Succesul repurtat de compania Forza Rossa cu vânzările de automobile Ferrari a surprins. Puțini sunt cei care se gândeau că într-o țară cu o economie care se luptă să supraviețuiască și cu o populație ale cărei venituri scad vertiginos, importul și comercializarea unui brand exclusivist poate fi o afacere profitabilă. Printre acei puțini a fost însă și Ion Bazac, principalul acționar al importatorului Ferrari și, începând de săptămâna trecută, al brandului britanic Lotus.
„Importăm brandul Ferrari din aprilie 2007. Afacerile ne-au mers bine în primul rând pentru că notorietatea Ferrari era atât de mare încât mașinile se vindeau practic singure. Am avut norocul de a începe afacerea într-un an în care piața avea încă un foarte mare apetit pentru acest gen de produs“, a declarat, într-un interviu acordat revistei Capital, Ion Bazac. Nici criza declanșată în toamna lui 2008 nu a putut tempera apetitul românilor pentru mașinile cu faimosul căluț cabrat pe capotă.
„Atâta timp cât piețele sunt volatile și poți pierde, de exemplu, pe bursă, în fiecare oră, sume importante, o mașină de lux este văzută ca o investiție. Acesta este motivul pentru care lumea cumpără mașini Ferrari în plină criză. La 6.600 de unități produse pe an sunt, în medie, 200.000 de cereri. Indiferent că e criză sau nu. În astfel de condiții, evident că lucrurile au mers bine pentru Forza Rossa“, explică Bazac motivele pentru care compania sa a ajuns, în mai puțin de patru ani, de la afaceri de șase milioane de euro la 8,5 milioane de euro, iar profitul operațional a atins, anul trecut, 450.000 de euro.
Investiție amortizată în maximum zece ani
„Tot ceea ce înseamnă Ferrari în România a costat 5,7 milioane de euro. La o cifră de afaceri anuală de circa opt milioane de euro, cred că în circa zece ani vom reuși să ne recuperăm investiția. Dacă piața își va reveni, este posibil să ne recuperăm banii chiar mai curând“, declară încrezător Ion Bazac, neuitând să adauge că Forza Rossa a livrat până acum 68 de mașini Ferrari și că are comenzi pentru încă 89. Ca și în 2010, importatorul este convins că își va depăși cota de mașini alocată de producător, iar o parte dintre comenzi va fi livrată abia în 2012. În 2011, peste 30 de clienți vor primi câte un Ferrari nou, la aceștia adăugându-se și 28-30 de unități Lotus.
„În 2012, va apărea un nou Lotus Esprit, iar britanicii au în plan lansarea câte unui nou model anual până în 2015. Aceste noi modele vor majora sigur și vânzările noastre și cifra de afaceri din România“, consideră acționarul Forza Rossa.
Lotus, vecin cu Ferrari în Otopeni
Pe lângă importul și comercializarea de mașini Ferrari în România, Bulgaria și Moldova, Forza Rossa mai deține un Ferrari Store în București și noul centru Lotus de la Otopeni. La sfârșitul lui martie, va fi inaugurată pe Calea Victoriei o cafenea dedicată fanilor Ferrari, precum și un nou Ferrari Store în Monaco. Va urma construirea de showroomuri Lotus în Serbia, Muntenegru și Moldova.
„Piețele pe care vom reprezenta Lotus în afara României sunt în state emergente, care pot avea un potențial foarte mare de creștere odată cu negocierile de aderare la UE. Spre deosebire de Ferrari, care are Bucureștiul ca centru logistic pentru toate piețele noastre, Lotus va avea showroomuri în toate țările unde vom reprezenta marca“, detaliază Ion Bazac planurile sale de viitor. Oficialul consideră că vânzările Lotus din România vor fi cu siguranță mai mari decât în Ungaria, Cehia sau Polonia. Asta pentru că românii au o cultură aparte în privința automobilului.
„Nu ne vom compara niciodată cu vânzările Lotus din Marea Britanie sau din alte state mari din Vest, dar cred că vom avea vânzări similare cu Italia, în doi-trei ani“, spune Bazac.
Pentru promovarea mărcii Lotus, mai puțin cunoscută în România, Forza Rossa va apela la o cu totul altă strategie decât pentru Ferrari, marketingul indirect bazat pe prezența mărcii în Formula 1 fiind cea mai utilă abordare. De altfel, toate cele trei modele care vor fi comercializate în acest an, Elise, Exige și Evora, cu prețuri fără TVA cuprinse între 35.000 și 76.000 de euro, mizează pe sportivitate.„Este clar însă că imaginea Lotus va fi alta decât cea a Ferrari. Va fi o identitate care se bazează mai mult pe elemente naturale, pentru că noile mașini Lotus vor fi mult mai prietenoase cu mediul, fără a neglija latura sportivă“, a încheiat Bazac.