Proprietarii de apartamente din ansamblurile rezidenţiale noi scot din buzunar între 7.000 şi 20.000 de euro pentru parcare. Dezvoltatorii imobiliari sunt obligaţi prin lege să asigure pentru proiectele realizate un anumit număr de locuri de parcare. O obligaţie care se dovedeşte a fi o sursă importantă de profit pentru developeri. „Uneori nu-mi vine să cred că am plătit mai mult de 15.000 de euro pe parcarea maşinii mele (un Ford Fiesta), pe care am dat doar 12.000 d
Proprietarii de apartamente din ansamblurile rezidenţiale noi scot din buzunar între 7.000 şi 20.000 de euro pentru parcare. Dezvoltatorii imobiliari sunt obligaţi prin lege să asigure pentru proiectele realizate un anumit număr de locuri de parcare. O obligaţie care se dovedeşte a fi o sursă importantă de profit pentru developeri.
„Uneori nu-mi vine să cred că am plătit mai mult de 15.000 de euro pe parcarea maşinii mele (un Ford Fiesta), pe care am dat doar 12.000 de euro“, spune Ionuţ Mihalcea, marketing manager al unei companii de consultanţă, devenit recent proprietarul unui apartament situat într-un ansamblu rezidenţial proaspăt finalizat. Practic, cam jumătate din oferta de automobile de pe piaţa autohtonă are un preţ mai redus decât locurile de parcare din ansamblurile rezidenţiale noi. Şi dacă luăm în calcul un preţ mediu de 120.000 de euro pentru o locuinţă amplasată într-un bloc nou, valoarea parcării este echivalentă cu aproximativ a şasea parte din locuinţă.
Băneasa Rezidenţial este cea mai importantă componentă (atât ca suprafaţă, cât şi ca valoare a investiţiei) a proiectului imobiliar gigant din nordul Capitalei. Aici se vor construi între 4.000 şi 5.000 de locuinţe, iar suma totală prevăzută pentru acest proiect este de minimum un miliard de euro, din care până în prezent s-au folosit 60 de milioane de euro. Practic, 60% din uriaşul complex (acoperă 221 de hectare) este reprezentat de partea rezidenţială. „Prima fază a proiectului, cu 227 de apartamente, a fost vândută în totalitate. Preţurile au fost calculate pe pachet, incluzând şi un loc sau două locuri de parcare, precum şi o boxă. În total, putem vorbi de 336 de locuri de parcare, iar preţul separat pentru achiziţionarea unui loc de parcare în plus a fost de 20.000 de euro“, declară, pentru Capital, Alin Negulescu, director vânzări la Băneasa Rezidenţial. De altfel, în jurul acestei sume se învârt preţurile cerute pentru spaţiile de parcare realizate pentru noile ansambluri rezidenţiale aflate în execuţie.
Media acestor preţuri este, potrivit analiştilor, de circa 17.500 de euro pentru parcările subterane şi 7.000 de euro pentru cele supraterane. Un ansamblu rezidenţial ce se construieşte în zona centrală a Capitalei, Speranţa Residence, asigură locuri de parcare la un preţ de 15.000 de euro + TVA. Cu bani ceva mai puţini îţi poţi parca maşina în Confort City (zona Vitan-Bârzeşti). „În cadrul proiectului se plătesc 9.000 de euro pentru parcările subterane şi 6.000 la suprafaţă, preţuri fără TVA, proiectul fiind dezvoltat de o persoană fizică“, spune Iuliana Ionescu, reprezentantă a companiei. Identic, dar cu TVA, sunt evaluate parcajele din cadrul ansamblului rezidenţial Primăvara (construit în Drumul Taberei de compania Can Serv).
O strategie diferită este adoptată de Real Estate Development, dezvoltatorul proiectului Sara Sea View din staţiunea Olimp. Aici, dacă devii proprietarul unui apartament, al cărui preţ sare de 90.000 de euro, primeşti un loc de parcare inclus în suma plătită. Dar să revenim în Bucureşti, mai exact în Pipera, unde este amplasat proiectul Perla Residence. Cum parchezi dacă te muţi acolo? Simplu. Pentru 16.000 de euro + TVA, bani în care este inclusă şi o boxă, poţi achiziţiona unul dintre cele 130 de locuri de parcare asigurate de developerul Crown Construction în prima fază a proiectului.
În esenţă, un metru pătrat de parcare costă între 850 şi 1.600 de euro în subteran şi 300 şi 420 de euro într-o locaţie supraterană.
Cu cei 17.500 de euro plătiţi pentru achiziţionarea unui loc de parcare, acum mai puţin de cinci ani se putea cumpăra un apartament cu două sau chiar trei camere, situat într-o zonă cel puţin rezonabilă. Prezentul nu oferă decât un banal loc de parcare pentru maşină. Numai că, acest „banal“ loc de parcare poate costa chiar mai mult decât automobilul.
Stop/Go
În Europa de Vest, locuinţa nouă reprezintă un produs ce cuprinde, în general, şi un garaj sau o parcare deschisă. În România, preţurile acestora oscilează şi cresc anual, direct proporţional cu preţul apartamentelor.
Proiect Preţ (euro+TVA) /
loc parcare subteran
Băneasa Rezidenţial 20.000
Perla Residence 16.000
Belvedere Băneasa 15.000
Lac de Nuferi 12.000*
Primăvara 9.000
Confort City 9.000**
Notă: *) TVA inclus; **) nu se plăteşte TVA