Schimbări la limitele de viteză în Europa
În întreaga Europă, discuțiile privind stabilirea de noi limite de viteză au luat amploare, alimentate de necesitatea de a reduce accidentele grave de circulație și de a combate problemele de poluare cauzate de transportul rutier.
Germania, faimoasă pentru secțiunile de autostradă fără limită de viteză, se confruntă cu o dezbatere intensă cu privire la impunerea unor restricții mai stricte.
Argumentele pro se concentrează pe siguranța rutieră și reducerea emisiilor de carbon, în timp ce opozanții susțin că o astfel de măsură ar limita libertatea personală și ar afecta negativ industria auto, o componentă majoră a economiei germane.
Cehia ia în considerare relaxarea limitei de viteză
În contrast, Cehia a ales să meargă pe un drum diferit, ridicând limita maximă de viteză pe autostrăzi la 150 km/h.
Autoritățile cehe justifică măsura prin dorința de a îmbunătăți competitivitatea transportului rutier, în special în contextul unei infrastructuri moderne care poate susține viteze mai mari.
În Marea Britanie, o petiție semnată de peste 42.000 de cetățeni în mai 2024 a cerut ridicarea limitei de viteză pe autostrăzi de la 112 km/h la 160 km/h. Guvernul britanic a respins propunerea, argumentând că nu este momentul potrivit pentru astfel de schimbări.
Totuși, această inițiativă a redeschis dezbaterea privind necesitatea unei ajustări a limitelor de viteză pe autostrăzile britanice.
În Europa de Est, țări precum Polonia și Bulgaria au stabilit deja limite de viteză de 140 km/h pe anumite tronsoane de autostradă.
În alte state, cum ar fi:
- Croația
- Slovacia
- România
- Luxemburg
- Slovenia
- Ungaria
- Grecia
- și Austria, limita maximă rămâne la 130 km/h
Ce decizii a luat Grecia?
În Grecia, guvernul a adoptat o abordare diferită. Executivul de la Atena s-a concentrat pe reducerea limitei de viteză în orașe pentru:
- a descuraja utilizarea vehiculelor personale
- și a promova transportul public
Ministrul adjunct al infrastructurii și transporturilor, Vassilis Oikonomou, a anunțat o scădere a limitei de viteză urbană de la 50 km/h la 30 km/h.
Această măsură urmărește reducerea accidentelor și îmbunătățirea calității aerului în marile orașe ale Greciei.