După un succes atât pe plan profesional, cât şi personal – aşteaptă un copil – directorul general al Vodafone România ar fi putut să se retragă, după modelul şefului ei Arun Sarin. A decis însă să continue…
Acum trei ani, când a preluat funcţia de director general al Vodafone România, Liliana Solomon spunea, într-un interviu acordat revistei Capital, că şi-a propus să repoziţioneze compania ca lider de piaţă, în termeni de venituri şi profit. Un obiectiv autoimpus, deoarece principalul punct trasat de Grupul Vodafone era „acela de a reorganiza compania în urma achiziţiei şi de a o pune pe bazele unei creşteri durabile“, mărturiseşte ea acum. Probabil că nimeni nu se aştepta ca rezultatele să apară după primul an de la preluarea funcţiei, însă după trei ani Vodafone România se află încă în urma principalului competitor, Orange, în ceea ce priveşte veniturile, chiar dacă „distanţa s-a redus la numai cu câteva procente“, cum spune Liliana Solomon. Executivii de la Londra nu au însă motive să încrunte din sprâncene, ba dimpotrivă. În trei ani, directorul general al filialei autohtone a celui mai mare operator de telefonie mobilă din punctul de vedere al veniturilor nu doar a rebrandat, reorganizat şi integrat operaţiunile companiei cu politicile comerciale şi de marketing ale grupului, ci, aşa cum arată rezultatele financiare publicate săptămâna trecută, acest lucru s-a petrecut fără a afecta performanţele.
Acţiuni pentru toţi angajaţii
Operatorul a raportat venituri de 1,18 miliarde de euro (1,67 miliarde dolari), în creştere cu 11% (22,6% în dolari) faţă de anul precedent şi o marjă de profit operaţional (EBITDA – profitul înainte de a calcula taxele, dobânzile, deprecierea şi amortizarea cheltuielilor) de 47,1%. „La început, când vorbeam de eficientizare şi ţinerea sub control a costurilor, acestea erau lucruri de neînţeles pe o piaţă care a cunoscut doar creşteri şi, probabil, lumea m-a privit cu destulă reţinere“, îşi aduce aminte CEO-ul Vodafone România. „În business există întotdeauna dilema de a alege între rezultatele care se văd imediat, pe termen scurt, şi acţiunile care îţi aduc rezultate pe termen lung. Eu sunt adepta acestora din urmă, iar avantajul meu a fost că veneam de pe pieţele mature din Europa de Vest şi am ştiut cum să pregătesc compania pentru schimbările care aveau să vină, inevitabil, şi pe piaţa românească“, susţine Liliana Solomon. De altfel, ea crede că a orienta cultura organizaţională a companiei către una în care angajaţii să caute permanent să îşi eficientizeze singuri activitatea a fost cel mai dificil demers, dar este, totodată, „şi cea mai plăcută amintire din aceşti trei ani, pentru că s-a încheiat cu succes“. În plus, acesta este primul an în care toţi angajaţii vor primi dividende în urma implementării programului prin care s-au acordat acţiuni Vodafone Group tuturor angajaţilor din România. „Cred că suntem prima companie care a făcut aşa ceva pe piaţa românească“, spune CEO-ul operatorului.
Revenind la lupta cu rivalul Orange, „nu pot să spun că suntem mai profitabili, pentru că politica France Telecom este aceea de a nu furniza date oficiale în ceea ce priveşte EBITDA pentru România, iar profitul net, care se publică în Monitorul Oficial, nu e relevant pentru o comparaţie, depinde foarte mult de structura de capital a companiei, pe care, iarăşi, nu am cum să o cunosc“, afirmă directorul Vodafone. „De aceea, singurul indicator relevant pentru o comparaţie din punctul de vedere al profitabilităţii este EBITDA, iar, la acest capitol, o marjă de 47% este foarte bună. Pot spune că am depăşit aşteptările în privinţa performanţelor şi suntem cu siguranţă lideri de piaţă pe segmentul business“, adaugă Liliana Solomon.
