O lacuna legislativa, intamplatoare sau deliberata, poate scoate miliarde de lei din buzunarele celor 149 de mii de notari, medici, avocati, experti contabili, avocati, designeri, jurnalisti etc., intr-un cuvant liber-profesionistii romani. Acestia sunt confruntati cu o situatie neclara, din care ies in castig bugetele Caselor de Asigurari de Sanatate. Regularizarea platilor privind impozitul pe venit atrage dupa sine necesitatea regularizarii platilor CASS. In acest moment exista o disputa apri
O lacuna legislativa, intamplatoare sau deliberata, poate scoate miliarde de lei din buzunarele celor 149 de mii de notari, medici, avocati, experti contabili, avocati, designeri, jurnalisti etc., intr-un cuvant liber-profesionistii romani. Acestia sunt confruntati cu o situatie neclara, din care ies in castig bugetele Caselor de Asigurari de Sanatate. Regularizarea platilor privind impozitul pe venit atrage dupa sine necesitatea regularizarii platilor CASS. In acest moment exista o disputa aprinsa pe marginea penalitatilor pe care liber-profesionistii ar trebui sa le plateasca in contul CASS, penalitati neanuntate in nici un act normativ, dar sustinute de juristii Caselor de Asigurari de Sanatate ca fiind perfect intemeiate si legale.
Pana la data de 1 ianuarie 2000, momentul intrarii in vigoare a OG nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, contributia de 7% (initial 5%) din venitul impozabil al liber-profesionistilor era inclusa in impozitul datorat, conform Legii nr. 45/1997 („Contributia pentru asigurarile sociale de sanatate se deduce din impozitul pe salariu sau din impozitul pe venit, dupa caz, stabilit conform legii, si se varsa la Casa de Asigurari de Sanatate”). Ceea ce insemna ca la fiecare termen de plata a impozitului pe venit sau a regularizarii acestuia, suma de plata era automat determinata de catre inspectorul fiscal, fiind dedusa din impozitul determinat conform legii, contribuabilului ramanandu-i sa faca viramentele.
OG nr. 73/1999 privind impozitul pe venit a adus ca noutate obligatia liber-profesionistilor de a-si calcula si vira singuri contributia de 7%. Intr-o prima etapa, calculul s-a facut, o data cu platile anticipate cu titlu de impozit pe venit (trimestrial), aplicand 7% la venitul estimat pentru anul curent, determinat pornind de la realizarile anului precedent.
Ce se va intampla insa la regularizarea platilor privind impozitul pe venit? Este intrebarea pe care ar trebui sa si-o puna, in acest moment, liber-profesionistii si la care incearca sa dea un raspuns Carmen Radu, contabil autorizat, asociata a firmei D&C Conta.
„Consideram ca, in aplicarea Legii nr. 145/1997, contribuabilul ar trebui, din proprie initiativa, sa faca si regularizarea platilor cotei de 7% aplicata la venitul net realizat in anul de referinta. Problema spinoasa este urmatoarea: deoarece prin analogie, determinarea si plata cotei de 7% sunt legate de determinarea si plata impozitului pe venit, care este momentul exigibilitatii diferentei de contributie la asigurarile sociale?”
Cu alte cuvinte, cand am cunoscut eu, contribuabil, care este nivelul venitului realizat de mine in anul precedent?
a) cand am depus declaratia de impunere anticipata pe anul in curs (maximum 15 martie), la care se iau in calcul, potrivit legii, realizarile anului precedent sau
b) cand am primit de la Fisc decizia de impunere bazata pe suma de mai sus, sau
c) cand am depus declaratia de impozit pe venitul global pentru anul precedent, sau
d) cand am primit decizia de impunere anuala pe venitul global (perioada septembrie-noiembrie 2001?
Este lesne de observat ca intre aceste momente se scurg cel putin opt luni, iar aspectul intereseaza in sensul majorarilor de intarziere la plata contributiei. Pentru ca in viziunea Caselor de Asigurari de Sanatate, contribuabilii liber-profesionisti ar trebui sa plateasca penalitati de intarziere. „Altfel spus, presupunand ca platim diferenta de taxa la 15 octombrie, una este sa ni se pretinda majorari de intarziere, de exemplu, de la 15 martie la 15 octombrie si cu totul altceva pentru perioada 1-15 octombrie. Consideram ca atata vreme cat regularizarea contributiei de 7% se face prin analogie cu impozitul pe venit, exigibilitatea acesteia curge de la data comunicarii deciziilor de impunere anuala, pe care muti dintre profesionistii cu libera practica le primesc in chiar aceasta perioada”, arata Carmen Radu.
Studiu de caz
Un avocat care realizeaza in anul 1999 un venit net de 100 milioane lei, va plati in cursul anului 2000 cota de 7% pornind de la acest nivel. La finele anului 2000, contribuabilul constata ca are un venit net de 500 milioane lei. Depune toate declaratiile cerute de lege si asteapta ca fiscul, in aplicarea OG nr. 73/1999, sa ii pretinda diferenta de impozit pe venit, prin Decizia de impunere anuala, pe care o primeste la 15 octombrie 2001. Deoarece legea nu distinge in mod clar, Casa de Asigurari de Sanatate poate pretinde plata diferentei de contributie de 7% de la data de 15 martie sau de la 15 octombrie. Intre aceste repere se afla sapte luni sau 210 zile de majorari, in cazul nostru 4.410.000 lei.