Cu câteva zile înaintea preluării atribuțiilor la nivel regional, Liliana Solomon, CEO Vodafone România, vorbește despre reușitele și eșecurile celor cinci ani petrecuți la București, dar și despre provocările noului job.
Când Liliana Solomon a preluat șefia Vodafone România, în decembrie 2005, obiectivul declarat al mandatului său era recâștigarea poziției de lider de piață, pierdută în favoarea concurentului francez, Orange. Cinci ani mai târziu, ea este promovată director de operațiuni la nivel european, și, în ciuda unei concurențe acerbe într-un mediu economic dificil, poziția Orange pare să nu se fi clintit. Inevitabil, apare și întrebarea: este acesta un eșec pe care Liliana Solomon îl lasă în urma sa? „Dacă era vorba de un eșec, nu aș fi fost promovată”, este răspunsul ei. Și argumentează: „Cash flow-ul generat este cel important pentru noi și din acest punct de vedere stăm mai bine. Pentru noi, partea de creștere profitabilă a fost mai importantă. Alți competitori au avut altă abordare”, spune managerul. Și adaugă că, din noul rol pe care îl va deține în organizație, acela de director de operațiuni pentru Europa, va continua să susțină managementul din România pentru a câștiga poziția de lider al pieței. „Cursa continuă”, afirmă managerul. Însă va fi una tot mai dificilă, pentru că, poate paradoxal pentru unii, are de suferit din cauza prețurilor prea mici. „Este o competiție prostească, deoarece competiția pe preț nu este sustenabilă, prețul poate fi copiat imediat. Diferențierea nu se va mai face prin preț în viitor, ci se va face iar pe calitate, mai exact calitatea rețelei”, spune managerul.
Despre credite și naivitatea românilor
„Este păcat că, dacă ne uităm la toate țările europene, două piețe au fost complet distruse: Grecia și România. Problema este una pe termen mediu și lung, pentru că în momentul în care prețurile ajung la un nivel atât de derizoriu, cifrele de afaceri scad și investitorii nu vor mai continua să investească într-o companie care pierde bani”. Nu dă nume, dar nici nu este nevoie: Cosmote este compania care a pus presiune pe preț încă de la relansare, în anul 2005. Cum altfel să ajungă un nou-intrat în piață, în numai cinci ani, la 6,7 milioane de clienți, cât a raportat operatorul grec în luna septembrie? Iar criza financiară nu a fost deloc de ajutor. Însă Vodafone nu a fost prinsă pe picior greșit. „Am spus mereu, costurile nu au voie să crească mai repede decât profiturile”. Așa că, deși a prevăzut criza, s-a pregătit pentru o piață ce avea să ajungă la maturitate. „În ultimii cinci ani, România a continuat, cu siguranță, să se dezvolte. Chiar și cu această criză suntem mai departe decât eram în 2006”, crede ea. „A fost o schimbare care ne-a obligat să regândim multe lucruri, și cred că a readus lumea cu picioarele pe pământ. Toată euforia din 2007-2008 făcuse ca multe lucruri să o ia razna. Aveam discuții cu mulți oameni care nici nu-și puteau imagina că ceva s-ar putea schimba”. Iar din poziția de membru al Consiliului Investitorilor Străini a avut ocazia să interacționeze și cu afaceriști din alte domenii. „Banii speculativi au dispărut acum, iar banii care vor veni de aici înainte în România (și sunt convinsă că investitorii vor reveni) vor aduce valoare, vor veni să construiască ceva”, crede Liliana Solomon.
Pe de altă parte, toate evenimentele ultimilor doi ani au scos la iveală un defect al consumatorilor autohtoni, un aspect ce fusese ascuns destul de bine de anii de creștere economică abruptă: piața este foarte tânără, neexperimentată. „Un credit este un contract. Nimeni nu a fost obligat să semneze acel contract. Nu poți să vii după aceea să spui „n-am știut”. Pentru mine, asta dovedește o anumită lipsă de maturitate care există încă în piața românească”, spune ea, comentând conflictele apărute între bănci și clienții acestora. „Am fost de multe ori uimită de naivitatea celor care au semnat contracte fără să citească întreg documentul, inclusiv ce este scris cu litere mici”.
Noua funcție pe care o va deține presupune supervizarea operațiunilor în toate cele 14 țări în care Vodafone are operațiuni. Și asta pentru că, explică ea, strategia stabilită la nivel de grup este implementată în fiecare țară în funcție de stadiul de dezvoltare a pieței respective. Așa că va trebui să învețe caracteristicile fiecărei țări.
Putere de decizie în 14 țări
„Nu este un rol pe care să îl îndeplinești din sediul central al companiei. Voi călători foarte mult în fiecare țară din regiune”. De fapt, a și început. „Ieri am venit din Ungaria, săptămâna viitoare sunt în Turcia, Cehia și Grecia. Merg să văd care este situația în fiecare țară, să înțeleg care sunt lucrurile comune și care sunt diferențele între aceste piețe”, explică ea. Toate acestea vor însemna și o reorganizare a vieții personale și, implicit, a timpului pe care îl va petrece cu fiul său în vârstă de doi ani.
La București va fi înlocuită de Inaki Berroeta, un spaniol ce vine de la șefia subsidiarei din Malta. „Este de 15 ani în Vodafone, a lucrat pe mai multe piețe și cred că acesta este un aspect foarte important. Are experiență pe partea tehnică, dar și pe partea de vânzări și cred că va fi un lider foarte bun pentru această organizație”, conchide ea.
Este păcat că, dacă ne uităm la toate țările europene, două piețe au fost complet distruse: Grecia și România
Liliana Solomon, CEO Vodafone România