Un mare oraș din România discută despre introducerea limitei de 30 km/oră pentru șoferi. Edilii încă ezită.
Deși această măsură a fost implementată, la recomandarea OMS, în mai multe din marile metropole ale Europei, nu se știe dacă ea poate fi aplicată și în țara noastră.
Un mare oraș din România pregătește o grea lovitură pentru șoferi
Brașovul ar putea fi primul oraș din România care limitează viteza mașinilor la 30 de km pe oră. Este și recomandarea Organizației Mondiale a Sănătății pe care marile orașe ale Europei o adoptă, rând pe rând.
Măsura, menită să reducă numărul accidentelor și poluarea, este însă greu de implementat la noi.
Limita de viteză de 30 de km/oră, propusă în Brașov, este deocamdată în analiză. Funcționarii primăriei vorbesc despre un experiment, care va avea loc pe câteva străzi folosite mult de bicicliști.
”Este o idee pe care mi-o doresc dezbătută în cadrul comisiei de circulație a primăriei, cu atât mai mult cu cât am primit foarte multe sesizări din partea celor care locuiesc în centrul vechi cu privire la viteză excesivă.”, a declarat Allen Coliban, primarul Brașovului, conform stirileprotv.ro.
Organizația Mondială a Sănătății a recomandat limita de 30 de km pe oră în orașe, pentru ca oamenii să se bucure de străzi mai sigure, mai liniștite și de un aer mai puțin poluat.
Descurajarea traficului
În Paris, regula se aplică deja pe 60% dintre străzi, iar din septembrie doar câteva artere vor mai face excepție.
În Spania, limita se aplică din mai pe toate drumurile urbane cu o singură bandă pe sens de circulație. Asta înseamnă că și pe 80 la sută din străzile Madridului.
În Bruxelles – Belgia, regula este în vigoare de la începutul anului, pe toate străzile, mai puțin marile bulevarde. Și olandezii vor să încetinească.
”La nivel european, pe lângă faptul că se scade viteza sunt impuse și taxe pentru accesul în centrele orașelor, mai ales când e vorba de centre istorice, cetăți medievale, parcarea e foarte scumpă.
Și astfel e descurajat și mai mult traficul în astfel de zone.”, a declarat Lucian Paltânea, urbanist, conform sursei citate.
Există și dezavantaje
Micșorarea vitezei înseamnă, însă, și mai mult timp petrecut în trafic, mai ales în orașele sufocate de mașini cum este Bucureștiul.
”Dacă facem un calcul sumar obținem că în loc de 5 minute 51, aproape 6, cât facem pe timp de noapte între Piața Universității și Arcul de Triumf, am face aproape de 11 minute.
În schimb, pe timpul zilei situația stă mult diferit. Pe timpul zilei, la orele de vârf avem viteze de deplasare de 10km/h sau mai puțin.”, spune Paul Dorneanu, coordonator Waze România.
Capitala ar putea adopta o asemenea măsură numai dacă ar avea infrastructura rutieră necesară: benzi unice pentru transportul în comun, pasaje rutiere, centură pe care se poate circulă fluent, spun specialiștii.
Sursă foto: Dreamstime.