CNAIR a eliberat ”certificate constatatoare negative”, firmelor de construcţii trecute pe lista neagră, astfel că participe următorii trei ani la licitații publice. Constructorul centurii Bacău, Eko Insaat este trecut pe lista neagră, potrivit datelor furnizate de CNAIR la solicitarea Digi24.ro. CNAIR a eliberat certificat constatator negativ firmei turce Eko Insaat care trebuia să realizeze centura Bacău, dar care nu a reușit să aducă la îndeplinire nici cinci la sută din contract. Tot contractul pentru o variantă ocolitoare a adus alt constructor pe lista neagră. Este vorba de firma spaniolă Idecon Sau Zaragoza pentru contractul variantei ocolire Săcuieni. În perioada 2011-2015 constructorul spaniol a reușit să termine 50% din centură deși se angajase să o facă în doi ani. Și în fine, a treia firmă introdusă pe lista neagră este Construct Mod în cazul contractului de reabilitare a aproximativ 40 de kilometri din DN 76, Vârfurile – Ștei.

Cele trei firme se adăugă altor companii de construcții care au înregistrat împreună cu CNAIr eșecuri răsunătoare la implementarea unor proiecte. Alte firme care au primit certificate negative, în 2016 însă, sunt firmele SPEA Italia și Tecnic România care au încercat, fără succes, să facă un studiu de fezabilitate pentru autostrada Sibiu – Pitești. Firmele au primit o suspendare a contractului de trei luni pe perioada iernii și chiar așa au reușit să facă doar actualizări ale studiului pe doar două din cele cinci loturi ale autostrăzii. Un alt nume celebru inclus pe lista neagră este cel al Impregilo Salini, firma care a construit autostrada Sibiu – Orăștie, lotul 3, din care s-a surpat o porțiune de sute de metri. Lista mai include asocierea ICM – Viaponte care a avut în lucru tronsul de autostradă Cluj Vest (Gilău) – Mihăilești dar căreia i s-a reziliat contractul.

Firmele contestă în Justiție

Trecerea firmelor pe lista neagră de la SEAP face obiectul mai multor procese deschise de constructorii nemulțumiți. De cele mai multe ori procesele sunt pierdute însă sunt și cazuri în care instanțele anulează documentele constatoare. Este cazul firmei Maxidesign trecută de CNAIR pe lista neagră în urma neînțelegerilor avute privitoare la revizuirea documentației și efectuarea analizei tehnice necesare lucrări pentru DN 7D (Curtea de Argeș – Câineni). Instanța a anulat certificatul negativ emis de CNAIR, dar compania a depus contestație.
Juriștii specializați în achiziții publice sfătuiesc constructorii ca în cazul în care le este refuzat accesul la procedurile de achiziții din cauza certificatelor constatatoare negative să se adreseze Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor. Eliberarea certificatelor constatatoare este consecința unor cerințe legale. Articolul 97 din HG 925/2006 spune ”Autoritatea contractantă are obligaţia de a emite documente constatatoare care conţin informaţii referitoare la îndeplinirea obligaţiilor contractuale de către contractant şi, dacă este cazul, la eventualele prejudicii”.