Nici nu apucase Etienne Boisrond, presedintele juriului festivalului de publicitate AdOr 2003, sa pronunte in intregime numele agentiei de publicitate care a castigat titlul "Agentia Anului", ca o explozie de bucurie a lovit tabara Leo Burnett Romania. Suflul exploziei a atins aproape instantaneu si podiumul de premiere al celei de-a III-a editii a festivalului AdOr 2003, instalat in Sala Unirii din Palatul Parlamentului. sefii de la Leo Burnett - Ioana Iordache, stefan Iordache, Bogdan Naum
Nici nu apucase Etienne Boisrond, presedintele juriului festivalului de publicitate AdOr 2003, sa pronunte in intregime numele agentiei de publicitate care a castigat titlul „Agentia Anului”, ca o explozie de bucurie a lovit tabara Leo Burnett Romania. Suflul exploziei a atins aproape instantaneu si podiumul de premiere al celei de-a III-a editii a festivalului AdOr 2003, instalat in Sala Unirii din Palatul Parlamentului. sefii de la Leo Burnett – Ioana Iordache, stefan Iordache, Bogdan Naumovici – si amploiatii lor au invadat podiumul bucurandu-se ca niste copii: au topait, au chiuit, s-au pupat si s-au imbratisat. Oamenii de la Leo Burnett Romania si-a vazut visul cu ochii: au cucerit titlul de „Agentia Anului” la AdOr. Nici daca ar fi castigat „Leul de Aur” la Cannes sau chiar Champions League, echipa de la Leo Burnett nu s-ar fi bucurat atat de tare. De cealalta parte a podiumului, „acordeonul” lui Bogdan Enoiu, presedintele lui McCann-Erickson Romania, amutise. Campania sa favorita, cea impotriva discriminarii rromilor, desi a castigat sectiunea „Campania Anului”, n-a putut sa adune puncte in clasamentul general pentru a depasi punctajul general al agentiei Leo Burnett. In timp ce „burnetii” topaiau in al noualea cer, „enoii” de la McCann pareau niste monumente de tristete. Dupa doua editii AdOr castigate, agentia McCann-Erickson a trebuit sa se recunoasca invinsa de Leo Burnett, marea sa rivala de pe malurile Dambovitei.
In clasamentul general, cele doua agentii s-au clasat la mare distanta de cea de-a treia, DArcy. A fost o confruntare in doi care confirma, din pacate, saracia (de inspiratie, imaginatie, resurse, bugete) de pe piata publicitara romaneasca. Anul trecut, in lupta pentru titlul suprem au fost angajate trei agentii: McCann, Leo Burnett si Headvertising. La prima editie AdOr, patru agentii au jucat cu trofeul pe masa: cele trei agentii mentionate mai sus plus Tempo Advertising. Clasamentul general AdOr 2003 arata ca doar zece agentii au acumulat puncte din totalul de 23 de firme care si-au inscris lucrarile in concurs. Inca o dovada a decalajului dintre cele doua agentii si restul concurentilor este si faptul ca din totalul de 286 de puncte acordate de juriu celor zece agentii mai mult de jumatate au fost realizate de creatiile lui Leo Burnett si McCann. Agentii cu renume pe piata autohtona (cu bugete, salarii si clienti pretentiosi) n-au acumulat nici macar un punct: Lowe&Partners, Grey Worldwide Romania, Ogilvy & Mather. (Poate ca aceste agentii se pot consola cu vanzarile pe care campaniilor lor le-au facut clientilor.)
