Licenta de zbor se obtine dupa 40 de ore

Cerul poate fi cucerit de catre toti cei care doresc sa piloteze un avion, sa comande un planor sau sa sara cu parasuta. Dar, cum era si normal, pentru obtinerea licentei de zbor, trebuie sustinute o serie de examene teoretice si practice si trebuie efectuat un control medical nu atat exigent, cat foarte serios.Primul pas in aceasta directie este inscrierea. Aceasta se face la sediul unuia dintre cele 17 aerocluburi din tara in perioada 15 decembrie - 15 ianuarie a fiecarui an. Dupa ce se termin

Cerul poate fi cucerit de catre toti cei care doresc sa piloteze un avion, sa comande un planor sau sa sara cu parasuta. Dar, cum era si normal, pentru obtinerea licentei de zbor, trebuie sustinute o serie de examene teoretice si practice si trebuie efectuat un control medical nu atat exigent, cat foarte serios.
Primul pas in aceasta directie este inscrierea. Aceasta se face la sediul unuia dintre cele 17 aerocluburi din tara in perioada 15 decembrie – 15 ianuarie a fiecarui an. Dupa ce se termina inscrierea, incepe pregatirea pentru examenul teoretic. Elevul trebuie sa urmeze cursuri de aerodinamica, de meteorologie aeronautica, de material volant, de tehnica zborului/saltului, de legislatie si de cazuri speciale. Cursurile incep in ianuarie si tin pana in martie. In aprilie se organizeaza sesiunea de examene pentru admiterea la activitatea de zbor. Pentru sustinerea acestor examene, elevul trebuie sa prezinte o fisa medicala tipizata, care sa ateste ca este apt din punct de vedere medical. Suplimentar, comparativ cu examenul medical pentru scoala de soferi, trebuie atasata si o electrocardiograma. Certificatul medical eliberat pe baza fisei medicale de catre medicul aeroclubului este valabil doi ani. Asigurarea de viata (pentru activitatea de agrement) este de asemenea obligatorie. In cazul in care elevul nu are sau nu doreste sa-si faca o asigurare personala, este asigurat automat prin efectuarea orelor de zbor. Examenul teoretic se bazeaza pe teste tip chestionar. Sunt intre 20 si 25 de intrebari pentru fiecare materie. Admiterea se face in limita numarului de sportivi calificati, in ordinea mediilor de la examenele sustinute. Pentru aceasta se ia in calcul numarul personalului de instruire si al aeronavelor sau parasutelor disponibile.
Cursurile, precum si examenul teoretic sunt gratuite, costurile fiind suportate de catre Aeroclubul Roman (institutie finantata integral de la buget). Pentru activitatea de zbor se ofera gratuitate doar celor care au pana in 22 de ani si care practica aceasta activitate de performanta. In cazul in care nu se merge pe linia sportiva, activitatea de zbor va fi tarifata in functie de tipul aeronavei. Tarifele practicate sunt aliniate la preturile internationale. Pilotii sportivi platesc doar taxa de legitimare, de 135.000 lei (poate varia de la an la an).
Activitatea de zbor dureaza din primavara pana in toamna (sezonul de zbor), perioada in care elevii sunt instruiti in tehnica zborului sau a saltului. Dupa aceasta se trece la brevetarea cursantului. Elevul este prezentat de instructor ca pilot in simpla comanda si la nivelul de pregatire corespunzator, unei comisii speciale de la Aeroclubul Roman. Rezultatul acestui examen, plus procesele-verbale si examenul teoretic, ofera pilotului elev licenta de zbor, pe categoria la care a participat, doar pentru un an.
Asadar, dupa ce s-a obtinut licenta de zbor nu mai trebuie decat „sa se ceara o aprobare de zbor de la serviciul trafic al Aeroclubului Roman, se anunta traiectul, se obtine acordul pentru zbor si pentru traiectul respectiv, dupa care aeronava este urmarita, in sensul ca se declara decolarea si se anunta aterizarea”, asa cum ne-a declarat Mihai Andrei, seful biroului Propaganda aeronautica.    

„In ceea ce priveste siguranta zborului, toate aeronavele raspund acelorasi standarde. Asadar, alegerea acesteia trebuie facuta in functie de costurile de exploatare pe care le presupune.”

Cristian Girica, comandant detasament aeronave ultrausoare