„Lipsa oxigenului” și oportunitățile

Piața serviciilor medicale private a reușit să urce în perioada de criză, când alții coborau. An de an, piața a reușit să se dubleze în doar cinci ani, de la 350 milioane de euro la peste 700 milioane de euro. Această creștere spectaculoasă a venit pe fondul nemulțumirilor din sistemul de stat. Pacienții au început să își dorească mai mult, au început să se informeze și să aibă mai multe așteptări de la un serviciu medical. Deoarece nu mai există o diferență reală între plata informală de la stat și costul unei consultații în privat, foarte mulți pacienți au apelat din ce în ce mai mult la serviciile medicale private. Foarte multe companii au investit în clinici, laboratoare, spitale și centre medicale specializate noi, pentru a atrage cât mai mulți pacienți, pentru a fideliza medicii și pentru a deconta fondurile obținute în contract cu CNAS. În aceste condiții, piața serviciilor medicale private a crescut cu o medie de peste 10%-20% chiar și pe timp de criză.

Criza începută în anii 2008-2009 a prins această piață în creștere, dar pacienții nu puteau aștepta revenirea pieței pentru a se trata, iar tratamentul modern se efectua în privat, de multe ori decontat pe baza calității de asigurat. Pacienții nu au făcut pasul înapoi, pentru că alternativa era mai rea, iar încântarea de a se trata în privat era nouă și tentantă. A fost momentul în care investitorii și-au mutat capitalul către piețele care mai puteau să înregistreze creșteri (piața serviciilor medicale), iar 2011-2012 au fost anii în care se finalizau spitale cu investiții enorme cuprinse între 10 și 30 milioane de euro. Euforia a fost întemeiată atâta timp cât cifrele de afaceri ale companiiilor se dublau. Ieșirea din criză a prins piața sufocată cu peste 400 de spitale private, iar clinicile și laboratoarele locale împânzeau toată țara. Spitalele s-au trezit cu un grad de ocupare de numai 10%-15%, costurile fixe erau foarte mari, iar pierderea s-a mărit de la an la an. În 2011-2013 majoritatea centrelor cu investiții mari în spitale au înregistrat constant pierderi. Haosul s-a răspândit rapid, iar în top 20 companii, cei care nu mai puteau să crească organic au început să preia companii și să își raporteze cifra de afaceri la nivel de grup. Mulți investitori doreau să facă „exitul“ pe plus și de aceea s-a neglijat partea medicală și s-au epuizat resurse mari în reorganizări și asimilări de brand-uri.

Pe acest fond cei care s-au orientat către medicina axată către rezultate s-au specializat pe domenii de nișă devenind etalon în sectorul medical privat. Acesta este și motivul pentru care, în 2013, a existat o singură investiție într-un spital privat specializat pe oncologie. Dezvoltarea pe orizontală, dacă nu este însoțită de o dezvoltare pe verticală va duce în scurt timp la pierderi, și presiunea de a spune stop investițiilor va duce inevitabil la vânzări de acțiuni. Nu vom aștepta mult și se vor anunța vânzări-surpriză în top 20 companii. Când se va ajunge ca primele 20 companii să dețină 60%-70% din piață, vor intra și operatori mari externi în România. În prezent, primele 20 de companii dețin 40% din piața serviciilor medicale private.

 

ROBERT CHIȚAN,
director promovare-dezvoltare la GRAL MEDICAL