Atat pronosticurile dinaintea festivalului, cat si desfasurarea propriu-zisa a Galei AdOr 2003 au confirmat lupta (de orgolii) dintre Leo Burnett si McCann. Piesele grele (campaniile) aruncate in lupta de catre Leo Burnett au fost creatiile pentru Prigat Activ, Elite („Pregateste-te sa fii bogat”) si Pagini Aurii. Prima campanie a cucerit patru premii. Cea de-a doua campanie a obtinut trei distinctii: una pentru cel mai bun spot TV si doua pentru cel mai bun clip TV la categoria „bauturi nealcoolice”. La aceasta din urma sectiune, spoturile campaniei Elite au acumulat nu mai putin de 20 de puncte pentru clasamentul general. Demn de remarcat este faptul ca Leo Burnett nu si-a inscris in competitie controversatul spot „Jucatorul de golf” din campania „Pregateste-te sa fii bogat”, creatie pe care atat voci din industrie, cat si „o anumita parte a presei” (printre care si Capital) au avut serioase semne de intrebare referitoare la originalitatea lucrarii. („Multumim, Saatchi&Saatchi Singapore!” – au raspuns pe scena creativii de la Leo Burnett, ironic, contestatarilor.) Bogdan Naumovici a declarat ca spotul cu pricina nu a fost inscris pentru a nu crea comentarii in plus si pentru ca era cel mai slab din seria Elite. El crede ca premiile adunate la AdOr de campania Elite vor inchide definitiv gura celor care contesta originalitatea campaniei. Vorba proverbului – precizam noi – hotul premiat e publicitar cinstit! Un alt fapt interesant legat de aceasta campanie este ca in urma cu doua luni agentia si clientul, Elite Romania, rupsesera colaborarea. Ce poate sa insemne asta? Desi a fost multipremiata, campania nu si-a atins obiectivele de vanzari ale clientului. (Daca nu cumva au fost alte cauze care au condus la ruptura dintre client si agentie.) Pe de alta parte, revenind la festival, ciudat este faptul ca atat „Pregateste-te sa fi bogat”, cat si campania pentru Prigat Activ, in ciuda numeroaselor premii obtinute, nu au fost nominalizate la categoria „Campania anului”. Bogdan Naumovici a avut temeri fata de jurizare: „Ne era teama ca juriul va aprecia, in primul rand, campaniile sociale, si pe nu cele facute pentru a vinde, ceea ce, din fericire pentru noi, nu s-a intamplat!”
Campaniile grele aruncate in lupta de McCann au fost „Campania impotriva discriminarii rromilor”, un premiu pentru „Campania Anului” si unul la categoria spot TV social, si „Campania impotriva Violentei Domestice”, un premiu pentru print social. La categoria „Colaterale”, creatiile lui McCann au castigat numai putin de trei premii pentru clientul Coca-Cola, dar acestea au fost punctat mai slab in clasamentul general decat castigatoarele la celelalte sectiuni, asa incat punctajul acumulat n-a putut recupera avantajul lui Leo Burnett. si aceasta editie a festivalului a confirmat ca „punctele forte” ale lui McCann raman campaniile sociale. Multe campanii sociale au aparut (ca ciupercile dupa ploaie – Multumim Guvernului Nastase!), dar dintre toate agentiile, McCann se pricepe cel mai bine la acest tip de campanie. Este firesc sa spunem ca, doar cu aceste piese grele, McCann nu putea sa emita pretentii la titlul suprem: „Agentia Anului”. Consolarea lui Bogdan Enoiu, daca se poate numi consolare, va fi (poate) un premiu la Portoroz pentru spotul „Acordeonul”. Clipul a pierdut premiul de „cel mai bun spot TV” in dauna spotului „Limuzina” (Elite) la cea mai stransa confruntare din sectiunile festivalului. seful lui McCann-Erickson Romania s-a abtinut sa comenteze jurizarea, incercand sa imbrace haina optimistului: „Vom vedea la Portoroz cine va castiga, Acordeonul lui McCann sau Limuzina lui Burnett!”
Clasamentul general AdOr 2003
Agentia Puncte
Leo Burnett – Agentia Anului 102
McCann-Erickson 79
DArcy 26
Graffiti/BBDO 23
Tempo Advertising 18
Next/Cap 15
Young&Rubicam 13
Mercury Promotions 4
Saatchi&Saatchi 3
Scala Thompson 3
Festivalul AdOr 2003 – fisa tehnica
Nr. agentii participante: 23
Nr. de lucrari inscrise: 405; Cele mai multe inscrieri: Graffiti/BBDO – 62, McCann – 43, DArcy – 41, Headvertising – 30 (necontractate), Leo Burnett – 29
Juriul: Etienne Boisrond, fost presedinte Young&Rubicam Europa, Orientul Mijlociu si Africa – presedintele juriului, Basil Mina, Executive Creative Director Leo Burnett Praga & Europa Centrala si de Est, Adrian Lim, Senior Copywriter Lowe Londra, Edmund Petri, Chief Creative Officer J. Walter Thompson Austria, Martin Casson, Senior Art Director AMV BBDO Londra, Ed Jones, Creative Director Saatchi&Saatchi Elvetia.r
Organizator: Mercury Promotions