Geneza companiei eBay Inc. poate parea tot atat de neverosimila ca si cea a lui Yahoo! sau Amazon.com. Intr-o seara, domnul si doamna Omidyar discutau despre cat de greu este sa gasesti un lucru mai vechi prin magazine sau cat de mult timp trebuie sa pierzi cu telefoanele, consultarea anunturilor publicitare, pentru a intra in posesia unui produs mai rar. Dar daca ceea ce cauti tu nu se afla in SUA, ci, sa zicem, pe undeva prin Arabia Saudita? In acest caz, problema se complica si mai mult. Drept urmare, dl Omidyar, care printre altele era si un mare fan al Internetului, s-a gandit ca singura si cea mai buna solutie pentru rezolvarea acestor probleme este un loc unde fiecare locuitor de pe glob sa poata sa posteze anunturi de vanzare, iar cumpararea acestora sa se faca prin licitatie de catre ceilalti utilizatori. Si, de ce nu, locul acesta sa fie un site de web. Asa ca, in septembrie 1995, dl Omidyar lanseaza o companie noua, numita eBay, care se ocupa cu gestionarea anunturilor de mica publicitate ale surferilor de pe Internet. Cifra de afaceri a eBay, in anul 1998, a fost de 47 milioane dolari, bani rezultati din vanzarea de spatii publicitare (1,5 miliarde de afisari pe luna), toate serviciile destinate utilizatorilor fiind gratuite.
Categoriile de produse listate pe eBay sunt foarte multe, in jur de 1600. In momentul de fata, exista peste doua milioane de articole propuse spre vanzare sau cumparare. Site-ul dispune de un serviciu de cautare fara de care gasirea produsului ar dura zile intregi. Tot pe prima pagina a lui eBay exista o lista cu cele mai avantajoase oferte. Utilizatorul poate sa apeleze la un newsletter sau sa intre in discutie directa cu alti „maniaci”, eventual pentru a cere informatii suplimentare despre folosirea site-ului, in caz ca „help-ul” on-line (foarte bine pus la punct) nu il lamureste.
Pentru inceput, eBay cere noului utilizator sa se inregistreze, o procedura foarte simpla, care confera dreptul de a posta anunturi de vanzare si de a licita. Pentru ca inregistrarea sa se poata face, este neaparat nevoie de o adresa de e-mail. Vanzarea unui produs este o procedura simpla, folosindu-se un formular in care se vor introduce datele corespunzatoare privind produsul vandut, informatii despre cel ce vinde etc. Daca acceptati sa vindeti produsul si in afara tarii unde locuiti, trebuie acordata o mare atentie campurilor privind modalitatea de plata (inclusiv plata transportului sau alte taxe suplimentare). Se poate „atasa” o adresa de web unde exista o descriere amanuntita a produsului si, eventual, niste poze. Partea interesanta in procesul postarii unui anunt de vindere este stabilirea termenilor licitatiei. La eBay, fiecare anunt este licitat de catre ceilalti, pornind de la pretul stabilit de vanzator. Durata licitatiei se stabileste tot de vanzator. Daca la finalul licitatiei nimeni nu e interesat de produsul pus in vanzare, se poate prelungi termenul sau diminua pretul initial. Succesul depinde, bineinteles, de interesul pe care il poate provoca produsul pe care il vindeti, care, daca este foarte licitat, poate mari pretul stabilit initial. La sfarsitul licitatiei, vanzatorul il va contacta pe castigatorul licitatiei si va efectua tranzactia.
Dupa cum am spus mai sus, pretul initial al produsului se poate modifica in functie de interesul manifestat de cumparatori. Daca doriti sa licitati pentru un articol care v-a trezit interesul, eBay ofera o multime de informatii pentru a face licitatia cat mai avantajoasa. Pe langa toate datele financiare si lista cu cei care au licitat, este disponibil si un fel de „dosar” al vanzatorului, alcatuit de cei ce au mai cumparat de la respectivul, unde se gasesc date despre profilul vanzatorului, seriozitatea acestuia etc. Lider in domeniu, eBay a devenit unul dintre locurile preferate de intalnire a surferilor din toate colturile lumii.
1.000 USD reali celui mai bun broker virtual
Tot de vanzare si cumparare se ocupa si Etrade, dar, de data aceasta, se opereaza cu actiuni pe pietele de capital din SUA: NYSE, NASDAQ si AMEX. Activitatea principala a lui Etrade este brokerajul on-line (un fel de Vanguard Startrade al americanilor), dar cei din cadrul companiei s-au gandit ca vor atrage noi clienti prin oferirea unui joc on-line, ce simuleaza exact vanzarea si cumpararea de actiuni. Suma initiala oferita de organizatori pentru fiecare jucator este de 100.000 USD, bineinteles, virtuali. Pentru cei ce se afla in SUA si Canada, jocul are si o finalitate concreta: un premiu lunar de 1.000 USD pentru cel ce a reusit sa-si mareasca cel mai mult portofoliul initial. Jocul are un farmec deosebit, mai ales ca simuleaza perfect brokerajul on-line si poate fi astfel preludiul unei aventuri viitoare la bursa, pe bani reali. Dupa completarea obisnuitului formular de inregistrare, Etrade va ofera un ID si o parola cu care va autentificati si intrati imediat in jocul bursier. Cotatiile sunt oferite on-line si cu o intarziere de 20 de minute fata de cursul real al pietei, ceea ce nu este un impediment pentru speculatii. Dupa cumpararea unui lot de actiuni, portofoliul initial este divizat in bani aflati in actiuni si bani cash. In ceea ce priveste datele despre societatile aflate pe burse, Etrade ofera extrem de multe si pretioase informatii cu numai cateva clicuri de mouse. La fel de rapida si de simpla este si cumpararea sau vanzarea unui lot de actiuni. La orice ordin plasat, Etrade ofera o previzualizare, pentru a avea o imagine foarte clara asupra a ceea ce vrem sa facem cu banii din portofoliu. Etrade Game este cea mai buna modalitate de a invata gratis si fara absolut nici un risc regulile bursei, fiind in acelasi timp conectati tot timpul la tensiunea tranzactionarii actiunilor.    

Radu Lazar