Începând cu 1 iulie 2024, toate vehiculele noi comercializate în Uniunea Europeană sunt obligate să fie echipate cu sisteme avansate de siguranță. Lista sistemelor obligatorii pentru omologarea și vânzarea vehiculelor în UE este actualizată periodic, pentru a îmbunătăți siguranța pasagerilor și a pietonilor.
Există două tipuri de sisteme de siguranță: active și pasive. Cele pasive sunt concepute pentru a reduce consecințele unui accident rutier în momentul și după impact. În prezent, o varietate de mecanisme protejează pasagerii vehiculului în cazul unui accident, inclusiv airbag-uri, centuri de siguranță și zone de absorbție a impactului, care disipează energia coliziunii într-un mod controlat.
Aceste inițiative reprezintă un avans semnificativ al Uniunii Europene către realizarea obiectivului ambițios de a reduce la jumătate numărul de decese pe șosele până în anul 2030 și de a atinge zero decese până în anul 2050.
Ce sisteme de siguranță vor deveni obligatorii?
În plus față de cutia neagră și sistemul ISA (Intelligent Speed Assistance, sistemul de adaptare inteligentă a vitezei, vezi detalii mai jos), vor deveni obligatorii următoarele tehnologii:
- Sistemul de monitorizare a presiunii în pneuri
- Interfața permite instalarea dispozitivelor antidemaraj cu etilotest. Acest sistem permite ulterior instalarea unui echipament care detectează prezența alcoolului în sistemul șoferului. Dacă alcoolul este detectat, vehiculul nu va porni.
- Sistemul de avertizare a neatenției și stării de oboseală a șoferului utilizează senzori și/sau camere pentru a monitoriza comportamentul șoferului în timpul condusului, alertându-l în caz de semne de oboseală sau lipsă de atenție. Această tehnologie este deja integrată pe multe vehicule și este disponibilă pe piață sub diverse denumiri comerciale.
- Sistemul avansat de frânare de urgență, numit și Autonomous Emergency Braking (AEB) activează automat frânele atunci când detectează o coliziune iminentă și este deja integrat pe multe vehicule în prezent.
- Sistemul de avertizare pentru oprirea de urgență. În cazul unei frânări bruște, acesta va acționa automat luminile de avarie pentru a alerta ceilalți participanți la trafic.
- Pe viitor, toate autovehiculele vor trebui să fie echipate cu un sistem de avertizare la mersul înapoi. Acesta include senzori și o cameră pentru a asista șoferul în manevrele de deplasare înapoi.
- Sistemul de asistență la menținerea benzii va detecta și corecta automat traiectoria autovehiculului atunci când acesta încearcă să iasă accidental de pe banda de circulație sau de pe marginea carosabilului.
- Sistemul de avertizare la mersul înapoi. Toate autovehiculele vor trebui să fie dotate cu senzori și o cameră pentru a asista șoferul în manevrele de mers înapoi.
Toate mașinile noi vor fi dotate cu un sistem de avertizare pentru depășirea limitei de viteză
Vehiculele noi au devenit tot mai sigure. Iar această evoluție a implicat implementarea unui număr crescut de sisteme de siguranță, atât active, cât și pasive. Unele dintre aceste tehnologii au devenit obligatorii, în timp ce altele încep doar acum să fie adoptate ca standard în întreaga industrie auto.
Începând cu data de 7 iulie 2024, sistemul de avertizare care notifică șoferul în cazul în care depășește limita de viteză va deveni obligatoriu pentru orice mașină nouă vândută în Uniunea Europeană.
Multe dintre mașinile disponibile în prezent pe piață sunt deja echipate cu acest sistem Intelligent Speed Assistance (ISA), deoarece acesta a devenit obligatoriu pentru toate modelele noi începând din iulie 2022. Totuşi, s-au mai putut vinde maşini noi fără ISA şi după iulie 2022, atât timp cât modelul respectiv fusese lansat pe piaţă înainte de acea dată. De acum înainte, absolut orice maşină nouă va trebui să aibă sistemul instalat.
ISA nu împiedică complet șoferii să depășească limita de viteză afișată, ci încearcă, în schimb, să le reamintească obligațiile legale și morale prin emiterea de avertismente, scrie Carscoops.
Uniunea Europeană a lăsat decizia privind implementarea acestor avertismente la latitudinea producătorilor de automobile. Opțiunile disponibile includ alerte audio-vizuale și chiar rezistență suplimentară la pedala de accelerație. Șoferii au posibilitatea să ignore aceste avertizări sau să le dezactiveze complet.
Totuși, ele vor fi mereu activate implicit la următoarea pornire a mașinii.
ISA utilizează date GPS și camere de citire a semnelor de trafic pentru a determina viteza legală. Cu toate acestea, sistemul nu este întotdeauna perfect. Uneori poate interpreta greșit semnele de pe alte drumuri laterale și poate indica o limită de viteză incorectă pentru drumul pe care circulați. Aceste probleme sunt mai accentuate în zonele cu infrastructură slab gestionată sau unde semnele de circulație lipsesc complet.