Lidia Cîrstei, COO FintechOS: „Utilizatorul final este elementul central în dezvoltarea soluțiilor noastre”

Lidia Cirstei, FintechOS

Lidia Cirstei, FintechOS

FintechOS este unul dintre cele mai de succes start-up-uri românești apărute în ultimii ani care a atras finanțări de peste 200 milioane de euro până în 2022. Compania are planuri ambițioase și pentru acest an, după cum ne-a declarat Lidia Cîrstei, COO FintechOS.

Deși este încadrat la categoria startup, FintechOS este deja un furnizor important de soluții pentru instituțiile financiar-bancare din întreaga lume. Lidia Cîrstei, COO FintechOS, ne-a prezentat câteva dintre ingredientele care stau la baza succesului repurtat, precum și direcțiile de dezvoltare care se prefigurează pentru anul în curs.

Care a fost cel mai important proiect de dezvoltare din 2022?

Toate proiectele pe care le livram clienților noștri sunt importante pentru noi, așa cum fiecare client este important pentru noi. Vă pot spune însă proiectele care îmi plac cel mai mult: acelea care ne scot pe mine și echipa mea din zona de confort.

Și un astfel de proiect a avut în scop oferirea unei soluții scalabile de administrare a împrumuturilor pentru unul dintre marii jucători din SE Europei pe piața de e-Commerce.

Cu ce provocări v-ați confruntat?

Provocarea nu a reprezentat-o implementarea componentei de administrare în sine, ci nevoia de a identifica o soluție tehnică care să permită procesarea unui volum foarte mare de solicitări de credit într-un timp foarte scurt, într-un ecosistem complex: platforma FintechOS, platforma de e-Commerce a clientului și o platformă de procesare plăți.

Și am reușit asta! De Black Friday, în platforma FintechOS s-au procesat o sută de cereri pe secundă.

Care sunt rezultatele concrete obținute?

Am realizat performanța de a procesa un număr record de solicitări într-un timp foarte scurt și de a oferi totodată o soluție scalabilă care să permită acoperirea unor volume în creștere, printr-un mix bun care a îmbinat: un produs bun, o echipă de proiect entuziastă cu o experiență vastă și, nu in ultimul rând, o colaborare extrem de bună în cadrul echipei extinse – FintechOS și client.

Am contribuit astfel la dorința clientului de a inova și de a oferi cumpărătorilor soluții de plată flexibile, integrate în procesul de achiziție de bunuri online, soluții de tipul BNPL (buy-now, pay-later, ‘’plătește în 30 de zile’’) și slice payments (plăți în rate fără dobândă).

Care este cel mai mare proiect de dezvoltare din cariera dvs. implementat în cadrul organizatiei în care activați?

Cel mai important proiect intern a fost acela de a pune bazele unei structuri operaționale eficiente. Ne-am uitat la procesele din cadrul organizației și am evaluat impactul pe care eficientizarea acestora l-ar aduce, în primul rând experienței pe care o oferim clienților.

Ne dorim să oferim clienților nu doar soluții care să contribuie la succesul proiectelor lor de transformare digitală, cum ar fi digitalizarea procesului de înrolare a clienților, ci să le transferăm și din cunoștințele și experiența a zeci de proiecte implementate pentru clienți din industrii și zone geografice diferite – Europa Centrală și de Est, Europa de Vest, SUA, Canada, Australia.

De unde provine plus-valoarea?

Fiindcă am petrecut 20 ani în domeniul financiar-bancar, din care 17 exclusiv în zona operațională, am realizat că valoarea pe care eu o pot aduce vine din capacitatea de a înțelege nevoile clienților, de a fi trăit provocările pe care aceștia ni le adresează și de a adapta modul în care noi ca și companie interacționăm, comunicam cu aceștia.

În cadrul echipei, în fiecare zi, adresăm modul în care interacționăm cu clienții noștri, care sunt punctele de interacțiune necesare atât pentru noi, dar mai ales pentru aceștia și valoarea pe care o aducem la fiecare pas.

