Liceele particulare au inceput sa functioneze in Romania inca din anii 1993-1994, dar in legalitate au intrat de-abia in 1999, cand au fost acordate primele autorizatii de incredere. Pentru obtinerea acestora, Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEC) a elaborat un pachet de standarde substantial. Liceele particulare au fost evaluate de Inspectoratul Scolar si de Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar (CNEAIP). In urma acestor proceduri de verificare, toate au primit aviz provizoriu de functionare. Intre ele se numara si o serie de grupuri scolare apartinand de sistemul cooperatist, care au optat pentru „privatizare”, deoarece UCECOM a dorit sa-si pastreze patrimoniul. Daca ar fi optat pentru mentinerea in cadrul sistemului national de invatamant, acest patrimoniu ar fi trebuit cedat MEC. Pentru a contura mai precis imaginea sistemului particular de invatamant liceal, presedintele CNEAIP, dna Constanta Mihaila, tine sa precizeze ca: „in momentul de fata, nu exista nici un liceu acreditat, deoarece nu a terminat nici o promotie din momentul autorizarii institutiei. Sunt 31 de licee care au aceasta autorizatie de incredere si alte 31 care sunt in proces de evaluare pentru obtinerea autorizatiei”. Prima serie de autorizari
s-ar putea efectua de-abia anul urmator, cand va absolvi prima generatie de elevi „particulari”.
Oricum, prea multe despre aceste licee nu se stie, ele nefiind monitorizate de MEC cu maxima atentie. Certe sunt, deocamdata, rezultatele obtinute la olimpiade si la concursuri internationale, unde s-au remarcat destul de multi elevi din reteaua particulara de invatamant. Directorii cu care am stat de vorba ne-au asigurat ca pentru obtinerea acestor rezultate s-au facut ore suplimentare de pregatire cu elevii, atentia fiind orientata in special spre cei din anii terminali.

Bursele acopera 12-30% din cheltuieli

Tinerii se simt atrasi de invatamantul particular datorita modului diferit de organizare si a facilitatilor pe care le ofera. In functie de baza materiala de care dispun, unele licee ofera burse de studiu sau chiar ajutoare sociale prin care se subventioneaza intre 12% si 30% din cheltuielile legate de scolarizare, cazare in internatul liceului, cumpararea manualelor etc. Taxele difera destul de mult de la o scoala la alta, ele fiind, de cele mai multe ori, direct proportionale cu pregatirea care se ofera tinerilor. De exemplu, la Liceul International de Informatica, costurile pentru un an de studiu se ridica la 1.350 USD. Taxa perceputa la Colegiul „Dr. I. C. Cantacuzino” ajunge la numai 550 USD, iar la Grupul Scolar de Arte si Meserii „Spiru Haret” este de 200-250
euro. Liceul „Don Orione” din Oradea ia in considerare venitul mediu pe membru de familie, fapt pentru care taxa lunara variaza de la 25 mii la 175 mii lei. In afara acestor taxe, parintii mai scot insa din buzunar si alte sume. In cazul in care nu sunt expres prevazute in contractele care se semneaza cu liceul, ei trebuie sa mai plateasca aproximativ 200-250 USD pentru uniforma, manuale, echipament sportiv etc. Spre deosebire de scolile de stat, legatura cu parintii se tine foarte strans, nu numai prin intermediul cunoscutelor sedinte, ci si printr-o corespondenta permanenta.
Date fiind costurile destul de ridicate ale instruirii in liceele particulare, unul dintre criteriile principale de triere il constituie, desigur, posibilitatile de sustinere financiara din partea familiei. Urmeaza media obtinuta la examenul de capacitate, media claselor V – VIII si, in final, interviul sustinut in limba de predare, cum ar fi limba engleza, la Liceul International de Informatica.
Din datele obtinute, rata de absolvire in cadrul liceelor particulare este apreciabila (90% – 95%), daca se tine cont de faptul ca examenul de bacalaureat se da cu comisiile de la liceele de stat, din cauza a neacreditarii institutiilor. Importanta este insa rata de intrare la facultati a absolventilor acestor scoli: aproximativ 87%. Cei mai multi elevi intra la facultatile de stat. Multi dintre ei reusesc chiar la universitati din strainatate. „Liceul International de Informatica are deja trei absolventi acceptati la universitati din SUA”, mentioneaza director adjunct al liceului, Salih Chatzi Chousein.     

