Locul de unde isi iau zborul cumparaturile

Shopping: Preturile produselor de lux din magazinele aroporturilor sunt cu o treime mai mici decat in centrele comerciale De la editii limitate ale unor parfumuri celebre la genti de piele, de la whisky vechi de 12 ani la ceasuri de lux, toate la preturi cu 30% mai mici decat in alta parte, magazinele din aeroporturile internationale fac orice pentru a te convinge sa cumperi. Intr-o dupa-amiaza obisnuita din timpul saptamanii, Terminalul 3 al aeroportului Heathrow din Lon



Shopping: Preturile produselor de lux din magazinele aroporturilor sunt cu o treime mai mici decat in centrele comerciale

De la editii limitate ale unor parfumuri celebre la genti de piele, de la whisky vechi de 12 ani la ceasuri de lux, toate la preturi cu 30% mai mici decat in alta parte, magazinele din aeroporturile internationale fac orice pentru a te convinge sa cumperi.




Intr-o dupa-amiaza obisnuita din timpul saptamanii, Terminalul 3 al aeroportului Heathrow din Londra arata ca un mall urias. Zilnic, zeci de mii de pasageri isi fac cumparaturile aici si petrec cel putin o ora alergand din magazinele duty-free in restaurante si inapoi sub ploaia de firme luminoase ale sclipitoarelor magazine de marca.
In 2005, cele sapte aeroporturi din Marea Britanie pe care le administreaza compania BAA, printre care si aeroportul Heathrow, au inregistrat venituri record de 821 milioane lire sterline, din care 434 milioane lire au provenit din vanzarile din duty-free, iar alte 163 milioane lire sterline din serviciile de parcare a masinilor.


Profitul World Duty-Free, subsidiara BAA care detine magazinele fara taxe, a urcat anul trecut la 25 milioane lire sterline. Aceasta in contextul largirii Uniunii Europene, largire care a insemnat eliminarea cetatenilor din cele noi zece state membre de pe lista clientilor magazinelor duty-free. World Duty Free ofera peste 17.000 de produse in cele 67 de magazine pe care BAA le detine. Numai pe Heathrow, spatiul destinat zonei de magazine si restaurante este de 48.000 metri patrati. Iar serviciile oferite amatorilor de shopping sunt pe masura. stiati ca pe Heathrow lucreaza in jur de 20 asistenti de achizitii, usor de recunoscut dupa uniformele verzi pe care le poarta, a caror slujba este sa va consilieze in materie de cumparaturi? Nemaivorbind de faptul ca peste tot exista puncte de informare referitoare la magazinele din aeroport.


Iar acestea nu sunt singurele servicii pe care aeroportul le pune la dispozitia calatorilor. Puteti cumpara diverse lucruri la plecare, fara sa fie nevoie sa le luati cu dvs. Trebuie doar sa precizati vanzatorului ca doriti sa le ridicati la intoarcere, iar acesta va va da un bon, cu care veti lua coletul de la un ghiseu special. Deocamdata, acest serviciu este disponibil numai pentru pasagerii care calatoresc in interiorul Uniunii Europene.

In magazinele din Henri Coanda nu se vinde whisky

Pentru a atrage clientii pretentiosi, BAA, Boutiques Aeroports de Paris (compania care administreaza aeroporturile din Paris) si DFS (companie care detine magazine in Bali, Sydney, Singapore, Hong Kong, Hawaii, Noua Zeelanda) au o politica foarte liberala de returnare a produselor. Ele permit pasagerilor sa inapoieze prin posta bunurile nefolosite (cu exceptia parfumurilor, tigarilor si bauturilor alcoolice), intr-un interval de pana la trei luni din momentul achizitiei.


In multe aeroporturi (Amsterdam, Frankfurt, Barcelona, Hong Kong), puteti face precomenzi online la produsele pe care le doriti, astfel incat sa le ridicati la poarta de imbarcare cand parasiti tara.
Din pacate, nu puteti face asta in cazul aeroportului Henri Coanda din Bucuresti. Surprinzator, in magazinul din aeroportul care deserveste Capitala preturile parfumurilor sunt aceleasi ca in aeroportul din Frankfurt. De exemplu, o sticluta de 50 ml de Euphoria de la Calvin Klein costa la fel (49,50 euro) in cele doua locatii. Un pret cu 30% mai mic decat in magazinele specializate din mall-urile Capitalei. Explicatia este foarte simpla. “Avem acelasi furnizor ca magazinul de cosmetice din aeroportul din Frankfurt si practicam aceleasi preturi.



Chiar daca magazinul nu mai este in regim duty-free, iar noi platim accize si taxe vamale, preturile sunt la nivel de duty-free”, spune Radu Lupu, directorul Milenium Pro Design, proprietara magazinului din Otopeni. Insa, spatiul destinat magazinelor si restaurantelor este mult mai mic: doar 700 de metri patrati in zona plecari din terminalul international. “Pana la sfarsitul lui 2006, vom inaugura corpul care face legatura intre terminalul de sosiri interne si terminalul de plecari internationale. Aici, vom avea aproape 2.900 de metri patrati pentru magazine si restaurante, insa nu vor fi magazine cu preturi de duty-free, intrucat este vorba de o zona publica. Insa, conform planurilor de extindere, pana in 2008 vom dubla suprafata actualei zone de imbarcare din terminalul de plecari internationale, iar aici vor exista astfel de magazine”, precizeaza Valentin Iordache, directorul de marketing al Aeroportului Henri Coanda.


Din nefericire insa, nu exista nici un magazin de bauturi alcoolice si tigari. “In 2003, in momentul cand
s-au facut licitatiile pentru spatii, nu existau norme legale clare pentru vanzarea acestor produse. Mai tarziu au aparut normele, dar acum nu mai avem spatii”, explica Valentin Iordache.