Apreciem că avem o responsabilitate față de clienți de a atinge acel nivel de eficiență operațională care să creeze atât premisele pentru noi de a investi înțelept în inovație, în dezvoltarea platformei FintechOS, și, în același timp, de a le oferi lor o calitate ridicată a serviciilor în toate punctele de interacțiune, de la momentul lansării unui proiect de implementare până la operaționalizarea în producție și apoi in mentenanță, calitatea serviciilor de suport fiind o zonă importantă pentru noi.

Ce proiecte sunt prevăzute pentru 2023?

În 2023 continuăm procesul de construire a unui layer operațional solid și anticipăm un număr semnificativ de proiecte noi pe fondul unul apetit în continuă creștere pentru produse și servicii financiar-bancare moderne. Cererea de tehnologie capabilă să susțină oferirea de produse și servicii financiare personalizate, ce pot fi lansate pe piață într-un timp foarte scurt este în continua creștere și noi răspundem acestei nevoi.

Anul trecut am lansat o soluție inovatoare pentru companiile de asigurări care doresc să lanseze foarte rapid pe piață produse de asigurare pentru animale de companie. Soluția folosește componente “prebuild” ale platformei: produs, proces și model de date. Aceste capabilități pot fi ușor îmbunătățite și configurate după nevoilor fiecărei companii, oferindu-le flexibilitatea creării unor produse croite pe nevoie specifice ale clienților acestora.

Soluția a fost pentru prima data implementată pe piața din Marea Britanie, iar anul acesta, unul dintre clienții noștri va lansa un astfel de produs pe piața din Australia.

Ce alte direcții de dezvoltare se prefigurează?

Un alt segment unde vedem o dezvoltare semnificativă este nevoia de tehnologie care să răspundă rapid serviciilor financiare emergente. Furnizorii de servicii tip e-Commerce și nu numai (furnizori de electricitate, distribuitori de echipamente agricole, etc) doresc să ofere clienților finali o experiență de cumpărare superioară, integrând soluții inovatoare de plată în procesul de achiziție.

„Embedded finance’’ începe să prindă o tracțiune semnificativă, iar FintechOS deja facilitează și înlesnește construirea unor astfel de experiențe integrate pe câteva piețe din Europa. Proiectele pe care de asemenea le observam în continuă creștere anul acesta urmăresc accesarea de către bănci și asiguratori deopotrivă a potențialului pe care segmentul IMM îl are.

Acesta este un segment neacoperit pe deplin din perspectiva experienței digitale și remarcăm o adevărată cursă pentru oferirea de soluții digitale de înrolare și de acordare de credite în sfera bancară, în timp ce companiile de asigurări își propun automatizare procesului de ofertare și emitere a polițelor pentru segmentul IMM.

Care credeți că vor fi cele mai importante schimbări în domeniul în care activați în următorii 10 ani?

Cred, așadar, ca dezvoltarea unei baze operaționale eficiente și a unui model de furnizare a serviciilor către clienți bazat pe calitate și eficiență deopotrivă, care să creeze premisele unei creșteri durabile, va fi un pilon important în evoluția fintech-urilor. În paralel, evident, cu investiția în dezvoltarea produselor pe care acestea le oferă.

Și aici, pentru a defini traiectoria evoluției produselor pe care fintech-urile le vor oferi, ne uităm la nevoia clienților noștri, bănci și companii de asigurări îndeosebi. Observăm o preocupare specială pentru inovație prin oferirea de produse și servicii relevante pentru clientul final, pentru consumator, completate de experiențe plăcute. Credem că factorul diferențiator va fi capacitatea instituțiilor financiare de a folosi tehnologia pentru a răspunde rapid schimbărilor în preferințele consumatorilor.

FintechOS își propune să adreseze exact această nevoie. Și noi punem utilizatorul final, nu reprezentații departamentelor de IT, ci managerii de produs, în centrul acțiunilor noastre de R&D. Astfel, le dăm acestora posibilitatea de a utiliza platforma FintechOS pentru a configura produse noi, fără a fi nevoie să scrie cod, utilizând machete si librarii UI predefinite.