Sigur, s-ar putea spune că un profit de aproape jumătate din venituri e chiar mult. „Am avut însă şi un CAPEX (cheltuieli de capital – n.r.) destul de mare, de circa 19% din cifra de afaceri“, precizează oficialul Vodafone, amintind investiţia în înlocuirea completă a reţelei cu una de ultimă generaţie, bazată pe tehnologie Internet Protocol (IP), proces încheiat în urmă cu o lună.
„Industria telecom, dar mai ales telefonia mobilă, este una cu consum mare de capital, iar în cazul
unei marje în jurul a 25% din cifra de afaceri, rişti să nu mai ai cash-flow pozitiv. Desigur, pe pieţele mai mari, unde se ating economies of scale, sau când cifra de afaceri creşte, cheltuielile de capital scad; în Europa Occidentală sunt la 8%-10%“, explică Liliana Solomon. „Nu mă aştept să păstrăm o asemenea marjă pe termen lung, dar şi CAPEX-ul va scădea, pe la 10%-12%“, explică ea.
În contextul investiţiilor efectuate, performanţele financiare apar într-o lumină şi mai favorabilă. Grupul Vodafone a raportat la rândul său rezultate bune şi a încheiat o perioadă de reorientare a afacerii către pieţele emergente, în care creşterea este mai puternică. Declarându-se mulţumit de cei cinci ani în care a schimbat, practic, compania, Arun Sarin, directorul general al grupului, a renunţat la funcţie în favoarea adjunctului său, Vittorio Colao, şi se va dedica unei „perioade sabatice“, de relaxare.
Dacă acesta e un bun motiv de retragere în glorie pentru şeful său, succesul, atât pe plan profesional, cât şi personal – prin faptul că aşteaptă un copil – ar fi putut constitui un motiv chiar şi mai bun de retragere pentru Liliana Solomon. Potrivit unor surse din piaţă, citate de Capital, ea ar fi ales să se retragă, însă informaţia este dezminţită de directorul general al Vodafone. „Am auzit şi eu zvonuri cum că aş merge chiar la Cosmote sau Romtelecom, dar nici vorbă de aşa ceva“, spune ea.
„La urma urmei, e o chestiune de alegere; dacă cineva crede că cel mai potrivit lucru, atunci când ai un copil, este să iei o pauză de câteva luni sau un an, e absolut normal să o facă. Dar acesta nu e stilul meu, eu simt că cel mai bine e să-mi continui activitatea. Sigur, nu voi mai zbura atât de des la întâlniri cu boardul o perioadă, dar cu tehnologia din ziua de azi nu e nicio problemă, în plus stau la doar cinci minute de birou şi am şi tot suportul familiei“, mărturiseşte Liliana Solomon. „Atunci când i-am anunţat, cei din conducerea grupului au spus că vor fi de acord cu orice decizie aş lua, dar ei mă roagă să rămân“, încheie ea.
La început, când vorbeam de eficientizare şi ţinerea sub control a costurilor, acestea erau lucruri de neînţeles pe o piaţă care a cunoscut doar creşteri şi, probabil, lumea m-a privit cu destulă reţinere
VORBESC CIFRELE
CLIENŢI În perioada anului fiscal 1 aprilie 2007 – 31 martie 2008, Vodafone România a înregistrat aproape un milion de clienţi noi şi o creştere anuală de 19% a bazei de abonaţi. Din aceştia, circa 20% sunt utilizatori 3G.
VENITURI Operatorul a raportat venituri totale de 1,184 miliarde euro (1,678 miliarde de dolari), ceea ce se traduce printr-o creştere anuală de 11% (22,6% în dolari).
EBITDA a atins valoarea de 558 milioane euro (791 milioane USD), faţă de 502 milioane euro (644 milioane USD) în anul fiscal 2006-2007, ceea ce reprezintă o creştere anuală de 11,2% (22,9% în USD). EBITDA ca procent din venituri a fost de 47,1%.
ARPU Venitul mediu pe utilizator a atins valoarea de 11 euro (15,6 USD, moneda în care s-au tarifat serviciile până la finele lui 2007), la finele anului fiscal 2008.