În septembrie vor începe procedurile licitaţiei pentru desemnarea consultantului care va crea noul brand turistic al Romåniei.
Toate încercările de pånă acum de a revitaliza turismul autohton prin campanii publicitare sau construirea unui brand turistic al Romåniei (eventual, subsumat unuia de ţară) s-au soldat cu eşecuri.
O nouă tentativă a Guvernului ar putea avea mai mult succes, fie şi măcar pentru că, în premieră, administraţia centrală are ca parteneri sectorul privat, prin trei organizaţii ale industriei de comunicare autohtone. Astfel, International Advertising Association – IAA Romånia (parteneriat strategic al companiilor din domeniul marketingului), Uniunea Agenţiilor de Publicitate din Romånia (UAPR, asociaţia patronală a publicitarilor) şi Asociaţia Romånă a Profesioniştilor în Relaţii Publice (ARRP) au semnat un protocol cu Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, prin care vor oferi consultanţă tehnică în vederea elaborării caietului de sarcini pentru licitaţia internaţională referitoare la construirea brandului turistic al Romåniei. Fondurile alocate sunt în valoare de 75 de milioane de euro pentru intervalul 2008-2012 şi provin din Programul Operaţional Regional. Acestea vor acoperi nu doar construirea brandului în sine, de la concept pånă la logo, ci şi campania sau campaniile publicitare ulterioare, evaluarea rezultatelor etc., conform lui Laurenţiu Crimu, director general adjunct al Direcţiei pentru promovare turistică din cadrul ministerului.
La mijlocul săptămånii trecute, a avut loc prima întålnire a celor trei organizaţii cu oficialii ministerului. Grupul consultativ al organizaţiilor private va fi responsabil doar de componenta tehnică a caietului de sarcini. „Campania de comunicare care va urma face obiectul unui proiect separat“, afirmă Corina Vinţan, membru al grupului consultativ din partea ARRP. „Termenul de realizare a caietului de sarcini este mijlocul lunii septembrie; acesta va defini în principal cerinţele proiectului, condiţiile de eligibilitate, date de expertiză teoretică şi practică a participanţilor, termenii de predare a proiectului şi modalităţile lui de derulare.“
Licitaţia pentru brandul de turism al Romåniei va fi internaţională, însă vor putea participa şi companiile locale, deşi caietul de sarcini va fi elaborat chiar de asociaţiile în care acestea sunt membre. Conform lui Laurenţiu Crimu, Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice şi-a dat deja acordul în această privinţă; din moment ce organizaţiile amintite reunesc, practic, toată industria de profil, nu se pune problema unui conflict de interese.
75 mil. de euro vor fi alocaţi din fonduri europene atåt pentru construirea brandului de turism, cåt şi pentru campania publicitară de promovare şi pentru evaluarea rezultatelor, în intervalul 2008-2012.
Cine ar putea participa la licitatie?
INTERBRAND Este una dintre cele mai mari companii de consultanţă de brand din lume. A lucrat pentru BMW, HP, IBM, ING, Xerox, dar şi pentru Estonia (ca brand de turism).
WOLFF OLINS Compania a avut drept clienţi companii ca General Electric, Orange, Unilever, dar şi metropola New York şi principatul Liechtenstein.
SIMON ANHOLT Consultant independent, părintele sintagmei „branding de naţiune“. A consiliat mai multe guverne în probleme de branding de ţară şi de turism. Autor, în parteneriat cu compania de cercetare de piaţă GfK Roper, al indicelui Anholt-GfK Roper Nations Brand Index, un clasament al primelor 50 de branduri de ţară.