Alertat de plângerile utilizatorilor, Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale, prin Agenția pentru Agenda Digitală a României, a ajuns la concluzia că este nevoie de o îmbunătățire a sistemului de achiziții. Prin urmare, platforma achizițiilor publice este în plin proces de înlocuire.

Noul Sistem Electronic de Achiziții Publice dezvoltat în cadrul proiectului SICAP (Sistem informatic colaborativ pentru mediu performant de desfășurare al achizițiilor publice) înlocuiește SEAP, o aplicație învechită și cu multe erori, dar folosită pentru toate licitațiile publice importante din perioada 2006-2018. Aceasta, funcțională la adresa e-licitatie.ro, a găzduit până în prezent peste 20.000 de autorităţi contractante, aproximativ 330.000 de anunțuri de participare și peste16 milioane de cumpărări directe publicate în sistem.
Începând cu luna aprilie, platforma achizițiilor publice a început procesul de schimbare și de transfer. Astfel, sistemul de achiziții publice a fost pus la punct cu toate conceptele informatice moderne, precum și, foarte important, cu directivele europene în materie de legislație publică și de legislație națională. Potrivit oficialilor Ministerului Comunicaţiilor, implementarea noii platforme a avut ca fundament faptul că vechiul Sistem Electronic de Achiziţii Publice a ajuns la un grad de utilizare care nu mai era în concordanţă cu propria capacitate tehnologică. Așa a luat naștere noua aplicație dezvolată în sistemul european, SICAP – „Sistem Informatic Colaborativ pentru mediu performant de desfășurare al Achizițiilor Publice“, tranziția urmând a se finaliza la sfârșitul acestui an.

Patru ani de lucru

Oficialii MCSI au arătat că SICAP a fost contractat spre implementare în 12 septembrie 2014, cu o sumă totală de 27,15 milioane de lei, inclusiv TVA. Contractul i-a revenit firmei UTI Grup, având ca subcontractor firma Total Soft. În contract sunt incluse infrastructura informatică, licențe, analiză, dezvoltare, testare, implementare, migrare date, audit, management proiect. „SEAP reprezintă sitemul unic de achiziții publice la nivelul României care la momentul acesta a beneficiat de o îmbunătățire majoră, zilele acestea fiind în plin proces trecerea de la vechea aplicație la noua aplicație dezvoltată în proiectul european SICAP, tranziția urmând a se finaliza în cursul acestui an. Noua aplicație SICAP va contribui la creşterea eficienţei serviciilor publice folosind mijloace electronice moderne, prietenoase ca interfaţă, bazate pe paradigme de interoperabilitate“, a declarat Bogdan Cojocaru, ministrul Comunicațiilor.

 

Conform demnitarului, motivele care au stat la baza implementării SICAP sunt noile Directive europene în materia achiziţiilor publice care pun accent pe mijloacele electronice de informare și comunicare cu scopul de a simplifica procedurile de achiziţie publică sporind eficienţa şi transparenţa lor.


SICAP vine cu noutăți

Chiar dacă noul sistem de achiziţii publice nu este funcţional 100%, în trei luni de la lansare au fost fiind atribuite 1.434 proceduri cu o valoare totală de aproximativ 670 milioane lei. Mai mult, 7.443 proceduri, urmează a se finaliza în perioada viitoare, iar valoarea totală estimată se ridică la peste 24 miliarde lei.
„La nivel tehnic, arhitectura acestei aplicaţii are la bază cele mai noi tehnologii IT. Soluţia implementată este una flexibilă şi cu mecanisme facile de redundanţă şi backup, fiind coroborată cu soluţia de stocare de înaltă performanţă şi cu echipamente inteligente de comunicaţii, toate acestea reprezentând elementele de bază în asigurarea unui mediu tehnologic performant, necesar rulării funcţionalităţilor“, a precizat Liviu Stoica, preşedintele Agenţiei pentru Agenda Digitală a României. Spre deosebire de vechea aplicație, oficialii MCSI au precizat că noua platformă poate fi vizualizată de pe terminale mobile.

 

De la începutul lunii aprilie, toate procedurile de achiziții noi, precum și cumpărările directe, au fost preluate de noua platformă SICAP, rămânând pe vechea platformă numai procedurile în derulare la acea dată. În ceea ce privește cumpărările directe, în decurs de două săptămâni de la lansare, SICAP a preluat toate necesitățile de cumpărări directe, fiind finalizate 827.725 de asemenea achiziții. „În noua abordare a SICAP, catalogul de produse/servicii/lucrări este un instrument modern, adaptat Autorităților Contractante prin multiplele filtre de căutare și identificare a necesităților cât și pentru Operatorii Economici, aceștia având la dispoziție instrumente informatice pentru publicarea și actualizarea automată a produselor/serviciilor/lucrărilor pe care aceștia le oferă. Din punct de vedere infromatic, SICAP a venit cu un Centru de Date modern“, încheie oficialii MCSI.