În Bulgaria, un km de linie de metrou costă aproximativ 56 milioane euro/km, iar în Finlanda preţul pe km de linie construit este estimat la 60 milioane euro.

Un km de linie de metrou construit pe Magistralele 4 şi 5, cu tot ce implică o construcţie de asemenea anvergură, respectiv toate dotările necesare unei funcţionări la parametrii proiectaţi şi impuşi de o deplină siguranţă a transportului şi un confort adecvat pentru călătorii transportaţi, costă aproximativ 95 milioane de euro. Directorul de investiţii al Metrorex, Constantin Mustăţea ne-a explicat că nu există un preţ standard în România sau în Europa pentru construcţia magistralelor de metrou. Acesta este calculat în funcţie de condiţiile de amplasament existente, de cerinţele de transport, de dotarea staţiilor şi de multe alte elemente care sunt identificate în cadrul studiilor de fezabilitate. „În medie, Magistrala 4 si 5 de metrou respectiv Parc Bazilescu – Lac Străuleşti şi Eroilor-Drumul Taberei costă aproximativ 95 milioane de euro/km. Tot ce cuprinde un km de metrou funcţional (inclusiv staţii şi depouri) este inclus în această sumă: execuţia lucrărilor de structură tunele circulare şi galerii, cale de rulare, exproprieri, devieri de reţele, eliberarea amplasamentelor, guri de ventilaţie sau orice alte instalatii care au corespondent din subteran la suprafaţă, instalaţii electrice şi sanitare pentru zonele publice şi tehnice, instalaţii de înaltă şi medie tensiune, puţuri de mare adâncime, instalaţii de transport călători (lifturi şi escalatoare), etc. O magistrală de metrou este o instalaţie foarte complexă, care cuprinde şi lucrări deosebite pentru o siguranţă a traficului la cele mai înalte standarde tehnice“, ne-a declarat oficialul Metrorex. Acesta ne-a precizat că sunt două tipuri de galerii de metrou, respectiv secţiuni dreptunghiulare şi tuneluri circulare. „Betonul care formează structurile galeriilor este foarte bine dimensionat din punct de vedere al rezistenţei şi stabilităţii în timp, galeriile sunt constuite foarte bine, iar în cei peste 35 de ani de funcţionare nu au existat probleme în ceea ce priveşte structurile construite. Tunelurile şi staţiile sunt săpate la adâncimi curpinse între 12 şi 24 m, şi sunt amplasate în diverse stratificaţii ale terenului de la zone de argilă compactă până la zone unde structura este total imersată în acviferul subteran“, ne-a declarat Constantin Mustăţea.

Mai ieftin în funcţie de zonă

Directorul Metrorex a menţionată că Magistrala 6, din punct de vedere al costurilor estimate, este mai ieftină, respectiv de aproximativ 75 milioane de euro/km. „În zona traseului proiectat, respectiv de la staţia 1 Mai existentă, cartierul Pajura, Expoziţiei, Baneasa, DN1, spre Aeroportul Otopeni exproprierile sunt de o anvergura mai mică , reţele de utilităţi nu mai sunt atât de numeroase ca în Bucureşti iar traseul nu este situat la o adâncime la fel de mare. Pe Magistrala 5, numai devierea tuturor reţelelor necesare eliberării amplasamentelor staţiilor şi interstaţiilor a costat aproximativ 70 milioane de lei“, ne-a mai explicat oficialul Metrorex.

Udrişte: „Metroul ar trebui să coste între 60 şi 70 milioane euro/km“

Fostul şef al Metrorex, Gheorghe Udrişte în perioada semnării contractelor pentru linia Eroilor-Drumul Taberei, susţine că un km de linie de metrou cale dublă echipat complet, cu tot cu staţii, costă între 60 şi 70 milioane de euro. „Peste tot sunt aproximativ aceleaşi preţuri, nu există standarde de cost. Tot ce înseamnă construcţie, relocare utilităţi, tunele din beton, instalaţii electrice, calea de rulare cu tot cu staţii este inclus în acest preţ. Când s-a construit linia de metrou Eroilor-Gara de Nord, constructorul a deviat cursul râului Dâmboviţa. Prima linie de metrou finanţată din bani europeni este Magistrala 5 Eroilor-Drumul Taberei, apoi linia Parc Bazilescu-Străuleşti plus teminalul de plecări multimodal. Următorul proiect finanţat de Uniunea Europeană este linia de metrou spre Otopeni, plus bani de la Banca Mondială şi BEI“, ne-a declarat Udrişte.

În toamna anului trecut, oficialii Metrorex ne-au preczat că Magistrala 5, 6,8 km de linie, 10 stații de metrou și un depou înseamnă o investiție de 1 miliard de euro. „Dacă se vrea dezvoltarea metroului finanţat din fonduri europene trebuie demarate procedurile pentru continuarea liniei 4 Gara de Nord-Gara Progresul. Este nevoie de prelungirea liniei cu încă două staţii în zona Pipera. Şi la IMGB este nevoie de încă o staţie de metrou, iar linia din Militari trebuie continuată de la Păcii cu încă două sau trei staţii spre zona conercială din apropierea autostrăzii Bucureşti-Piteşti, investiţii de cel puţin 7 miliarde de euro“, a conchis fostul şef al Metrorex.

100 milioane de euro costă kilometrul construit de linie de metrou