Dacă vrei să cumperi cărţi la un preţ mai mic decât cel oferit de librăriile tradiţionale, atunci magazinele online sunt soluţia potrivită. Atât editurile, cât şi librăriile virtuale oferă discounturi la vânzările prin internet.
În ultimii ani, tot mai mulţi români preferă să îşi cumpere cărţile online, în defavoarea librăriilor tradiţionale, iar acest trend a atras atenţia jucătorilor din domeniu, care vor să acapareze o cotă cât mai mare din noul segment de piaţă. Costurile mai reduse la operarea unui magazin electronic şi dorinţa de a se impune pe acest segment determină editurile şi celelalte magazine virtuale să ofere discounturi consistente persoanelor care cumpără de pe internet. „Toţi clienţii care comandă online beneficiază de o reducere generală de 10%, plata se efectuează în sistem ramburs, iar cheltuielile de livrare sunt suportate de editură. Periodic, pe www.all.ro avem şi oferte speciale. De Ziua internaţională a cărţii, de exemplu, reducerea generală este de 20%“, spune Gabriela Preda, coordonator de marketing la Editurile All.
Sistemul de discount oferit cumpărătorilor prin internet este practicat şi de diviziile online ale librăriilor tradiţionale importante. „Clienţii dol.ro beneficiază de o reducere faţă de preţul produselor din magazinele Diverta. În plus, dacă achiziţiile depăşesc anumite sume, produsele sunt transportate gratuit la domiciliul clienţilor noştri“, spune Alexandru Stoica, administratorul site-ului firmei Diverta.
Editurile mizează încă pe distribuţia tradiţională
Anul trecut, vânzările de carte prin internet de la dol.ro au crescut cu 35% faţă de 2006. La grupul editorial All, creşterea anuală este de peste 40%, însă, în acest moment, cumpărăturile prin intermediul site-ului nu depăşesc 7% din cifra de afaceri a companiei. „Modul în care au evoluat vânzările online în ultimii ani ne face să credem că se vor înregistra creşteri în continuare, însă acestea nu vor atinge, în următorii patru-cinci ani, mai mult de 15% din cifra de afaceri“, este de părere Gabriela Preda.
Dar nu jucătorii tradiţionali, care şi-au dezvoltat activitatea şi în acest domeniu, sunt principalii beneficiari ai creşterii segmentului de clienţi care preferă să cumpere cărţile prin internet, ci firmele care vând exclusiv online. Gigel Chiazna, un tânăr antreprenor din Craiova, a descoperit această oportunitate de afaceri încă din anul 2001. „Ideea de a vinde cărţi online mi-a venit în timpul facultăţii, când aveam nevoie de bani şi am vrut să îmi vând câteva cărţi din biblioteca personală. Nefiind mulţumit de perioada de aşteptare până se vindeau la anticariat, m-am gândit să încerc să le vând eu, dând anunţuri pe internet şi apoi realizând o pagina web simplă“, spune Gigel Chiazna, fondatorul librarie.net.
Ulterior, firma a început să vândă numai cărţi noi, iar în prezent, cu peste 800.000 de vizite lunare, librarie.net a devenit cel mai vizitat magazin electronic din România, dintre cele monitorizate de trafic.ro.
Cifra de afaceri s-a triplat de la un an la altul
Deşi la doi ani după lansarea firmei cifra de afaceri era încă modestă, în ultimii patru ani vânzările au crescut exponenţial, iar în 2007 au depăşit suma de 850.000 de euro, cu un profit de peste 100.000 de euro. „Oferta bogată este principalul motiv pentru care clienţii comandă cărţi online. Dacă cineva doreşte să cumpere o carte dintr-un anumit domeniu şi nu este hotărât ce să comande, într-o librărie tradiţională va găsi probabil maximum 20-30 de titluri, pe când la noi va găsi cel puţin 90% din tot ce a apărut în România în ultimii ani, în domeniul respectiv“, spune Gigel Chiazna. În ceea ce priveşte preţurile, acestea sunt, în multe cazuri, mai mici decât cele din librării. „La volumul de vânzări pe care l-am atins, editurile au început să ne ofere discounturi pentru clienţii noştri. Cel puţin la titlurile cele mai vândute, reducerile sunt permanente, iar ofertele speciale periodice permit consumatorilor să facă economii semnificative“, spune Gigel Chiazna. Fiind informatician de formaţie, antreprenorul mărturiseşte că este în permanenţă preocupat să aducă îmbunătăţiri site-ului, atât la design, cât şi la funcţionalitate. Şi are suficiente motive să fie preocupat, pentru că, în ultimul an, au apărut tot mai multe librării online concurente. Un exemplu ar fi site-ul tarabacucarti.ro, care a fost lansat în primăvara anului trecut şi care încearcă să atragă clienţi atât printr-un timp redus de livrare, de maximum 48 de ore, cât şi prin oferirea posibilităţii de a achita comanda online prin card bancar. „Există oameni care vor prefera să atingă o carte înainte să o cumpere, să simtă mirosul de proaspăt ieşit din tipografie. Ei vor exista, probabil, mult timp de acum înainte“, consideră Andrei Roşca, manager la tarabacucarti.ro „Noi însă ne adresăm celor ce aleg să îşi petreacă puţinul timp liber pe care îl mai au citind o carte bună în loc să alerge din librărie în librărie, în căutarea unei cărţi pe care nu se ştie când vor mai avea timp să o citească“, conchide Andrei Roşca.
«Oferta bogată este principalul motiv pentru care clienţii comandă cărţi online.»
Gigel Chiazna, fondator librarie.net
Capital – Editia nr. 17, data 30 aprilie 2008