Un inceput de cariera

Cristian Gratie a ajuns la Liceul International de Informatica din Ramnicu Valcea datorita participarii la Olimpiada Nationala de Matematica din clasa a VIII-a, unde a facut cunostinta cu directorul liceului. Acesta l-a invitat sa viziteze liceul si sa participe la un concurs de matematica organizat in cadrul lui. Incantat de baza materiala si de organizarea buna a liceului, dar si de faptul ca i s-au oferit o bursa si un loc de cazare la internat, datorita rezultatelor exceptionale obtinute la invatatura, Cristian Gratie s-a inscris pana la urma la Liceul International de Informatica. Pregatirea suplimentara de care a beneficiat a contribuit curand la obtinerea unor rezultate de exceptie: premiul I la Olimpiada Nationala de Matematica in clasa a IX-a, aur la Olimpiada Balcanica de Matematica si argint la Concursul International de Matematica. Succesele au continuat: in clasa a X-a a reusit sa obtina premiul I la Olimpiada Nationala de Matematica.
El este multumit nu numai de succesele la invatatura in sine, ci si de faptul ca reuseste sa-si plateasca singur, cum s-ar spune, toate cheltuielile de scolarizare. Fiind olimpic, Cristian Gratie beneficiaza de bursa de merit, ceea ce inseamna scutire de taxe, cazare gratuita si alte facilitati pe care i le ofera liceul.

Avantajele unui liceu particular

· numeroase facilitati materiale pentru instruire: folosirea calculatorului si a Internetului atat la orele de curs, cat si in afara lor;
· un numar mic de elevi in clasa;
· ore suplimentare de pregatire pentru olimpiade si concursuri internationale;
· transport si servirea mesei in scoala;
· cazare la internatul scolii;
· amenajarea unor sali pentru
destinderea elevilor (vizionarea unor filme, de exemplu);
· numeroase activitati extrascolare (participarea la expozitii, piese de teatru, serbari etc.).

Ofurile liceelor particulare

1. Legea de evaluare a invatamantului preuniversitar prevede parcurgerea procedurii de autorizare atat de catre institutiile particulare, cat si de catre cele de stat, pentru ca acestea din urma sa poata constitui etalonul de comparatie. Daca luam lucrurile in ordinea cronologica si logica, invatamantul de stat ar fi trebuit evaluat primul.
2. Desi printr-o ordonanta se prevede acreditarea sistemului de stat prin efectul legii, acest act normativ nu este inca gata.
3. Lipsa de organizare a MEC in perioada 1990-1998 a dus la imposibilitatea dezvoltarii si legalizarii rapide a acestor institutii. In aceasta perioada nu a existat nici o institutie la care sa se poata face raportarea liceelor particulare.
4. Cota obligatorie de investitii in dezvoltarea institutiei este de 25% din venitul anual; desi sunt institutii nonprofit, liceele sunt platitoare de TVA.
5. Pentru dezvoltarea acestui segment preuniversitar particular s-au alocat fonduri si de la Banca Mondiala, bani care totusi nu au ajuns la aceste institutii.

Ghid universitar online

Universitatea de Petrol si Gaze Ploiesti – www.upg-ploiesti.ro
Desi totul este vechi pe acest site, informatiile generale sunt bine structurate si usor de parcurs. Pe de alta parte, site-ul este in topul clasamentului la capitolul omisiuni: admiterea nu exista in pagina principala, ci este foarte bine ascunsa in sectiunea numita vag „educatie”. N-ati pierdut nimic, oricum nu este actualizata. Daca va intrebati ce mai puteti gasi in aceeasi „educatie”, iata: lista domeniilor si conducatorilor de doctorat, cursuri postuniversitare si doua sectiuni care par interesante, dar nu functioneaza. In schimb, un punct in plus pentru „cercetare”, in special pagina „IT for Tech”.r
r
Universitatea „Eftimie Murgu” Resita – www.uem.ror
Iata si un site care bate recordul la omisiuni: admiterea nu exista. Sau, cel putin, dupa un sfert de ora de navigare prin site, noi nu am gasit-o, deci, chiar daca exista, nu foloseste nimanui. In rest, o prezentare succinta a tuturor aspectelor care au legatura cu universitatea se poate sa salveze putin situatia, pentru ca informatiile, desi putine, sunt intr-adevar utile. Cam atat, pentru ca celelalte pagini sunt in constructie. Cat despre actualizare, aceasta iese complet din discutie. „Scurtul istoric” nu are nevoie de actualizare, din fericire, insa el nu poate inlocui tot ceea ce lipseste site-ului. r
r
Universitatea de Vest Timisoara – www.uvt.ror
In primul rand, este bine de stiut ca prima pagina este in limba engleza. Daca nu va impacati foarte bine cu engleza si reusiti sa treceti de meniul principal, veti gasi si in limba romana informatii despre admitere si actualizate. De altfel, este unul dintre cele mai bune site-uri universitare vizitate pana acum. Are cam tot ce trebuie si este usor de parcurs, cu cateva mici exceptii. Pagina recent incheiatului StudentFest reprezinta o tentativa, din pacate, nereusita. Poate anul viitor. Si, poate, totusi nu anul viitor, se vor aduce la zi si informatiile despre admiterea la doctorat si masterat.