Pentru proprietarii de autovehicule, anul aderării vine mai mult cu veşti proaste. Libertatea de a circula în spaţiul comunitar, ca orice cetăţean al Uniunii Europene, va avea un preţ destul de piperat. Chiar şi pentru cei care nu intenţionează să părăsească ţara, deţinerea unei maşini îi obligă să încheie poliţe RCA la tarife care să acopere răspunderea pentru accidente produse oriunde în UE. Cu alte cuvinte, asigurarea RCA şi cea Carte Verde se vor unifica, deşi, într-o primă fază, până când toţi membrii comunităţii europene vor ratifica Tratatul Multilateral de Garantare, pentru cea din urmă societăţile de asigurări vor continua să emită poliţe separat.
Cu limite de despăgubire majorate la nivele acceptate în UE – minimum 100.000 de euro pentru daune materiale şi 350.000 de euro/persoană în caz de vătămări corporale, românii se pot aştepta să plătească şi prime de asigurare tot ca vest-europenii. Până acum, asigurătorii puteau ieftini sau scumpi poliţele în limita unor marje stabilite de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA). Din 2007, însă, au libertate totală în stabilirea tarifelor. Fără excepţie, deciziile tuturor vor fi de scumpire, influenţate nu numai de majorarea limitelor de despăgubire ci şi de creşterea daunalităţii pe segmentul asigurărilor auto. Astfel, în ultimii cinci ani, despăgubirile pentru daune avizate în contul poliţelor RCA au crescut de peste 150 de ori. Cele mai mari creşteri de tarife vor fi suportate anul viitor de firme, pentru autovehiculele cu capacitate cilindrică mare acestea ajungând, în unele cazuri, chiar la 100%.
Proaspăt cetăţean UE, proprietarul român de Dacie va plăti şi el tarife RCA majorate cu procente variind de la 10%, în cazul Asitrans spre exemplu, la 25% în cazul BCR Asigurări şi la aproape 60% în cazul Omniasig. Primele anuale se apropie astfel de 100 de euro, nivel depăşit cu mult în cazul maşinilor mai puternice. În plus, asigurătorii pot anunţa scumpiri suplimentare faţă de tarifele existente, singura condiţie fiind să le anunţe cu trei luni înainte de aplicare. Deocamdată, diferenţieri de tarife care să avantajeze şoferii cu un cazier rutier curat şi să îi supra-taxeze pe cei vinovaţi de multe accidente nu fac prea multe companii. Drumul a fost deschis, totuşi, de Allianz-Ţiriac, sistemul, cunoscut sub numele de „bonus-malus” putând să se extindă în viitorul apropiat la toată piaţa.
Pentru moment, însă, piaţa asigurărilor auto nu îşi poate face prea multe speranţe că va scăpa de situaţiile haotice. Reglementări care ar fi trebuit să aducă ordine în domeniu vor avea şi în 2007 probleme de aplicare, iar altele riscă să adauge chiar un plus de haos dificultăţilor deja existente.
Interzicerea încheierii poliţelor RCA la colţ de stradă a avut efecte vizibile imediat după decizia CSA doar în zonele vizibile ale Capitalei. În ciuda amenzilor cu care a ameninţat Comisia, agenţii de asigurări au continuat să vândă nestingheriţi poliţe, mai ales în provincie, în maşini vechi, cu oferte pentru mai multe companii. Încheierea contractelor în astfel de condiţii creează probleme în funcţionarea bazei de date privind poliţele RCA, către care agenţii ar trebui să poată trimite datele de la un calculator. Erorile pe care baza de date le-a înregistrat constant în anii anteriori au şanse să se repete şi în 2007.
Una dintre puţinele veşti bune pentru proprietarii de autovehicule în 2007 nu vine nici ea lipsită de probleme. Constatarea amiabilă a accidentelor uşoare, nesoldate cu victime, ar urma să îi scape pe aceştia de coşmarul cozilor din sediile Poliţiei Rutiere, unde fiecare eveniment minor trebuie raportat pentru a fi obţinute despăgubiri de la asigurător. Din cauza modului în care a fost reglementată în lege, însă, situaţiile în care Poliţia iese complet din cărţi, iar tamponările uşoare pot fi rezolvate simplu, prin completarea în stradă a unui formular de către şoferii implicaţi, pot fi numărate pe degete. În plus, atâta timp cât primele nu sunt diferenţiate în funcţie de cazierul rutier al şoferului la toate companiile, asigurătorii se tem că va creşte riscul de fraudă. Dacă nu se teme că îşi va scumpi asigurarea RCA în anii următori, un şofer cu poliţa în regulă poate accepta fără probleme să se recunoască vinovat de accidente uşoare pe care le-a produs altcineva, neasigurat. Probleme rămân şi pentru cei care au asigurări Casco, constatarea amiabilă nefuncţionând şi în cazul acestora înainte de acordarea despăgubirilor.
Mai mult, reglementările pot crea dificultăţi chiar străinilor implicaţi în accidente uşoare în România. Ştiind cum funcţionează sistemul în ţările lor, aceştia pot părăsi liniştiţi ţara după ce au completat formularul de constatare amiabilă, deşi între timp Poliţia română le poate cere să se prezinte la sediile sale. Astfel de cazuri sunt posibile dacă agentul de asigurare consideră că nu s-au îndeplinit condiţiile pentru constatarea amiabilă şi trimite formularele la Poliţie.
Pentru asigurătorii auto, dar mai ales pentru clienţii acestora, 2007 se anunţă aşadar un an cu scumpiri şi multă confuzie, preţul unui interval de încercări la începutul perioadei în care şoferul oricărei Dacii va putea circula până în celălalt capăt al Europei fără să îi fie verificate documentele la graniţă.