Cele câteva săptămâni cu vreme bună și turiști mult peste medie au echlibrat încasările pe litoralul românesc: aproape 120 milioane de euro numai în luna august. Așa arată acum calculele tour-operatorilor. De patru ori mai mult decât valoarea înregistrată în luna iunie, când s-au adunat doar 30 milioane de euro. În total, în august, au fost pe litoral aproximativ 800 de turiști.

„Era de așteptat, întotdeauna se întâmplă așa în luna august. Cererile pentru weekend au fost mult peste cât poate primi litoralul românesc. Au fost zile în care nu mai găseai un loc de cazare. Într-un fel, acest lucru a echilibrat debutul timid al verii“, explică Traian Bădulescu, consultant turism. Iar supriza a fost sudul litoralului, unde numărul turiștilor a fost cu 20% mai mare decât în anii trecuți. Explicația este simplă: s-au făcut investiții și modernizări de milioane de euro în hoteluri. „Deşi vremea a fost foarte schimbătoare şi începutul de sezon a fost afectat, vânzările din mai şi iunie fiind sub nivelul prognozelor iniţiale, am reuşit să avem o creştere importantă şi în acest sezon dificil, depăşind în primele șapte luni ale acestui an vânzările întregului an 2013. Aceasta, după ce în 2013 am dublat practic vânzările din 2012“, spune Adrian Voican, directorul general Bibi Touring.

Mamaia, cea mai căutată stațiune

Potrivit lui Voican, topul staţiunilor este condus de Mamaia, cu o pondere de 55% din vânzări, urmată de Eforie Nord – 11% din vânzări, Jupiter – 7% și restul Neptun şi Venus. Tot anul acesta, au crescut cererile pentru hoteluri de patru stele cu all inclusive. De asemenea, înscrierile timpurii au reprezentat 30% din total vânzări litoral în primele șapte luni faţă de 13% în anul 2012.

De altfel, plusul se poate observa în toate stațiunile de pe litoral, excepție fiind Olimp, care a avut o cerere mai slabă anul acesta, față de 2013, cu o scădere de 15%, potrivit datelor agențiilor de turism. Valoarea medie a unui sejur a fost, între iulie și august, de 800 de lei pentru Mamaia, 523 de lei pentru Eforie Nord, 412 lei pentru Neptun, 506 lei pentru Saturn și 840 de lei pentru Mangalia. Mai ieftin a fost în Costinești (363 de lei) și în Eforie Sud (335 de lei). Valori pe care, teoretic, orice român și le poate permite, cel puțin o dată pe an. Cu toate acestea, Bulgaria a continuat să sporească numărul turiștilor, chiar dacă, anul acesta, a întâmpinat unele probleme.  „Din păcate, în România impozitele plătite de hotelieri sunt mai mari decât cele aplicate în Bulgaria. La hotelurile de acolo, TVA este 20%, inclusiv pentru servicii de masă la recepție, sau 10%, dacă pachetul turistic este achiziționat prin turoperatori. La noi, TVA pentru masă este 24%, fiind de 9% doar pentru cazare cu mic dejun“, a explicat Traian Băculescu.

Un preț mai mare din cauza utilităților

În plus, la noi se adaugă prețurile utilităților. „Bulgarii au redus, în 2013, preţul energiei electrice cu 10%, în timp ce în România electricitatea s-a scumpit cu 10%“, a punctat Nicolae Bucovală, preşedintele Asociaţiei Patronale Mamaia şi unul dintre investitorii de pe litoralul românesc. Iar legat de TVA, acesta a precizat că „toate asociaţiile patronale din România cer Guvernului extinderea cotei reduse de TVA şi la cazarea cu demipensiune sau pensiune completă şi la agenţiile de turism“.

Tocmai pentru a veni în sprijinul turiștilor români, Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT), Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) şi Asociaţia Litoral-Delta Dunării (ALDD) au lansat, de curând, programul „Litoralul pentru Toţi“, care se va desfășura între 1 şi 28 septembrie. Iar prețurile pentru un pachet încep de la 205 lei, cazare la hotel de o stea fără mic dejun, și ajung până la 1.000 de lei la un hotel de cinci stele, all inclusive. Până acum, s-au înscris în program 26 de hoteluri din toate staţiunile de pe litoral: opt hoteluri de două stele, 12 hoteluri de trei stele, şase hoteluri de patru stele. Pachetele vor fi vândute de peste 30 de agenţii de turism din toată ţara. Dacă vremea va fi bună, tour-operatorii estimează că se vor veni la mare aproximativ 10.000 de turişti, prin acest program.
 

20 de procente este creșterea numărului de turiști pentru sudul litoralului, în luna august, comparativ cu perioada similară din 2013

120 milioane de euro reprezintă suma aproximată de tour-operatori pentru încasările din luna august, mult peste iunie și iulie