piata romaneasca. La inceputul acestui an, operatorului paneuropean Scandinavian Broadcasting System (SBS) a cumparat un pachet semnificativ din actiunile Prima TV si a preluat in totalitate statiile Kiss FM si Star FM. Ce semnificatie are venirea SBS in Romania? Exemplul sau va fi urmat si de alte companii de renume? Mass-media, cu entitati in curs de consolidare, a devenit o oportunitate pentru investitorii straini? Un raspuns afirmativ ar fi o dovada infantila de optimism. Conditiile favorabile pentru asemenea investitii sunt in directa legatura cu volumul de publicitate cheltuit in Romania, sursa principala de finantare a produselor mass-media.Trustul elvetian de presa Ringier a pasit in Romania in decembrie 1992 prin lansarea revistei Capital. In prezent, Ringier Romania are in portofoliu cotidianele Libertatea, Pro Sport si Evenimentul Zilei, revistele Unica, TVmania, TV Satelit, Bravo, Lumea Femeilor, Bolero. Valoarea investitiilor in toti acesti ani de la lansare se ridica la aproximativ 20 milioane de euro. In 1995, compania americana CME a lansat postul de televiziune Pro TV. La vremea respectiva, s-a vehiculat suma de opt milioane de dolari investiti numai pentru lansare. In urmatorii ani, in familia Pro au intrat Acasa TV si Pro Cinema, iar pe radio, detin participatii la Pro FM si Info Pro.EDI Romania, parte a grupului francez Lagardere Active Radio International, a lansat in mai 2000 postul de radio Europa FM, prima statie privata cu acoperire nationala. Pana atunci, francezii mai detineau participatii la Radio 21 si Radio Total. In prezent, EDI detine statiile Europa FM si Radio 21. Europa FM reprezinta prima investitie straina majora in piata de radio din Romania.Primul produs pe piata romaneasca al companiei Edipresse Romania (fostul Romanian Publishing Group) a fost revista Avantaje, in anul 1995. De atunci, compania si-a dezvoltat un portofoliu impresionat de publicatii (cu licente internationale si proiecte proprii), ce vizeaza in principal publicul feminin: Elle, Viva, Olivia, Joy, Look, Sana etc. In prezent, Edipresse este un parteneriat intre grupul international de presa Edipresse, cu filiale in noua tari, avand sediul central la Lausanne (Elvetia) si Axel Springer AG, un grup international multimedia.Sanoma Hearst a venit in Romania cu titlul international Cosmopolitan. Compania editeaza acum zece titluri, printre care FHM, Beau Monde, Story, Mami si editia romaneasca National Geographic. Investitia a fost 100% straina si s-a ridicat, de la lansare si pana in prezent, la 2,5 milioane de euro. Anuntata cu mare pompa, intrarea in Romania a grupului international News Corp. (al magnatului Rupert Murdoch) prin B1 TV nu s-a facut simtita, desi au trecut doi ani de la acest anunt. UPC Romania, parte a grupului international United Global Com, a intrat in Romania in anul 1992, si dupa achizitii succesive a ajuns al treilea jucator pe piata de cablu TV. Valoarea investitiilor a fost de peste 75 de milioane de dolari. Recent, UPC a achizitionat televiziunea digitala prin satelit Focus Sat.
Publicitatea atrasa de investitorii straini – 2004*
Compania – Dolari
CME (Media Pro) 581.838.437
Ringier 38.945.408
SBS Broadcasting 378.254.082
News Corp. 118.664.757
EDI Romania 16.218.517
Edipresse 8.988.443
Sanoma Hearst Romania 8.550.035
*Monitorizare pe baza tarifelor-lista. Cifrele nu iau in calcul disconturile.