Ekol, unul dintre liderii transportului logistic din Turcia, intră în România prin achiziția operațiunilor locale ale operatorului grec Omega şi vizează investiții de 10 mil. euro în următorii cinci ani.
Când spui logistică, involuntar, te gândești la operațiuni de deplasare, or transportul a fost și rămâne marea problemă a României, în situația în care infrastructura rutieră și feroviară lasă de dorit. În aceste condiții, când un investitor își face planuri să transporte marfă de la Arad la Constanța, ne este permis scepticismul. Însă Okyay Oztugran, managing director la Ekol, ne contrazice.
„Folosim aceleași drumuri ale României de mulți ani, pentru mărfurile pe care le transportăm din Polonia către Turcia, însă am decis să facem mai mult decât atât. România este la intersecția rutelor logistice mari și vrem să creăm un hub aici“, spune acesta. Potențialul de dezvoltare al acestui sector l-a făcut să investească în România. Mai precis, în baza colaborării solide pe care o avea cu firma de logistică Omega – companie greacă cu operațiuni și la noi -, Ekol s-a hotărât să achiziționeze sucursala din România. Astfel, după trei-patru luni de negocieri, operatorul turc a preluat compania, în urma unei tranzacții estimate de Capital la câteva milioane de euro. Achiziția este doar o parte a planului pe cinci ani elaborat de Ekol pentru piața românească și pentru care compania și-a alocat zece milioane de euro. „Este o investiție în viitor. România este poarta perfectă pentu estul Europei și are un potențial foarte mare. Prin urmare, nu am urmărit doar preluarea unei companii, ci dezvoltarea pe ansamblu a companiei-mamă din Turcia“, spune Oztugran.
Primele investiții vor viza operațiunile de la Arad, unde vor pregăti spațiile logistice pentru transport intermodal. „Mărfurile din Vest aduse prin transport feroviar la Arad pleacă către Istanbul cu camioanele. Intenția noastră este să efectuăm transportul de la Arad către Constanța, prin intermediul căilor ferate, iar de la Constanța către Istanbul să ne folosim de transportul naval“, spune Oztugran.
Cine este Ekol?
În 2010, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 160 mil. euro, iar pentru anul acesta se așteaptă o valoare de 225 mil. euro. Creșterea este generată de investiții, doar în 2011 compania achiziționând 500 de camioane, mărindu-și astfel flota la 1.900 de unități. O altă componentă a afacerii, depozitarea, a ajuns la o suprafața totală de 400.000 mp (din care 6.000 în apropierea Bucureștiului, care generează anual venituri de 2 mil. euro). Deși în România are doar 50 de angajați, la nivel internațional, numărul angajaților este de 3.300.
„În cinci ani, ne așteptăm să fim printre primii cinci transportatori din România, mai ales că operăm pe trei segmente (transport feroviar, rutier și naval – n.red.) pentru că multe lucruri se vor schimba aici, inclusiv infrastructura“, spune Oztugran. Dacă aruncăm un ochi pe piața de profil, am putea observa că mișcarea turcilor nu este întâmplătoare. Estimată de cei din industrie la peste 10 mld. euro, piața locală de logistică se repune în mișcare. Afirmația este susținută și de faptul că principalii jucători din sector au demarat investiții noi și își extind spațiile de depozitare.
„În 2010, am cumpărat aproape 300 de camioane pentru a reînnoi parcul auto și a mări capacitatea de distribuție, în dorința de a răspunde cât mai eficient cererilor clienților noștri“, spune Alin Popa, proprietarul Edy Spedition, cel mai mare jucător pe piața de logistică și transport din România, cu afaceri de 122 de milioane de euro în 2010. Prin urmare, și operatorii români se pregătesc de dezvoltarea sectorului.
10 miliarde de euro este valoarea pieței de logistică și transport din România. Potențialul de creștere este mare pentru următorii ani, reprezentanții industriei estimând o majoarare de cel puțin 10% pe termen mediu