Sunt așteptate ofertele pentru conectarea României cu Serbia
Licitația pentru două loturi din Autostrada Timișoara – Moravița este în curs, iar companiile de infrastructură rutieră pot depune oferte pentru construcția acestora până la mijlocul lunii noiembrie. Această nouă autostradă va conecta România de Serbia.
Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a anunțat că ofertele pentru construcția celor două tronsoane din Autostrada Timișoara – Moravița pot fi depuse până la mijlocul lunii noiembrie.
„14 noiembrie 2024 este data limită pentru depunerea ofertelor la licitația necesară construcției lotului 2 al autostrăzii Timișoara – Moravița. Pentru construcția lotului Jebel – Moravița (33,49 km) sunt alocate, prin Programul Transport (PT) maximum 4,23 miliarde de lei (fără TVA) și 48 de luni (12 luni proiectare și 36 de luni execuție)”, a informat managerul CNAIR, pe pagina sa de Facebook.
Contractul pentru tronsonul de autostradă din vestul României include construcția mai multor structuri și utilități. Printre cele mai complexe lucrări se numără un pod de 560 de metri peste calea ferată CF 124 Timișoara – Reșița și DN 58B, un nod rutier pe DN 58B la Voiteg, un nod rutier la Moravița, două spații de servicii, două parcări de scurtă durată și un Centru de întreținere și coordonare (CIC).
„Toate spațiile de servicii și parcările de scurtă durată vor fi dotate cu infrastructura necesară amplasării unor stații pentru încărcarea autovehiculelor electrice (minimum 6 stații electrice în fiecare facilitate)”, a informat reprezentantul CNAIR.
Termenul limită pentru depunerea ofertelor pentru construcția primului lot al autostrăzii Timișoara – Moravița, ce se întinde pe o distanță de 35 de kilometri, a fost stabilit pentru data de 11 noiembrie 2024. Acest proiect este deosebit de important pentru infrastructura rutieră a României, având ca scop realizarea legăturii între Timișoara și granița cu Serbia.
„Construcția Lotului 1 (Remetea Mare – Jebel) are alocată o valoare de 5,65 miliarde de lei, fără TVA (sumă asigurată prin PT) și o perioadă de 48 de luni (12 luni proiectare și 36 de luni, execuție)”, arată CNAIR.
Termenul de construcție este de patru ani
Autostrada A9 Timișoara – Moravița va avea un cost estimat de 14 miliarde de lei, iar execuția este planificată să dureze patru ani. Aceasta va avea o lungime totală de 72,930 km și va fi structurată în trei sectoare: tronsonul 1 va acoperi distanța de la km 0+000 la km 35+670; tronsonul 2 va merge de la km 35+670 la km 69+160, iar tronsonul 3, cuprins între km 69+160 și km 72+930, va include un nod rutier situat la ieșirea din Moravița, în direcția punctului de trecere a frontierei.
Traseul Autostrăzii A9 Timișoara – Moravița (care se va extinde până la frontiera cu Serbia) va începe din A1, în zona Remetea Mare, continuând în paralel cu centura Timișoara Sud până în zona Giroc, unde va fi construit un drum de legătură cu această centură. De acolo, traseul se va îndrepta spre sud, urmând ruta Jebel – Opatița – Stamora Germană – Moravița, până la granița cu Serbia.
„Autostrada Timișoara – Moravița se va construi în extravilan/intravilan pe teritoriul unităților administrative din județul Timiș: Remetea Mare, Recaș, Bucovăț, Moșnița Nouă, Giroc, Sacoșu Turcesc, Pădureni, Liebling, Jebel, Voiteg, Birda, Deta, Denta, Moravița, domeniul public și privat al UAT și în proprietatea privată a persoanelor fizice și juridice”, se arată în proiectul depus la Agenţia pentru Protecţia Mediului Timiș.
Traseul are o lungime de 73 de kilometri și include punctul de trecere a frontierei cu Serbia. Proiectul propus se suprapune parțial cu situl Natura 2000 Lunca Timișului și este situat în apropierea rezervației naturale Arboretumul Bazoș. Autostrada va face parte din culoarul paneuropean Gdansk – Salonic. Pe cea mai mare parte a traseului, aceasta a fost proiectată pentru a permite circulația cu o viteză de până la 140 km/h.