Compartimentul pentru odihna echipajului (Crew rest compartment), locul în care piloții și însoțitorii de zbor se pot odihni pe perioada unor zboruri foarte lungi.
Deși pasagerii cred că echipajul este la manșa avionului non-stop, lucrurile nu stau chiar așa, iar un pilot poate trage un pui de somn pe distanțe mari.
Potrivit CNN Travel, compartimentele pentru odihna echipajului locația variază de la un avion la altul.
Pe aeronavele mai noi, precum Boeing 787 sau Airbus A350, acestea sunt situate deasupra cabinei principale, în fuzelajul superior. Pe aeronavele mai vechi, acestea se pot afla și în cala aeronavei sau pur și simplu în cabina principală.
Regulamentele aeronautice federale prevăd aceste compartimente
La zborurile lungi, membrii echipajului pot dormi în compartimentele de odihnă în perioadele de serviciu. Regulamentele aeronautice federale sunt cele care prevăd compartimentele de odihnă ale echipajului pentru a opera un zbor lung prin utilizarea mai multor schimburi de echipaj.
Compartimentele de odihnă sunt separate, cu zone speciale pentru echipajul de zbor si echipajul de cabină.
Acestea vin în perechi: unul pentru piloți, care de obicei se află deasupra cabinei și include două paturi și un scaun extensibil, și altul pentru echipajul de cabină, care conține de obicei șase paturi sau mai multe, fiind plasat deasupra bucătăriei, acea secțiune din spatele avionului unde sunt preparate și depozitate alimentele.
Cât trebuie să fie de mari paturile?
Companiile aeriene au un cuvânt important de spus în configurația zonelor de odihnă pentru echipaj atunci când achiziționează un avion, dar principalii parametri sunt stabiliți de autorități de reglementare precum Administrația Federală a Aviației.
Acesta prevede, de exemplu, ca zonele de odihnă să fie „într-o locație în care zgomotul puternic, mirosurile și vibrațiile trebuie să aibă un efect minim asupra somnului”.
Paturile (sau altă suprafață care permite o poziție de dormit) trebuie să aibă o dimensiune de 198 pe 76 cm și spațiul din jurul lor să aibă cel puțin 1 mc. De asemenea, trebuie să existe o zonă comună pentru schimbare, intrare și ieșire, care să ofere un spațiu de cel puțin 65 mc.
Exact ca într-un hotel capsulă
Rezultatul final este oarecum similar cu cel al unui hotel capsulă din Japonia: spațiu de dormit fără ferestre, înghesuit, dar confortabil, cu prize și lumină, precum și cu toate echipamentele de siguranță necesare, cum ar fi măști de oxigen, lumini pentru centura de siguranță și un interfon.
„Pot fi destul de confortabile”, spune Susannah Carr, însoțitoare de bord la United Airlines, care lucrează pe mai multe tipuri de avioane Boeing, inclusiv 787, 777 și 767.
„Există o saltea căptușită, un orificiu de aerisire pentru a menține aerul în circulație și controlul temperaturii.
Avem lenjerie de pat, asemănătoare cu cele folosite la clasa business de pe zborurile internaționale. Problema este cu persoanele care sunt mai înalte și se mișcă greu în aceste spații”, explică ea.
Pe un Boeing 767, compartimentele de odihnă sunt formate doar din scaune rabatabile
Pe aeronavele mai vechi, cum ar fi Airbus A330, zona de odihnă a echipajului poate fi inclusiv în magazie, așa că există o scară care duce mai jos. Pe un Boeing 767, zonele de odihnă sunt situate în cabina principală și sunt formate doar din scaune rabatabile, cu perdele în jurul lor.
„Sunt perdele foarte grele, care blochează lumina și, poate, ceva sunet. Am avut pasageri care au dat la o parte draperiile, căutând ceva sau dorind să meargă la bucătărie, așa că nu este cel mai bun mod de a te odihni”, spune o altă însoțitoare de zbor.
Majoritatea însoțitorilor de bord preferă paturile supraetajate scaunelor cu perdele, dar upgrade-ul este benefic pentru companiile aeriene, care nu trebuie să renunțe la un spațiu prețios din cabină și care poate fi folosit pentru locurile pasagerilor.
Compartimentele de odihnă sunt închise în timpul rulajului, decolării și aterizării și sunt utilizate în funcție de turele supravegheate de managerul de cabină, care supraveghează operațiunile de la bord.