«Schimbările privind timbrul de mediu influenţează această industrie prin instabilitate, pentru că în cei cinci ani de când suntem pe piaţa locală au existat 11 modificări, care au însemnat eforturi administrative, dar şi dificultăţi la revânzarea autovehiculelor pentru care nu s-a plătit această taxă, în conformitate cu prevederile legale din perioada respectivă», spune Bogdan Apahidean, președintele Asociației de Leasing Operațional (ASLO).
De anul acesta, leasingul operațional și întreaga industrie auto se confruntă cu noile limitări impuse de apariția timbrului de mediu și modificările privind noul cod fiscal. Noile prevederi ale Codului Fiscal limitează deductibilitatea costurilor cu amortizarea autovehiculelor din flota societăților comerciale la 1.500 de lei pe lună. „În prima fază se loveşte direct în rezultatul firmelor de leasing operaţional, care vor avea cheltuieli nedeductibile şi, prin aceasta, resurse mai mici de reinvestit. În faza a doua, se lovește în firmele utilizatoare ale contractelor de leasing, prin creşterea cheltuielilor acestora şi afectarea activităţii“, precizează Apahidean. Astfel, potrivit calculelor făcute de acesta, pentru o maşină cu o valoare de 30.000 de euro, clientul va plăti în plus, din cauza noilor prevederi ale Codului fiscal, 164,1 euro anual. În cazul unui autovehicul de 35.000 de euro, suma plătită creşte cu 299,3 euro anual.
În plus, fiecare nouă modificare a legislaţiei presupune existența unor perioade de blocaj, întrucât noile norme nu sunt comunicate imediat după apariția legii, și de multe ori comportă discuții suplimentare, iar instituţiile statului nu ştiu cum să aplice noile prevederi. Cu toate acestea, piața de leasing operațional a crescut constant în ultimii patru ani, înregistrând anual o majorare de peste zece procente. Anul cu cea mai mare creştere a fost 2011, când piaţa a înregistrat o majorare de 17% faţă de perioada similară a anului anterior, atingând aproximativ 37.400 de unităţi, faţă de aproximativ 31.900 înregistrate la sfârşitul lui 2010.
„Anul trecut, peste 8.500 de autovehicule au fost înmatriculate prin leasing operaţional, reprezentând aproape 13% din totalul înmatriculărilor de autoturisme şi autovehicule comerciale uşoare noi. Pentru 2013 există perspective de continuare a acestui trend, datorită faptului că multe companii care până în prezent au preferat cumpărarea cash şi managementul „in house“ transferă achiziţia şi administrarea către firmele de leasing operaţional. Astfel, estimările arată că 2013 va aduce o creştere a pieţei cu cel puţin 10%, ajungând la un număr de aproximativ 45.000 de unităţi“, completează Bogdan Apahidean.
Operaționalul rămâne activ pe euro
Principala explicație a acestor cifre în creștere este oferită chiar de condiționalitățile impuse de criza financiară: restructurări și reduceri de costuri. Cine deține un parc auto de la 15 – 20 de mașini în sus și își dorește să scape de grija plăților anuale pentru viniete, asigurări, carduri de combustibil, achiziție mașini, asistență rutieră cu mașină la schimb sau de grija costurilor de service și a foilor de parcurs ale propriilor șoferi poate apela la una dintre cele 13 firme de leasing operațional active pe piața românească. Prin externalizarea parcului auto în acest fel, economiile firmei merg până la 15% față de costurile cu administrarea proprie a parcului auto.
În plus, de anul acesta, finanțarea în euro, care rămâne încă cea mai ieftină variantă de împrumut, va deveni prohibitivă pentru foarte multe societăți din România datorită noilor reglementări BNR. „În cazul leasingului operațional, costul finanțării și al serviciilor ofertate este exprimat în euro, deoarece produsele şi serviciile furnizorilor auto, în România, sunt oferite în euro. În plus, finanțarea în euro poartă o dobândă semnificativ mai redusă comparativ cu cea în lei“, spune Bogdan Apahidean. Pentru a face față unei piețe în care plata la timp a facturilor este un lucru destul de rar, companiile de leasing operațional și-au ales drept clienți societăți care activează în domenii fără un risc ridicat. În ultimii cinci ani, multinaţionalele au fost clienţii tradiţionali, dar în ultimii ani se constată o deschidere mai mare a firmelor româneşti către leasingul operaţional.
Pentru o maşină de 30.000 de euro, se vor plăti în plus, din cauza Codului fiscal, 164,1 euro anual. La 35.000 de euro, impactul este de 299,3 euro pe an.
Bogdan Apahidean, dir. gen. LeasePlan România şi preşedinte Asociația Societăților de Leasing Operațional
250 milioane de euro este valoarea pieței leasingului operațional, în funcție de cifra de afaceri și valoarea portofoliului celor 13 jucători