Informația că în 2024 băncile au acceptat să intre în 1.077 de negocieri cu consumatorii, iar IFN-urile au transformat o singură cerere în dosar de conciliere, ne-a făcut să cerem lămuriri suplimentare chiar de la directorul general al CSALB, Liviu Vladimir Fenoghen.
”Despre IFN-uri aș evidenția urmatoarele aspecte: – peste 80% dintre cererile pe care consumatorii le adresează IFN-urilor prin intermediul CSALB au ca obiect radierea înregistrărilor din Biroul de Credit. Probabil consumatorii intenționează să acceseze alte credite”, declară Liviu Fenoghen pentru Capital.
Negocieri bilaterale
”Un alt aspect specific este dat de valoarea relativ mică a creditelor pe care IFN-urile le acordă. Anume 3.000 – 5.000 de lei, pentru perioade foarte scurte. Multe credite acordate până la salariu sau pentru 2 – 3 luni. Sunt si credite un pic mai mari: 10.000 – 15.000 lei. Sau chiar 25.000 lei, dar acestea sunt acordate mai rar și pentru perioade mai lungi de timp: 12 – 24 luni.
Tipologia acestor credite face ca atunci când este vorba despre o negociere în cadrul CSALB, costul aferent concilierii (1.471 lei pentru IFN, pentru consumatori este gratuit) să pară prohibitiv. Mai ales dacă valoarea creditului acordat e de doar 3.000 – 5.000 de lei”, subliniază directorul general al CSALB.
Altfel, ne mai precizează specialistul, IFN-urile rezolva amiabil. Adică rezolvă direct cu consumatorul unele cereri venite prin CSALB. Chiar dacă aceasta nu presupune implicarea unui conciliator al Centrului. Adică ei cheamă consumatorul și încearcă să găsească o soluție împreună.
Românii apelează mai des la CSALB
”Pentru anul acesta estimăm o creștere a numărului de cereri cam în același ritm ca în anii anteriori. Adică, dacă în 2023 au fost 2.932 de cereri înregistrate, iar în 2024 au fost 3.568 de cereri, estimam că în 2025 va fi o creștere de aproximativ 10 – 15 – 20 de procente față de anul anterior.
Dacă în 2024 a fost o medie săptămânală de 70 de cereri, în 2025 avem o medie săptămânală și de 90 de cereri”, spune Liviu Fenoghen.
Ideea este ca la CSALB creșterea activității a fost susținută în special de faptul că tot mai mulți consumatori au aflat despre serviciile Centrului și au ales să vină la CSALB, iar nu să meargă în instanță atunci când au avut/au o problemă.
Consumatorul, mai disciplinat
”Altfel, creșterea estimată este cea de aici, adică aproximativ de 15 procente in plus fata de anul anterior. Consumatorii au o atitudine mai disciplinată când vine vorba despre plata ratelor de la creditele contractate.
Iar dacă apar dificultăți au înteles că este în interes comun (al lor si al băncii) să meargă la creditori imediat cum apar aceste probleme. Iar nu să aștepte să ajungă la 90 de zile întârziere”, a concluzionat, pentru Capital, directorul general al CSALB.
Am mai preciza că din totalul celor 3.568 de cereri primite de la consumatorii, 2.644 de cereri s-au adresat băncilor. 924 de cereri s-au adresat IFN-urilor. Persoanele juridice au trimis 6 cereri către bănci în 2024 din care s-au constituit 5 dosare de conciliere.