Ligia Deca, ministrul Educației, a precizat că au avut loc schimbări majore de când s-a implicat în politicile educaționale. Aceasta spune că în cele șase luni de mandat au fost îndeplinite obiective-cheie. Unul dintre ele este proiectul "România Educată".
„Se împlinesc, astăzi, 6 luni de la preluarea mandatului de ministru al Educaţiei. Au fost 6 luni în care provocările nu au lipsit, dar în care s-a muncit mult, iar rezultatele muncii sunt deja vizibile.
Consider că în această perioadă au fost atinse obiective-cheie stabilite încă de la preluarea mandatului”, a scris ministrul Educaţiei pe Facebook.
Ce schimbări au avut loc în domeniul educației în ultimele luni
Unul dintre cele mai importante obiective-cheie pe care Ligia Deca l-a evidențiat, se referă la finalizarea proiectului de legi „România Educată”.
Pornind de la asta, Ministrul Educației a accentuat toate proiectele și schimbările care au avut loc în ultima perioadă.
Ligia Deca a spus că în cele şase luni s-au lansat 4 apeluri pentru depunerea de proiecte din PNRR, în valoare de peste 1,6 miliarde de euro, s-au realizat patru Ghiduri ale solicitantului/proiecte de acte normative pentru lansarea următoarelor 4 apeluri prin PNRR, s-a elaborat un proiect de hotărâre de guvern pentru relansarea programului EURO 200 (care vizează şi dublarea venitului minim/membru de familie).
În plus s-a extins numărul unităţilor de învăţământ în care se implementează programul-pilot „Masă caldă” de la 350 la 450, s-a introdus o sumă forfetară pentru transportul elevilor, care a presupus o creştere de până la 4 ori a sumei acordate pentru transportul elevilor şcolarizaţi în altă localitate decât cea de domiciliu, s-a majorat nivelul maximal de preţ al pachetelor de rechizite şcolare, de la 25 de lei/pachet/elev la 65 de lei/pachet/elev – în învăţământul primar şi de la 35 de lei/pachet/elev la 75 de lei/pachet/elev – în învăţământul gimnazial.
Ce realizări are Ministrul Ligia Deca până acum?
Printre realizările mandatului său, ea mai enumeră majorarea cuantumului stimulentelor financiare acordate absolvenţilor care au obţinut media 10 la Evaluarea Naţională 2022 şi la Bacalaureat de la 3.000 la 5.000/absolvent de liceu şi de la 1.000 la 2000 lei/absolvent de gimnaziu, lansarea, împreună cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, a programului naţional „Şcoli sigure şi sănătoase”, ce are ca obiectiv reabilitarea şi consolidarea clădirilor unităţilor de învăţământ, majorarea cu 1.200 a numărului de posturi de consilieri şcolari, care a însemnat o creştere cu 50% a numărului acestora, aprobarea participării României la Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor – PISA 2025.
Ministrul Educației a mai amintit de aprobarea participării României la Studiul Internaţional privind Procesul de Predare-Învăţare, dezvoltat de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, OECD, Teaching and Learning International Survey – TALIS 2024, adoptarea Strategiei naţionale privind educaţia pentru mediu şi schimbări climatice 2023-2030, lansarea platformei saptamanaverde.edu.ro, în parteneriat cu Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, lansarea campaniei „Nu sunteţi singuri”, pentru combaterea violenţei în şcoli, dezvoltarea programului „Servicii Comunitare Integrate”, în colaborare cu Ministerul Muncii şi Ministerul Sănătăţii, considerat bună practică de Comisia Europeană, dar şi de creşterea burselor studenţilor-doctoranzi cu 150 de lei/lună, începând cu ianuarie 2023.
Lansarea concursului de burse pentru stagii universitare şi de cercetare pentru masteranzii, doctoranzii, cadrele didactice şi cercetătorii din cadrul instituţiilor de învăţământ superior şi Academia Română (burse cuprinse între 1.200-2.000 euro), majorarea cuantumului burselor de cercetare, formare postuniversitară şi postdoctorală „Vasile Pârvan” şi „Nicolae Iorga” – bursierii vor primi, lunar, 800 euro (majorare de 60%), utilizarea, în premieră, a domeniilor de studii pentru corelarea Nomenclatorului domeniilor de studii universitare realizat de către Ministerul Educaţiei, ca parte a eforturilor de aliniere la metodologiile de colectare statistică a datelor din UE şi OCDE, finalizarea şi transmiterea chestionarului Organizaţiei pentru Cooperare şi dezvoltare Economică în domeniul educaţiei, ca parte a procesului de îndeplinirii a criteriilor de aderare la OCDE – sunt alte obiective atinse pe care le-a menţionat ministrul Ligia Deca.