Coreenii de la Hyundai au reuşit, după primele două luni din acest an, să depăşească la capitolul vânzări mărci mult mai cunoscute, precum Skoda, Renault sau Volkswagen.

Primele semne ale reaşezării clasamentului vânzărilor au apărut încă din ianuarie, când micuţul i10, un model lansat în prima parte a anului trecut, s-a impus drept cel mai vândut autoturism de import. Cu toate acestea, în prima lună din 2009, Volkswagen rămânea liderul vânzărilor la capitolul mărci, la diferenţă de aproape 300 de unităţi faţă de ocupanta locului doi, Hyundai. În acea lună, coreenii urcau în forţă, de pe locul nouă, pe care-l ocupaseră în perioada similară din 2008, până pe locul doi. Pentru ca Hyundai să devină în februarie liderul mărcilor de import, cu 1.941 de maşini comercializate, cu 85 de unităţi  mai mult decât Volkswagen şi cu 762 decât Skoda, conform statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

Interesant de observat este şi faptul că, din totalul celor 1.941 de autoturisme raportate ca vândute, doar 1.289 au fost înmatriculate, potrivit Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). Faptul că peste 600 de maşini raportate ca vândute au rămas neînmatriculate a dat naştere mai multor speculaţii. În timp ce unii concurenţi explică fenomenul printr-o „comercializare pe hârtie“ către dealeri din ţară, alţii se declară convinşi că maşinile au fost vândute unor comercianţi Hyundai din state europene, unde cererea este mai mare. Reprezentanţii importatorului Hyundai Auto România au refuzat să facă orice fel de declaraţii pe această temă.

Miza pe maşinile de oraş

152-28168-23studiudepiata13.jpgUna dintre explicaţiile creşterii puternice a cotei de piaţă a Hyundai este legată de existenţa în gamă a unui model de clasă A, cu un foarte bun raport calitate/preţ. Micuţul i10, cu preţuri cuprinse între 8.318 euro şi 9.984 euro, a tras practic după el întregul brand. Din totalul de 1.941 de unităţi comercializate de Hyundai, nu mai puţin de 592  au fost i10, alte modele cu rezultate bune în acest an fiind i30 (426 de unităţi) şi Accent (348 de unităţi).

Tot i10 pare a să fi fost, conform statisticii APIA, modelul care a imprimat întregii clase A un trend pozitiv. Acest model deţine acum peste 62% din totalul vânzărilor de maşini destinate traficului urban, în timp ce ocupantul locului doi în aceeaşi clasă, Chevrolet Spark, abia dacă trece de cota de 10%. Clasa A este, de altfel, şi singura care a încheiat perioada ianuarie-februarie din acest an cu un rezultat pozitiv: creştere de 1,7% faţă de primele două luni din 2008. Toate celelalte segmente se află într-un picaj accentuat, ceea ce a făcut ca întreaga piaţă a autoturismelor să se contracteze cu 61,8%. Cele mai mari scăderi se înregistrează în dreptul unor clase care, cu numai câteva luni în urmă, se aflau în topul preferinţelor cumpărătorilor. Spre exemplu, segmentul B (Renault Clio, Volkswagen Polo, Opel Corsa) este în regres cu 59,9% faţă de primele două luni din 2008, în timp ce clasa C (Skoda Octavia, Volks­wagen Golf, Renault Megane), care la începutul anului trecut creştea cu peste 40%, înregistrează  o scădere dramatică, de 62,4%.

Producătorii, prinşi în ofsaid

Recentele modificări de trend ale pieţei auto româneşti i-au luat pe nepregătite pe mulţi comercianţi. Dacă anul trecut cererea pentru modele spaţioase şi cu portbagaje mari aducea profituri importante, reorientarea clienţilor către maşinile de oraş a dat multe planuri peste cap. O dovadă poate fi chiar faptul că în următoarea perioadă vor fi lansate doar două-trei modele din clasa mică, în timp ce grosul noutăţilor sunt furnizate de clasele B, C şi chiar D sau E. Explicaţia constă în faptul că intrările pe o anumită piaţă sunt dependente de ciclurile de fabricaţie ale companiilor producătoare, cicluri a căror derulare începe cu ani buni înainte de lansarea propriu-zisă.

11,9% este cota de piaţă atinsă de Hyundai pe piaţa autoturismelor din România. În urmă cu un an, brandul coreean avea o cotă doar de 2,6%, clasându-se pe locul 13