Mai multe țări din Europa au făcut modificări în ceea ce privește limita de viteză. Printre acestea se numără și Grecia, o țară în care mulți români își petrec vacanțele. Numeroși români vin aici cu mașina personală.
Schimbări la limitele de viteză în Europa
În întreaga Europă, discuțiile privind stabilirea de noi limite de viteză au luat amploare, alimentate de necesitatea de a reduce accidentele grave de circulație și de a combate problemele de poluare cauzate de transportul rutier.
Germania, faimoasă pentru secțiunile de autostradă fără limită de viteză, se confruntă cu o dezbatere intensă cu privire la impunerea unor restricții mai stricte.
Argumentele pro se concentrează pe siguranța rutieră și reducerea emisiilor de carbon, în timp ce opozanții susțin că o astfel de măsură ar limita libertatea personală și ar afecta negativ industria auto, o componentă majoră a economiei germane.
Cehia ia în considerare relaxarea limitei de viteză
În contrast, Cehia a ales să meargă pe un drum diferit, ridicând limita maximă de viteză pe autostrăzi la 150 km/h.
Autoritățile cehe justifică măsura prin dorința de a îmbunătăți competitivitatea transportului rutier, în special în contextul unei infrastructuri moderne care poate susține viteze mai mari.
În Marea Britanie, o petiție semnată de peste 42.000 de cetățeni în mai 2024 a cerut ridicarea limitei de viteză pe autostrăzi de la 112 km/h la 160 km/h. Guvernul britanic a respins propunerea, argumentând că nu este momentul potrivit pentru astfel de schimbări.
Totuși, această inițiativă a redeschis dezbaterea privind necesitatea unei ajustări a limitelor de viteză pe autostrăzile britanice.
În Europa de Est, țări precum Polonia și Bulgaria au stabilit deja limite de viteză de 140 km/h pe anumite tronsoane de autostradă.
În alte state, cum ar fi:
- Croația
- Slovacia
- România
- Luxemburg
- Slovenia
- Ungaria
- Grecia
- și Austria, limita maximă rămâne la 130 km/h
Ce decizii a luat Grecia?
În Grecia, guvernul a adoptat o abordare diferită. Executivul de la Atena s-a concentrat pe reducerea limitei de viteză în orașe pentru:
- a descuraja utilizarea vehiculelor personale
- și a promova transportul public
Ministrul adjunct al infrastructurii și transporturilor, Vassilis Oikonomou, a anunțat o scădere a limitei de viteză urbană de la 50 km/h la 30 km/h.
Această măsură urmărește reducerea accidentelor și îmbunătățirea calității aerului în marile orașe ale Greciei.