Licentele de radio si televiziune se vand si se cumpara intre operatorii din Romania la preturi relativ mici. Mari sunt doar secretele care inconjoara tranzactiile.

Bursa licentelor radio-tv a existat tot timpul; ele se vand si se cumpara inca de pe vremea cand Legea audiovizualului nu permitea transferul lor. “Este o anomalie ca CNA da licente gratis, iar din momentul in care acestea intra in domeniul privat capata o valoare de piata si sunt tranzactionate”, afirma Attila Gasparik, vicepresedintele CNA. El crede ca, in prezent, avem o piata de licente, in care exista oferta si cerere, si ca CNA a luptat pentru a face aceasta piata transparenta. “Trebuie sa stim cine sunt actionarii companiilor ce detin licente, dar nu ne priveste cat se plateste pentru o licenta”, precizeaza Gasparik.


In privinta preturilor de vazare, CNA nu are atributii si nici nu se pronunta cu privire la sumele vehiculate. Fiind totusi oameni cu experienta si situati in miezul problemei, declaratia standard pe culoarele CNA este ca “oficial nu stim nimic, doar barfe”.


Ei bine, barfele spun ca pretul minim pentru o licenta locala de radio, cu putere de – sa zicem – 50-100W (se aude pe o raza de 30 de kilometri in jurul punctului de emisie, daca nu sunt obstacole naturale sau artificiale) si situata intr-o localitate mica, cu populatie de pana la 50.000 de locuitori, costa cam 20-30.000 de euro. Numai licenta, fara aparatura si sediu! In localitatile mai mari, licentele de radio si televiziune locale pot ajunge la 120.000 si chiar 150.000 de euro.


Potrivit unor voci din piata, la Cluj, Radio Impuls 21 s-a vandut, in 2003, cu 80.000 de euro “numai hartia”, pretul total al tranzactiei fiind de 100.000 de euro, cifra neconfirmata de patron, fiind plecat in… Tunisia.


Principalul motor al pietei de tranzactionare de licente de radio si televiziune este intentia marilor retele de a-si extinde emisia la nivel national si, in planul al doilea, de a dezvolta retele specializate, sustine Gasparik. De asemenea, se dezvolta retele regionale de radio si televiziune, cum este exemplul Radio Minisat ce pleaca din Targoviste si se extinde in Muntenia si Banat, sau Mix FM, originar din Brasov si extinzandu-se in Transilvania, dar si in regiunile istorice Moldova si Muntenia.
Pe plan local, sunt ambitiile unor lideri politici care doresc sa trimita in eter mesaje favorabile. Asta-i face pe unii oameni de afaceri cu veleitati politice sa cumpere licente de radio si de televiziune. Exista si o fluctuatie a pietei, data de proximitatea campaniilor electorale, cand se intetesc ofertele pentru preluarea licentelor si cresc si sumele oferite.


CNA va incheia in aceasta luna procesul de acordare a tuturor licentelor de emisie pentru radio si televiziune destinate sectorului privat. Ultima retea TV, despre care se vorbea ca va fi folosita pentru emisia digitala, a fost sparta de CNA in frecvente regionale de mare putere si va fi impartita unor operatori care vor creste astfel acoperirea terestra pana la nivel national – peste 70% din teritoriul Romaniei, fata de maximum 60% cat au in prezent. Retelele vizate sunt Antena 1, Pro TV, Prima TV si Realitatea TV. Cedarile de licenta ascund si tranzactii realizate pe zero lei, cum sunt cele 14 licente Radio Minisat, trecute in aprilie 2006 pe o noua companie, pentru separarea activitatilor de telecomunicatii de cele de radiodifuziune.


Radio Minisat din Targoviste a cumparat, in primavara 2005, licenta 99,9MHz din Caransebes, pentru 40.000 de euro. Dupa spusele cumparatorului de atunci (acum senatorul PNL Ion Dumitrescu), pe licenta fusese pus un pret si mai mare, decizia de vanzare a tinut insa cont de… prietenia dintre vanzator si cumparator. Un criteriu important, atunci cand nimeni nu pare
sa-si bata capul cu auditul companiilor de radio si televiziune, inainte de vanzare.



Este o anomalie ca CNA da licente gratis, iar din momentul in care acestea intra in domeniul privat capata o valoare de piata si sunt tranzactionate.

Attila Gasparik





Licentele Tele 7abc au fost devorate de parteneri

Consiliul National al Audiovizualului a aprobat, in ultimul an si jumatate, 69 de transferuri de licente de radio si televiziune. Sumele care s-au platit in cazul vanzarilor-cumpararilor se cunosc numai intr-o mica parte dintre acestea.


In februarie 2006 au fost scoase la licitatie activele Romsat Cardinal Network / Tele 7abc. Licentele de televiziune si cea de satelit au fost impartite de partenerii locali ai defunctei televiziuni nationale:



• Canalul 28 din Fagaras

Canaris SRL / Mix TV – pret 21.500 RON*

• Canalul 32 din Campulung – Auto Argo Group SRL / Tele 7 Muscel – pret 21.500 RON*

• Canalul 35-8M din Piatra Neamt – Global Video Media SA / Alpha TV – pret 47.000 RON*

• Licenta de satelit din Bucuresti – Multi Media Tef 2000 SRL din Ploiesti / Obiectiv TV – pret 15.000 RON*
• Canalul 25-8M din Buzau – SC Rom Media SRL / TV Buzau – pret 45.000 RON*

• Canalul 32 din Ploiesti – SC Willis SRL / Will TV – pret 47.000 RON*

• Canalul 47 din Targoviste – SC Willis SRL / Will TV – pret 40.000 RON*

* Preturile reprezinta suma platita numai pentru licente, fara dotari, echipamente si alte mijloace fixe.