“Noi am promovat foarte mult România, împreună cu partenerii români, însă ar fi bine ca şi statul român să se implice mai mult. Pentru acest sezon estimăm 20.000 de turişti moldoveni pentru riviera românească, dintre care numai noi vom aduce, cu autocarele noastre, 10.000. Însă dacă România se va promova puternic în Republica Moldova, anul viitor, litoralul românesc ar putea primi 100.000 de turişti moldoveni”, subliniază Alex Filipski, director general al Voyage Center Philipsky Tour din Republica Moldova.
Turiştii moldoveni preferă preţurile mici, plătind în medie 100-120 de euro pentru cinci până la șapte nopţi, fără servicii de masă. Ei aleg în special sudul litoralului românesc şi preferă vârful de sezon ca perioadă de alegere a concediilor (iulie şi august). Cei mai mulți sunt turişti care alegeau înainte Ucraina ca destinaţie estivală. Printre hotelurile preferate de aceştia se numără Delta 3* (Jupiter), Complex Steaua de Mare 3* (Eforie Nord), Melodia 4* şi Favorit 2* (Venus).
„Turiştii moldoveni nu cunosc încă nimic despre litoralul românesc, şi acum merg la întâmplare aici. (…) Nu exagerez când spun că românii din Republica Moldova pot ridica sudul litoralului românesc. Avem nevoie şi de fapte, nu doar de vorbe şi de promisiuni din partea statului român în privinţa promovării turistice a României în Republica Moldova. Până acum, noi suntem cei care am asigurat promovarea”, declară Alex Filipski.
Turiştii moldoveni sunt foarte influenţaţi de publicitatea outdoor, pe panouri. În Chişinău, de exemplu, acest tip de publicitate este mult mai ieftin decât în România, ajungând la 400 de euro pe lună per panou. Bulgaria şi Turcia se promovează de ani de zile în Republica Moldova, prin publicitate outdoor şi în mass-media, contacte de ani de zile cu multe companii şi promovare prin agenţiile de turism. Recent, şi Grecia derulează o campanie agresivă de promovare.
Ca exemplu, în acest sezon, din Republica Moldova sosesc 7 autocare pe zi pe litoralul bulgăresc, numărul de turişti ajungând la circa 2500 pe săptămână. De asemenea, către Grecia merg săptămânal 10 curse cu autocarul, iar pentru Creta există cursă charter săptămânală şi la ora actuală locurile sunt vândute în totalitate până la mijlocul lunii august.
În timpul sezonului estival, după litoralul Mării Negre, turiştii moldoveni mai preferă traseele montane (Valea Prahovei, Slănic Moldova etc.), lacurile sărate, staţiunile balneare, Transfăgărăşanul, Transalpina şi circuitele prin oraşe.