De ce prima licitație a fost anulată
Prima licitație a fost anulată la data de 7 februarie 2023 de către Autoritatea Pentru Reformă Feroviară. Asta s-a întâmplat după ce niciun producător nu a depus ofertă. Mai târziu, ARF, a lansat o consultare de piață pentru a răspunde neclarităților și solicitărilor producătorilor, în special în ceea ce privește instalațiile, pruducția și transportul de Hidrogen, România nedeținând legislație pentru un astfel de combustibil.
Această nouă procedură de achiziție se desfășoară cu Clauză Suspensivă, iar contractul trebuie semnat până la vară conform termenelor din PNRR. În plus, livrarea nu poate depăși august 2026, borna din PNRR .
Trenurile ar urma să intre pe liniile neelectrificate
Primul tren poate fi livrat între 18 și 24 de luni de la semnarea contractului în timp ce termenul de livrare pentru întregul lot (12 unități) este cuprins între 24 și 33 de luni de la semnarea contractului cu o cadență de cel puțin 2 rame/lună.
Aceasta este prima licitație pentru rame electrice pe bază de pile de hidrogen, trenurile finanțate prin PNRR urmând să circule în special pe linii neelectrificate de scurt și mediu parcurs precum București-Otopeni, București – Pitești – Craiova sau București – Târgoviște.
Ofertele pot fi depuse până pe 8 mai, iar contractul are o durată de 213 luni, 3 livrare și 15 ani garanție.
La final de martie al anului 2022, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) publica în platforma de achiziții publice SEAP anunțuri de consultare a pieței în vederea pregătirii de achiziții de material rulant finanțate prin fonduri europene nerambursabile și erau incluse și trenurile cu hidrogen. ARF spunea atunci că intenționează să organizeze proceduri de achiziție a ramelor electrice cu hidrogen pentru scurt și lung parcurs, fiind vizate trenuri de maxim 200 de locuri.
Ministerul Transporturilor a decis la final de aprilie achiziționarea a 12 trenuri pe hidrogen, ca parte a unui proiect-pilot de testare a unor trenuri ecologice.
Guvernul a aprobat pe 20 iulie nota de fundamentare pentru achiziționarea a 12 automotoare care funcționează cu hidrogen.
O alternativă „verde” la trenurile diesel și pot fi o soluție pe liniile neelectrificate
Trenurile cu hidrogen sunt prezentate ca fiind o alternativă „verde” la trenurile diesel și pot fi o soluție pe liniile neelectrificate. În plus, au o autonomie de câteva ori mai mare decât trenurile cu baterii. Germania, Olanda, Italia, Austria, Marea Britanie, Polonia și Suedia sunt țările europene cele mai interesate de această tehnologie.