Liniile “fierbinti” nu prea incing telefoanele

Declin Companiile care ofera servicii telefonice cu tarif special sustin ca veniturile obtinute sunt sub asteptari Ati votat la Eurovision? Daca da, inseamna ca ati apelat un numar cu tarif special. In Romania sunt disponibile 130.000 de astfel de numere. V-ati intrebat cati bani castiga companiile de pe urma apelurilor catre asa-numitele servicii “premium rate”? Numerele cu tarif special sunt alocate de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunica




Declin Companiile care ofera servicii telefonice cu tarif special sustin ca veniturile obtinute sunt sub asteptari

Ati votat la Eurovision? Daca da, inseamna ca ati apelat un numar cu tarif special. In Romania sunt disponibile 130.000 de astfel de numere. V-ati intrebat cati bani castiga companiile de pe urma apelurilor catre asa-numitele servicii “premium rate”?




Numerele cu tarif special sunt alocate de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii
(ANRC) pentru furnizarea de servicii de divertisment, jocuri si concursuri telefonice, informatii generale, de afaceri si de marketing sau divertisment pentru adulti.


Multi ar fi tentati sa creada ca acestea sunt o mina de aur pentru companii. Insa reprezentantii operatorilor din domeniu se contrazic in declaratiile despre piata pe care activeaza si nu sunt prea incantati de veniturile inregistrate.


“In comparatie cu alte tari din Europa, Romania sta prost la acest capitol”, sustine Dan Virtopeanu, director general Voxline Communication. “In Polonia, de exemplu, serviciile sunt foarte incurajate. Noi am ales sa oprim investitiile din Romania si sa ne extindem in afara tarii. Am intrat deja in Croatia si tatonam si alte piete”.


si totusi, in opinia sa, piata este in crestere, deoarece marii operatori de telecomunicatii au o putere din ce in ce mai mare si a crescut foarte mult si numarul companiilor care activeaza in acest domeniu. “Insa, pentru furnizorii de dimensiuni mai mici piata este constanta”, crede Virtopeanu. 80% din cifra de afaceri a companiei (doua milioane de dolari in 2005) vin din serviciile premium rate si SMS Marketing.

Dan Pazara, corporate affairs director al RomTelecom, spune ca operatorul obtine din furnizarea infrastructurii pentru aceste servicii doua procente din veniturile totale, care anul trecut s-au ridicat la 927 milioane de euro. Ceea ce inseamna mai mult de 18 milioane de euro, adica de noua ori cifra de afaceri a Voxline.


Dan Virtopeanu comenteaza acest lucru spunand ca “veniturile RomTelecom sunt mult mai mici fata de anii 1997-1998, deoarece, pe de o parte, piata serviciilor premium rate a migrat spre continut digital (retele mobile) si, pe de alta parte, ca urmare a schimbarii politicii comerciale (conditiile propuse de RomTelecom sunt mult mai dezavantajoase pentru operatorii de servicii cu valoare adaugata decat cele de acum cinci-sase ani) si nu mai permit stimularea serviciilor”.
Insa RomTelecom intentioneaza sa devina furnizor propriu-zis de servicii cu valoare adaugata si nu doar un intermediar. “In prezent, se lucreaza la lansarea unor servicii cu valoare adaugata care sa ofere clientilor informatii de genul: curs valutar, informatii despre vreme, informatii sportive si altele”, spune Dan Pazara.


Dan Boabes, director general Parlatel (furnizor de servicii de telefonie nationala si internationala), crede ca serviciile de voce pe acest segment sunt in scadere si din cauza lipsei de aplicatii. “Mai mult, jocurile care se regasesc acum pe multe din posturile romanesti au dat nastere unei mari doze de neincredere a utilizatorilor in acest tip de servicii”, adauga el. Compania foloseste numerele alocate de ANRC atat pentru a furniza servicii proprii (precum voting sau dedicatii muzicale), cat si pentru subinchiriere.


La randul sau, Gabriel Sora, senior product manager, Consumer VAS, Vodafone Romania crede ca serviciile cu valoare adaugata pe voce au avut o evolutie mai degraba modesta pana in anul 2005, acesta fiind anul in care s-a inregistrat o raspandire pe scara larga.
Pentru UPC – Astral, acest tip de servicii nu este foarte important, deoarece “in Romania nu s-au dezvoltat foarte multe firme specializate pe acest segment”, declara Dinu Malacopol, director in cadrul companiei. Cat despre intentia dezvoltarii acestor servicii in viitor, el spune ca va depinde de directia de dezvoltare a segmentului de piata. In prezent, UPC – Astral obtine din oferirea serviciilor premium rate sub 0,5% din veniturile totale.


“Piata a evoluat descrescator, pentru ca imaginea jocurilor si concursurilor telefonice nu mai are impactul si mirajul din perioada de inceput. Acelasi motiv, si pentru categoria “divertisment adulti”,” completeaza Dinu Malacopol.


Ciprian Negura, seful dezvoltarii serviciilor cu valoare adaugata la Cosmote, spune ca activarea serviciilor de tip premium, operate in parteneriat cu diversi furnizori externi, constituie una dintre “prioritatile strategice din planul de dezvoltare pe care Cosmote le pregateste anul acesta”. si conchide: “Serviciile cu tarifare premium reprezinta una dintre principalele categorii de servicii cu valoare adaugata generatoare de venituri, insa aceste venituri raman inca mici in raport cu veniturile totale ale oricarui operator de comunicatii mobile si comporta un grad de risc mai mare decat serviciile vocale de baza”.

Mii de numere la naftalina

Romtelecom este compania care are cele mai multe numere alocate in domeniul 0Z = 09, celelalte 38 avand blocuri ce variaza intre 1.000 si 3.000 de numere. Multi proprietari de licente le subinchiriaza altor companii, iar unele numere sunt pur si simplu nefolosite.

Furnizorumere

Astral Telecom 3.000
Cosmote 3.000
Orange Romania 3.000
RCS & RDS 3.000
RomTelecom 30.000

CRESTEREA NU ESTE SPECTACULOASA

130.000 de numere “speciale” a alocat ANRC unui numar de 39 de firme. De la finele anului 2004 pana in prezent, ponderea numerelor de tipul 0Z = 09 acordate a crescut cu 38%. Insa nu toate acestea functioneaza, unele fiind folosite doar pentru campanii desfasurate pe o perioada de timp limitata.

O PIATA CONTROVERSATA


“Veniturile RomTelecom sunt mult mai mici fata de anii 1997-1998, deoarece, pe de o parte, piata serviciilor premium rate a migrat spre continut digital (retele mobile) si, pe de alta parte, ca urmare a schimbarii politicii comerciale.”


Dan Virtopeanu, Voxline