Noile legi ale educației, adoptate de Senat
Senatul a adoptat, luni, în plen, în calitate de for decizional, proiectul legii învăţământului preuniversitar cu amendamente. Au fost înregistrate 81 de voturi „pentru” şi 28 „împotrivă”.
Reprezentanţii opoziţiei – de la USR şi AUR – au votat împotrivă, după ce au solicitat, de multe ori, retrimiterea proiectului la comisia raportoare, cea de învăţământ. Solicitarea a fost respinsă, prin vot.
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a afirmat că legile educaţiei reprezintă „un moment istoric”, subliniind că proiectul învăţământului preuniversitar include măsuri pentru prevenirea şi combaterea abandonului şcolar, reducerea analfabetismului funcţional, implementarea unei educaţii centrate pe elevi, prevenirea segregării şcolare şi crearea unor condiţii de siguranţă pentru toţi cei aflaţi în procesul de învăţământ.
De asemenea, Senatul a adoptat, luni, în calitate de Cameră legislativă decizională, cu 79 de voturi „pentru” şi 28 „împotrivă”, proiectul de lege privind învăţământul superior.
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat în plen că legea învăţământului superior, parte a pachetului de legi ‘România Educată’, vine în completarea legii învăţământului preuniversitar, fiind astfel asigurată o abordare „coerentă şi predictibilă a procesului educaţional”.
„Prin intermediul reformelor propuse ne asigurăm că ajutăm în mod real tinerii din România să-şi urmeze visul, să-şi aleagă cariera care li se potriveşte, dar mai ales să fie cetăţeni activi ai României democratice. În cadrul acestui proiect legislativ au fost incluse programe menite să combată abandonul universitar, să ofere studenţilor care au nevoie de o a doua şansă pentru a-şi continua studiile, să se implice în decizii ca beneficiari direcţi şi parteneri valoroşi, înţelegând să aplice mai bine noţiunile de etică şi integritate academică. Totodată, ne-am asigurat că învăţământul superior românesc va avea o puternică dimensiune de internaţionalizare, element pe care îl considerăm esenţial atunci când vine vorba despre performanţă”, a precizat Deca după adoptarea proiectului.
Măsuri pentru sprijinirea cadrelor didactice
Potrivit ei, un alt obiectiv important este integrarea tinerilor pe piaţa muncii.
„Acest lucru va fi realizat şi prin introducerea învăţământului superior în regim dual şi a posibilităţii constituirii de consorţii universitare pentru învăţământ dual. Măsura este una extrem de aşteptată de mediul economic şi se bucură inclusiv de o alocare consistentă din fonduri europene. Am inclus în legea învăţământului superior, similar abordării din legea învăţământului preuniversitar, măsuri prin care sprijinim cadrele didactice”, a adăugat ministrul Educaţiei.
Ea a prezentat, totodată, câteva dintre aceste măsuri de sprijin pentru cadrele didactice.
„Universităţile pot majora salariile de bază în funcţie de specificul activităţii desfăşurate de profesori şi de performanţă cu încadrare în bugetul aprobat. Participarea în comisii specifice derulării activităţilor din cadrul departamentului, şcolii doctorale, facultăţii sau universităţii va fi inclusă în norma didactică. Cadrele didactice şi de cercetare care se pensionează pot primi, în plus, din bugetul Ministerului Educaţiei, două salarii raportate la ultimul salariu de bază. Comisiile consultative ale Ministerului Educaţiei pot avea în componenţa lor şi câte un membru al federaţiei sindicale reprezentative din învăţământul superior de stat cu cei mai mulţi membri, iar angajaţii operatorilor economici care sunt implicaţi în programele de învăţământ superior dual sunt scutiţi de la plata impozitului pe venit”, a punctat Deca.
Măsuri stricte pentru întărirea eticii
Proiectul de lege include, de asemenea, măsuri mai stricte în vederea întăririi eticii în mediul academic, acestea fiind bazate pe două componente importante.
Este vorba, a continuat ea, pe de o parte, de existenţa unui sistem clar şi transparent de sancţiuni pentru orice abateri de la prevederile legale pentru toţi cei implicaţi în procesul educaţional, inclusiv palierul decizional şi, pe de altă parte, de publicarea pe o platformă naţională a tuturor tezelor de doctorat pentru 90 de zile înaintea susţinerilor, cu respectarea dreptului de autor.
„Orice persoană va putea formula observaţii cu privire la potenţiala existenţă a unor abateri de la standardele legii, înainte ca teza să fie susţinută, prevenind astfel orice suspiciune cu privire la originalitatea sa după acordarea titlului”, a subliniat ministrul Deca.