FAN Courier estimează că, anul acesta, cifra de afaceri va depăși pragul de 131 milioane euro, în creștere cu 13,2% peste rezultatele anului precedent, în linie cu prognozele inițiale ale companiei și rezultatele din primele 11 luni ale anului. Pentru companie, anul 2017 poate fi caracterizat ca fiind anul cu cele mai multe servicii cu valoare adăugată lansate.
”Apetitul în creștere al pieței românești pentru servicii de curierat, în principal ca efect al exploziei segmentului de e-commerce, riscă să fie afectat de schimbările legislative și fiscale anunțate pentru anul 2018, cu impact relevant pentru toți actorii economici – companii și consumatori. Pe fondul unor astfel de premise, estimările noastre privind evoluția business-ului pentru anul viitor sunt mai prudente decât în anii anteriori. Bugetul pentru 2018 va fi construit luând în calcul tot două scenarii – pesimist, pentru care ne pregătim inclusiv de o eventuală stagnare și scenariul realist-prudent, în care anticipăm o creștere de 10%”, a declarat Adrian Mihai, fondator FAN Courier.
Lipsa predictibilității fiscale constituie alături de criza de pe piața forței de muncă, principalele aspecte de îngrijorare ale top managementului companiei, în ceea ce privește dezvoltarea afacerii în următorul an.
”Toate semnalele indică faptul că 2018 va fi un an mai dificil, chiar dacă în statisticile oficiale cifrele sunt optimiste și arată că economia românească duduie. La incertitudinile care planează în mediul de afaceri, singurul nostru răspuns este să ne continuăm investițiile și să luăm toate măsurile care depind de noi astfel încât să minimizăm efectele. În consecință, 2018 va fi un an în care ne vom concentra pe de o parte pe finalizarea investițiilor demarate iar pe de alta, pe controlul costurilor”, a declarat Felix Pătrășcanu, managing partner al companiei.
Până la finalul anului viitor, investițiile vor depăși 36,5 de milioane de euro(16,5 milioane euro în 2017 și 20 de milioane de euro în 2018), investițiile majore vizând extinderea principalului HUB al companiei, cel de la Ștefănești și începerea lucrărilor de construcție la HUB-ul din Cluj pentru care a fost achiziționat un teren în suprafață de 24,000 mp, suprafata halei ce urmeaza a fi construita avand o suprafata de 5,000 mp. Terenul pe care se construiește la Ștefănești are o suprafață de aproximativ 64.000 mp astfel că însumată, suprafața principaluluiHUB al companiei va depăși 100.000 mp, din care 22.000 de mp va reprezenta capacitate de depozitare(8.000 mp depozitul actual și 14.000 mp noul depozit).
”Extinderea HUB-ului de la Ștefănești este o soluție pentru a evita supraaglomerarea, în condițiile creșterii tot mai accelerate a comerțului online. Planurile noastre prevăd ca noul depozit să înceapă să funcționeze în septembrie 2018, investiția finală incluzând și benzi de sortare care cresc substanțial productivitatea muncii”, a declarat Neculai Mihai, fondator FAN Courier.
Cele mai mari importante sume investite in 2017 au fost direcționate către flota auto – 7 milioane de euro, depozitul de la Ștefănești – 6,7 milioane de euro până acum din totalul de peste 20 milioane euro. 10% din valoare au fost destinate modernizării sediilor FAN din țară precum și investițiilor în IT. Serviciile nou implementate au reprezentat aproximativ 5% din volumul total de investitii în 2017.
Compania a lansat anul acesta serviciul e-BOX și a extins opțiunea de livrare Collet Point printr-un parteneriat strategic cu rețeaua PayPoint si a introdus experimental serviciul de plată cu cardul. Atat e-BOX, serviciul de lockere care permit controlul integral al achiziției și livrării, cat si Collect Point sunt optiuni de livrare destinate clienților care fac cumpărături online dar nu doresc să depindă de programul curierului.
”Incepand cu luna decembrie, serviciul Collect Point este disponibil în peste 770 de locații la nivelul întregii țări, ceea ce înseamnă că am multiplicat de peste 4 ori numărul locațiilor față de momentul lansării, de la mijlocul anuluiAm introdus serviciul e-BOXpentru că, în opinia noastră, obiectivul clientului este acela de a-și putea ridica produsul la orice oră. Este o soluție inteligentă, utilizat des și în străinătate și despre care credem că va avea succes. La fel de încrezători suntem și în sistemul de plată cu cardul chiar dacă la noi, plata cu cash este încă preferată de peste 75% dintre clienți”, a explicat Felix Pătrășcanu.
”Investițiile asumate de FAN Courier au inclusiv rolul de a educa piața, nu doar de a veni în întâmpinarea nevoilor exprimate de o parte dintre clienți. ”Sunt investiții pe termen lung, de aceea, nu ne-am propus să analizăm profitabilitatea lor mai devreme de un an de la lansarea fiecăruia”, a adăugat Adrian Mihai.
Principalele provocări ale acestui an au fost pentru FAN Courier infrastructura, modificările legislative și fiscale neașteptate și criza de personal. Compania a continuat planul de extindere a personalului, astfel că în prezent, FAN Courier are 5.750 de angajați. Pentru a suplini lipsa de personal, liderul pieței locale de curierat a deschis Școala FAN, unde se pregătește deja prima promoție de curieri. Aceștia vor absolvi cursurile primei școli specializate în curierat la începutul lunii mai, prima generație pilot fiind și cea care va furniza companiei datele pentru a calibra platforma educațională și procesele de învățare din cadrul școlii.
Implicarea în comunitate, un nou obiectiv FAN Courier
Școala FAN este un proiect pe care compania l-a demarat în urmă cu mai bine de doi ani, inițial pentru a profesionaliza meseria de curier și a eficientiza investițiile în personal iar ulterior pentru a rezolva criza de pe piața forței de muncă specializate.
”Este foarte dificil pentru orice companie care are nevoie de mână de lucru calificată să fie nevoită să aștepte minim 3 luni înainte ca noul angajat să poată răspunde cerințelor din fișa postului. Este un efort suplimentar pentru orice angajator și, cel mai important, această investiție afectează procesele de perfecționare ale altor angajați. După cum se observă, piața evoluează extrem de rapid și trebuie să fii cu un pas înainte. Pentru a lansa un nou serviciu, pregătirea oamenilor este imperios necesară. Pentru că în sistemul românesc de învățământ nu exista un curs de specialitate, am decis să-l creăm noi. Așa s-a născut proiectul Școala FAN, care a căpătat în acești ani și o valență de responsabilitate socială corporatistă. Practic, noi venim cu alternativă pentru tinerii sau persoanele care vor să muncească dar nu au o meserie care se caută. Un angajat este un contributor activ la comunitate”, a explicat Felix Pătrășcanu.