Clasificarea drumurilor din România poate crea confuzii pentru șoferi, mai ales atunci când vine vorba de limitele de viteză. În acest articol, vom explora limita de viteză pe drumul european E85, subliniind diferențele esențiale dintre drumurile naționale și cele europene.
În România, șoferii se confruntă adesea cu o diversitate de categorii de drumuri, fiecare cu propriile limite de viteză. Aceste categorii sunt stabilite de Ministerul Transporturilor, iar fiecare drum are specificații distincte. În unele cazuri, un singur drum poate fi clasificat simultan ca drum național și european, ceea ce duce la confuzie. Acest articol își propune să clarifice limitele de viteză pe E85 și să compare caracteristicile drumurilor europene cu cele naționale.
Distincția între drumurile europene și naționale
Mulți șoferi se confruntă cu dificultăți în a identifica corect categoria unui drum. Această confuzie apare frecvent, având în vedere că aceeași arteră poate fi etichetată atât ca drum național (DN), cât și ca drum european (E). Din punct de vedere funcțional și administrativ, drumurile publice din România se clasifică în trei categorii:
- drumuri de interes național;
- drumuri de interes județean;
- drumuri de interes local.
Drumurile de interes național sunt cele care facilitează legăturile cu Capitala, reședințele de județ și obiectivele strategice naționale, precum și cu țările vecine.
În cadrul drumurilor naționale, se regăsesc următoarele categorii:
- autostrăzi (A);
- drumuri expres (DEx);
- drumuri europene (E);
- drumuri naționale principale (DN);
- drumuri naționale secundare (DN 1/2/3….A/B/C…).
Clasificarea în aceste tipuri se realizează de către Ministerul Transporturilor, însă drumurile europene sunt încadrate conform acordurilor internaționale de care România este parte. Pe drumul european, oprirea voluntară este interzisă, iar limitele de viteză sunt, de obicei, mai mari comparativ cu drumurile naționale.
Limitele de viteză pe drumurile românești
În România, limitele de viteză admise sunt următoarele:
- 130 km/h pe autostrăzi;
- 120 km/h pe drumurile expres;
- 100 km/h pe drumurile europene;
- 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri (naționale sau județene);
- 50 km/h în localitate.
Aceste limite sunt stabilite prin lege, dar administratorii drumurilor pot modifica aceste valori. De exemplu, pe un drum european, în zonele periculoase, limita maximă poate fi redusă la 50 km/h. În apropierea trecerilor de pietoni, viteza poate fi chiar limitată la 30 km/h pentru a asigura siguranța pietonilor.
Limita de viteză pe E85
Drumul European E85 joacă un rol esențial în conectarea diverselor regiuni din Europa. Acesta pornește din portul Klaipeda din Lituania, traversând Belarus, Ucraina, România, Ungaria, și se încheie în Alexandroupolis, Grecia.
În România, E85 acoperă o distanță de peste 550 km, legând localitatea Siret, situată la granița cu Ucraina, de municipiul Giurgiu, la granița sudică a țării cu Bulgaria.
În România, E85 este, de asemenea, cunoscut sub denumirile de DN2 și DN5. Drumul Național 2 (DN2) leagă Siret, județul Suceava, de București, iar Drumul Național 5 (DN5) conectează Capitala României de municipiul Giurgiu. Aceste tronsoane sunt părți esențiale ale Drumului European 85.
Limitele de viteză stabilite pentru E85 sunt următoarele:
- 100 km/h în afara localităților;
- 70 km/h în anumite localități;
- 50 km/h în localitate;
- 40 km/h în localitatea Râmnicu Sărat.
Astfel, indiferent de clasificarea unui drum, este esențial ca șoferii să respecte semnele rutiere care indică limitele de viteză.