Ca sa-si intareasca pozitia pe piata si sa ofere o gama cat mai larga de servicii, majoritatea companiilor aeriene au decis sa se alature unei aliante. Din aceste operatiuni, calatorii nu au decat de castigat. Un prim avantaj este coordonarea programelor de zbor, astfel incat timpul de conexiune sa fie minim: un pasager care zboara de la Bucuresti la ZALrich si de acolo la New York nu mai este nevoit sa piarda zece ore intre cele doua curse, ci doar una-doua. Cum fiecare companie din alianta le
Ca sa-si intareasca pozitia pe piata si sa ofere o gama cat mai larga de servicii, majoritatea companiilor aeriene au decis sa se alature unei aliante. Din aceste operatiuni, calatorii nu au decat de castigat. Un prim avantaj este coordonarea programelor de zbor, astfel incat timpul de conexiune sa fie minim: un pasager care zboara de la Bucuresti la ZALrich si de acolo la New York nu mai este nevoit sa piarda zece ore intre cele doua curse, ci doar una-doua.
Cum fiecare companie din alianta le reprezinta pe toate celelalte in tara in care ele nu au birouri, calatorul primeste un singur bilet, indiferent de cate avioane schimba. Asa ca, daca doreste sa zboare in SUA, una dintre tarile ale carei companii nu au deschise birouri in Bucuresti, poate cumpara un bilet pentru cursa United Airlines Frankfurt – New York, de la biroul Lufthansa sau un bilet pentru cursa American Airlines Londra-New York, de la biroul British Airways. „Practic, se mareste numarul destinatiilor. Din Star Alliance, alianta in care este membra Lufthansa, fac parte 15 companii de zbor. In total, 894 de aeroporturi in 129 de tari”, explica Mihaela Dumitrescu, Sales Manager la Lufthansa.
Un alt avantaj de care toti pasagerii trebuie sa profite este reprezentat de programele de fidelizare. Numite si programe „frequent flyer”, ele rasplatesc cu mile sau puncte persoanele care zboara des. In plus, pasagerii fideli pot castiga mile daca apeleaza la serviciile de cazare, rent-a-car sau altele, oferite de diversii parteneri ai respectivei companii aeriene. „De exemplu, in cadrul Star Alliance, orice posesor al cardului Miles&More, emis de Lufthansa, primeste mile indiferent cu ce companie din alianta zboara. Astfel, la clasa Economy primeste o mila pentru fiecare mila parcursa, la clasa Business primeste doua mile pentru fiecare mila parcursa. Sistemul nostru este valabil si pe celelalte companii aeriene, cu conditia ca pasagerul sa aiba card emis de noi”, precizeaza Mihaela Dumitrescu.
In functie de milele acumulate, pasagerul are dreptul la diferite bonusuri. Astfel, daca zboara pe ruta Bucuresti-Frankfurt-New York-Viena-Bucuresti, castiga 9.813 mile. Ceea ce inseamna ca la zborul urmator el le poate cheltui solicitand un loc la clasa Business, desi are bilet pentru clasa Economy. „Premiile variaza de la un loc intr-o clasa superioara, prioritate pe lista de rezervari si la check-in, pana la bilete gratuite, la excursii si la obiecte pe care le poti comanda din catalogul nostru, platindu-le in mile. Din pacate, din cauza lipsei reglementarilor vamale, obiectele respective fiind expediate acasa la persoana care le-a comandat, romanii nu pot beneficia de ultimul bonus, intrucat compania nu are cum sa achite vama”, afirma Mihaela Dumitrescu.
Companiile isi impart locurile in avion
In ceea ce priveste avantajele companiilor, nici acestea nu sunt neglijabile. In primul rand, ele beneficiaza de impartirea locurilor din avioane. „De exemplu, la o cursa Bucuresti-ZALrich cu Swissair, are cateva locuri si Taromul, chiar daca avionul si echipajul apartin in exclusivitate de Swissair. Daca de la ZALrich pasagerul merge in Portugalia cu Air Portugal, si Swissair are locuri in avionul respectiv. Swissair si Air Portugal fac parte din alianta Qualiflyer, iar Taromul nu. Asa ca sistemul de impartire a sumelor provenite din vanzarea biletelor este foarte diferit”, explica Lucian Boronea, manager general la agentia Gelsor Travel& Tours.
Exista posibilitatea ca suma ce revine fiecarei companii sa fie direct proportionala cu numarul de mile sau ca ea sa depinda de intelegerile pe care le are cu fiecare companie din alianta. Alte avantaje sunt, potrivit lui Lucian Boronea, o politica de personal comuna, uneori birouri comune, politica de marketing comuna, reclama comuna, politica tarifara comuna si chiar tiparirea biletelor de avion la aceeasi tipografie, ceea ce reduce semnificativ costurile.
Ca sa poata intra intr-o alianta, compania doritoare trebuie sa se ridice la standardele membrilor si sa ofere aceleasi servicii si produse.
Cele cinci mari aliante
1. Star Alliance Air Canada, Air New Zealand, All Nipon Airlines, Ansett Australia, Austrian Airlines, British Midland, Lauda, Lufthansa, Mexicana, Scandinavian Airlines, Singapore Airlines, Thai Intl., United Airlines, Varig (Brazilia). Transportatori asociati: US Airways, Canadian Intl., Virgin Atlantic, Spanair. Cota: 18,8% din traficul mondial de pasageri.
2. Oneworld American Airlines, British Airlines, Cathay Pacific, Iberia, LanChile, Finnair, AerLingus. Transportatori asociati: Aerolines Argentinas. Cota: 12,8% din traficul mondial de pasageri.
3. SkyTeam Delta, Air France, Aeromexico, Korean Airlines. Transportatori asociati: Aeroflot. Cota: 11,25 din traficul mondial de pasageri.
4. Wings KLM si Northwest (USA). Transportatori asociati: Continental, TransAvia, Kenya Airways, Braathens. Cota: 4,6% din traficul mondial de pasageri.
5. Qualiflyer Swissair, Sabena, Turkish Airlines, AOM (Franta), Air Portugal, Air Europe, LOT, Crossair, Volare, Air Littoral, Portugalia Airlines. Cota: 3,4% din traficul mondial de pasageri.
6. Grupul companiilor „nealiate” Japan Airlines, Southwest Airlines, Trans World Airlines, Alitalia, Malaysia Airlines, America West, China Airlines, Saudi Arabian Airlines, Alaska Airlines, China Southern. Din acest „grup” fac parte zece dintre cele mai importante companii aeriene, care fie nu au semnat inca un angajament, fie au decis sa ramana independente. Cota: 14,6% din traficul mondial de pasageri.