Marketingul prin motoarele de căutare este mai eficient şi mai ieftin decât cel tradiţional. Prin această metodă, companiile reuşesc să atragă cei mai motivaţi clienţi.

Nivelul de implicare al unei persoane în achiziţia unui bun sau serviciu este important pentru oamenii de marketing. Şansele ca aceasta să devină clientul firmei depind de gradul său de implicare. Pentru un dealer auto, de exemplu, este mult mai uşor să convingă o persoană să cumpere un autoturism dacă aceasta caută activ oferte, decât să convingă una care nu intenţionează să îşi cumpere un automobil în viitorul apropiat. Acest lucru pare evident, dar, de  multe ori, firmele nu ţin cont de acest aspect şi transmit acelaşi tip de mesaj de marketing, ineficient, la toată populaţia.

Dacă în urmă cu zece ani era mai dificil de aflat care sunt clienţii ce caută activ tipul de produse sau servicii pe care le vinde o firmă, acum lucrurile sunt foarte simple, pentru că multe persoane, atunci când doresc să cumpere ceva, intră pe internet şi accesează motoare de căutare precum Google. Aşa a apărut o nouă formă de marketing. La această metodă a decis să apeleze, recent şi managementul Editurii Nemira. Oamenii de marketing ai companiei au hotărât să afişeze anunţuri plătite pe site-ul Google, numai utilizatorilor care caută cuvinte precum „cărţi“ sau „librărie“. „Campania începe cu alegerea cuvintelor-cheie, de exemplu «librărie online». Te gândeşti că vrei să fii găsit de cei care caută o librărie online. Sau, dacă vrei să fii găsit de cât mai mulţi oameni, poţi să foloseşti Google Trends şi să alegi cuvinte-cheie foarte populare din domeniul tău“, spune Silviu Toma, webmarketing manager la Nemira. Avantajele acestei metode sunt multiple. Pe lângă faptul că anunţurile sunt afişate numai utilizatorilor interesaţi de ele, se şi plătesc decât acelea pe care utilizatorul apasă cu mouse-ul. „Căutările plătite sunt taxate la clic, astfel că toţi banii investiţi în campanie sunt transformaţi în vizitatori pe site, iar bugetele necesare unei astfel de campanii sunt net inferioare unei campanii de bannere. Aşadar, firmele pot beneficia de trafic asigurat cu bani puţini“, spune Aurora Enghis, marketing manager online la Arbomedia.

Dar, pentru a avea o campanie eficientă, nu sunt suficiente numai plasarea unui anunţ relevant şi urmărirea numărului de vizitatori. Pagina pe care este direcţionat vizitatorul trebuie să fie în concordanţă cu mesajul care l-a făcut să ajungă acolo şi trebuie să îndemne la acţiunea dorită de către firmă. „Anunţul şi clickul reprezintă doar primul pas. La fel de importantă este şi pagina la care ajunge vizitatorul după ce a făcut click. De cele mai multe ori, aceasta este însă prima pagina din site-ul firmei şi nu are mare legătură cu anunţul. Odată ajuns acolo, utilizatorul trebuie să reînceapă căutările. Dar cei mai mulţi nu o fac şi aşa se pierde o vânzare“, spune Vladimir Oane, director general al firmei Metromind, care oferă servicii de marketing pe internet.

Costurile pentru o campanie de marketing diferă în funcţie de numărul de accesări ale anunţului şi de cuvintele alese, pentru că anumite cuvinte pot fi foarte solicitate de către un număr mare de companii. Firma TreeWorks, care realizează site-uri de internet şi strategii de marketing online, şi-a ales pentru propria promovare cuvinte cum ar fi programare, web development sau creare site internet. „Costurile pentru astfel de cuvinte sunt între 5 şi 20 de cenţi per click, iar costurile totale pe lună ajung pe la 100 de dolari“, spune Cătălin Teniţa, directorul TreeWorks. Folosirea cuvântului „credit“ costă între 7 şi 10 dolari, dar utilizarea acestuia de către o bancă poate fi eficientă, pentru că, în cazul în care un client accesează anunţul, acesta poate decide să facă un credit de zeci de mii de euro.

Potrivit Forrester Research, în Europa, companiile au alocat în 2007 marketigului prin motoare de căutare 4,5 miliarde de euro, sumă care se estimează că se va majora la 8,1 miliarde de euro până în 2012.

Sfat

De multe ori, motoarele de căutare verticale, care conţin numai informaţii despre hoteluri, bilete de avion sau apartamente, sunt mai eficiente decât cele generale, cum este Google.