În România „lucrului bine făcut“, deviza a rămas aceeași: niciun termen asumat nu poate fi respectat. Dacă în unele cazuri este vorba de câteva luni, în cazul altora finalizarea unor lucrări este amânată cu câțiva ani.
Unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură din Capitală este linia de metrou care face legătura între centrul Bucureștiului și cartierul Drumul Taberei. Dacă în 2011, an în care au început lucrările la acest tronson de metrou, autoritățile de atunci promiteau bucureștenilor că „în 3 ani aici va fi stația ta de metrou“, acum, după 5 ani de la demararea proiectului, noii guvernanți ne promit că lucrările vor fi gata anul viitor, cu șase luni mai devreme decât era „termenul inițial“. „Ceea ce ne dorim ca manageri este ca treaba să meargă fără a fi nevoie să împingem de la spate pe nimeni. Desigur, vizitele ajută: mobilizarea s-a efectuat. Acum ne vom asigura că această mobilizare va continua pentru a ne atinge obiectivele“, a declarat, săptămâna trecută, ministrul transporturilor, Dan Costescu, după o vizită efectuată pe șantier. El a anunțat că a fixat un nou termen pentru finalizarea lucrărilor, și anume jumătatea anului viitor, însă constructorul nu îşi asumă responsabilitatea finalizării liniei de metrou mai devreme de finalul anului 2017.
Proiectul constă în construcția unei linii de 6,8 kilometri, 10 stații de metrou și un depou, iar costturile depășesc valoarea de 1 miliard de euro, cea mai mare parte din finanțare fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile. La finele lunii mai, ministrul Costescu a precizat că Magistrala 5, secţiunea Râul Doamnei – Valea Ialomiţei – Eroilor, ar putea fi pusă în funcţiune în prima parte din 2017. „Am vizitat fiecare staţie pentru a vedea ce probleme avem. Am analizat şi cu cei de la Meterorex, şi cu firmele de construcţii posibilitatea ca lucrarea să se termine în primul trimestru din 2017. Acesta rămâne setat ca obiectiv, colegii lucrează la acest lucru, deja constructorii ne-au transmis şi planurile de mobilizare suplimentare pentru a putea intra în acest termen şi pentru a-l menţine“, a spus ministrul transporturilor. El a mai precizat că lucrarea este finalizată în proporţie de 80%. „Cei de la metrou, de asemenea, desfăşoară ultimele proceduri pentru că şi acest proiect a venit blocat. Deja, lucrările din zona staţiei de metrou Orizont vor fi finalizate în iunie, stațiile Favoritul şi Drumul Taberei 34 – undeva în noiembrie şi încetul cu încetul vom face chiar din acest an curat în Drumul Taberei“, a promis ministrul transporturilor.
„Ultimul hop este achiziţia trenurilor“
Fostul director general al Metrorex, Gheoghe Udrişte, are o cu totul altă părere în ceea ce privește darea în folosință a magistralei 5, el spunând că mai devreme de finele anului viitor nu vede posibilă finalizarea lucrărilor. „Ultimul hop este achiziţia trenurilor pentru magistrala 5 Eroilor-Drumul Taberei. Drumul critic pentru Metrorex abia acum începe pentru că nu au trenuri pentru cei 6,8 km de linie de metrou. O licitaţie pentru achiziţia trenurilor durează aproape doi ani. S-ar putea să utilizeze trenuri de pe celelalte magistrale, dar atunci timpii de aşteptare cresc“, ne-a explicat Udrişte.