie atâta timp cât nu existau norme clare de aplicare a legislaţiei.

Conditii egale

Legea nr. 265/2007 a fost gândită pentru a elimina frauda fiscală şi pentru a crea condiţii egale pentru taximetria de firmă şi cea individuală, a explicat deputatul Ioan Bivolaru, iniţiatorul legii. Numai în Bucureşti, conform studiilor, a reieşit că evaziunea fiscală din domeniu ducea la pierderi lunare de 400.000 lei. În condiţiile noii legi, pot face taximetrie numai cei care sunt proprietari de autovehicule.