Liber la tichete de masa pentru toti amatorii

angajati. In ultimii ani, rata de crestere realizata prin cota impusa de Guvern a fost de 10-15%. Oricum, Romania era singura tara din Europa in care se practica sistemul de cota", crede Satya Christophe Menard, director general la Sodexho Pass Romania. Anul trecut, compania a distribuit tichete de masa Gusto Pass la 580.000 de beneficiari, angajati in cateva mii de companii. In 2003, Sodexho Pass a avut o cifra de afaceri de 15,2 milioane de euro si un profit net de 10,6 milioane de euro. Din c

angajati. In ultimii ani, rata de crestere realizata prin cota impusa de Guvern a fost de 10-15%. Oricum, Romania era singura tara din Europa in care se practica sistemul de cota”, crede Satya Christophe Menard, director general la Sodexho Pass Romania. Anul trecut, compania a distribuit tichete de masa Gusto Pass la 580.000 de beneficiari, angajati in cateva mii de companii. In 2003, Sodexho Pass a avut o cifra de afaceri de 15,2 milioane de euro si un profit net de 10,6 milioane de euro. Din cele 21 de servicii pe care le ofera in cele 74 de tari, in Romania compania ofera doar doua (tichete de masa si tichete cadou, fiind prima companie din domeniu care le-a lansat), insa este pregatita sa administreze si alte tipuri de bonuri valorice. Foarte optimist nu este nici Emmanuel Malan, director general la Accor Services, care emite tichetele de masa Ticket Restaurant. „Abia peste trei luni ne vom putea da seama cum va evolua piata in acest an, dar nu cred ca va creste extraordinar de mult”, spune Emmanuel Malan. Anul trecut, 18.000 de companii au oferit tichetele de masa emise de Accor Services in beneficiul a 530.000 de salariati, tichetele putand fi folosite in cele 25.000 de magazine si restaurante afiliate. In 2003, compania a avut o cifra de afaceri de 19,4 milioane de euro si un profit net de 15,2 milioane de euro.De aceeasi parere este si Gheorghe Tatu, director de vanzari la Hungastro, al treilea emitent de tichete de masa dupa numarul de beneficiari. „Consider ca dinamica pietei este mai putin determinata de liberalizarea acestui produs, cat de cresterea solvabilitatii firmelor, si prin aceasta achitarea obligatiilor la bugetul de stat, care conditioneaza accesul la achizitionarea tichetelor”, spune Gheorghe Tatu. Hungastro a avut in 2003 o cifra de afaceri de 4,3 milioane euro si un profit net de trei milioane euro. In acelasi timp, dinamica pietei este conditionata si de tipul de management practicat in fiecare companie, acordarea bonurilor de masa fiind un element de motivare a angajatilor. In ciuda pesimismului companiilor de tichete, piata are toate sansele sa se dezvolte mai mult in acest an, tinand cont ca doar 1,6 milioane de angajati primesc astfel de tichete, din-tr-un total de 4,3 milioane. Insa, scepticismul emitentilor de tichete de masa este determinat de faptul ca in 2004 cota de beneficiari impusa de Ministerul Finantelor nu a fost realizata de catre toti jucatorii din industrie. Aceasta in conditiile in care sumele corespunzatoare tichetelor de masa sunt deductibile la calculul impozitului pe profit si sunt scutite integral de taxe si impozite, atat din partea salariatului, cat si a angajatorului. Este evident ca liberalizarea pietei va duce la aparitia de noi jucatori, ultimul din cei noua emitenti de tichete intrand pe piata in octombrie anul trecut. Pentru a preveni fraudele in domeniu, Ministerul Finantelor a dublat, de la 500.000 dolari la un milion euro, capitalul social pe care trebuie sa il aiba companiile care comercializeaza bonuri de masa. In schimb, piata tichetelor cadou, lansate in Romania in 2003, pare a se dezvolta mai rapid. „Tichetele cadou sunt un produs cu tinta de emancipare a politicilor manageriale la capitolul stimulente materiale. Faptul ca prin tichetul cadou salariatul primeste pe langa valoarea intrinseca si libertatea gestionarii lui potrivit propriilor necesitati a determinat la sfarsitul lui 2004 o crestere evidenta a cererii”, spune Gheorghe Tatu. Deocamdata, piata tichetelor cadou este inca in fasa, valoarea pietei fiind estimata la mai putin de un sfert din valoarea pietei tichetelor de masa, evaluata in 2004 la 500 milioane de euro. O piata cu un potential ridicat este cea a tichetelor de vacanta, insa proiectul de lege nu a trecut de Parlament, cu toate ca a fost discutat de doua ori anul trecut.

cum se imparte piata

Emitent    Numar beneficiari    Cota de piata
Sodexho Pass    581.000    34,7%
Accor Services    528.000    31,5%
Hungastro    253.000    15,1%
IFS    127.000    7,6%
Cheque Dejeuner    76.000    4,6%
Blu Ticket    49.000    2,9%
Pro Serv    38.000    2,3%
Cuget Liber    16.000    1%
GFS Services    5.000    0,3%
Piata tichetelor de masa, estimata la 500 milioane euro anul trecut, va creste cu aproximativ 10-15% in 2005.