Roboții vor scuti angajații de procesele repetitive, consumatoare de timp, și – în același timp – vor contribui la reducerea cheltuielilor operaționale. Robotics Process Automation (RPA) este una dintre tehnologiile viitorului, deja adoptată de mari companii internaționale, precum Generali, AON, J.P.Morgan, Barclays, Vodafone, SAP, McDonalds, American Express, Pfizer, Piraeus Bank. „Am descoperit RPA în urmă cu doi ani, ca urmare a implicării într-un proiect internațional de digitizare a unei mari companii de asigurări. Proiectele de Robotics sunt ca un joc de LEGO, reprezentând o platformă de automatizare pe care o dezvoltăm împreună cu clienții,” declară Răzvan Popescu, RPA CoE Lead EY România.
Pe de altă parte, RPA generează dezbateri intense cu privire la viitorul pieței muncii, în contextul „angajării” roboților software care să realizeze activități specifice oamenilor; roboți care lucrează 24 de ore pe zi, șapte zile din șapte, fără concedii, pauze de masă și care nu generează erori. Robotul poate fi considerat cea mai flexibilă „mână de lucru”, care reacționează instant la comenzi. În plus, în funcție de piața în care se face această implementare, costul unui asemenea „angajat” poate fi de numai 20% din costurile pe care le implică un salariat obișnuit.
De exemplu, Barclays Bank, o companie bancară britanică, utilizează tehnologia RPA pentru a obţine o reducere anuală de £175 milioane în provizioane pentru datorii neperformante. Telefonica O2, din Marea Britanie, și-a automatizat 15 procese cheie şi aproximativ 100 de sub-procese, folosind mai mult de 160 de roboți și eliberându-i astfel pe angajați, care au acum mai mult timp pentru activități care conferă un plus de valoare.
Folosirea tehnologiei RPA implică o reducere a costurilor în mai multe arii organizaționale. După trei-cinci ani de la implementare, costurile departamentului de resurse umane pot fi reduse cu până la 39%, ale departamentului de vânzări și relații cu clienții – cu 34 %. Impactul poate fi și mai mare (peste 40 %) când vorbim de contabilitate sau de lanțul de aprovizionare.
„Aspirația noastră este să aducem clienților cele mai inovatoare soluții. Cu acest obiectiv în minte, am dezvoltat în România un Centru de Excelență pe soluții de RPA, care să deruleze proiecte de implementare la nivel local și internațional. Deja avem povești de succes, ca de exemplu prima implementare RPA la o bancă din România, Piraeus Bank,” explică Aurelia Costache, Financial Services Advisory Leader EY România și RPA Leader pentru Europa Centrală și de Est.
Conferința „Will robots help us do less? Or become more?” a fost organizată în colaborare cu UiPath, o companie românească, una dintre cele mai cunoscute companii din domeniu la nivel internațional. „În momentul acesta noi discutăm despre un parteneriat global, în care România va deține centrul de competență pentru UiPath, pentru EY la nivel mondial, ceea ce înseamnă că de aici se vor oferi servicii de training, de best practices, de moduri de implementare pentru toate celelalte entități EY,” a spus Daniel Dines, CEO UiPath.