Consiliul a impus companiei o serie măsuri corective pentru a restabili mediul concurenţial normal şi pentru a preveni apariţia unor astfel de fapte, conform comunicatului.
În urma investigaţiei declanşate la sfârşitul anului 2017, Consiliul Concurenţei a constatat că Dante International SA, în calitate de deţinător şi administrator al platformei online eMAG Marketplace a abuzat de poziţia sa dominantă, în perioada ianuarie 2013 – iunie 2019, în special, prin poziţionarea şi afişarea mai favorabilă a propriei oferte de produse în detrimentul ofertelor partenerilor care comercializau pe platformă şi cu care se afla în concurenţă directă.
Afectarea concurenţei reale între ofertele de produse prezentate
În acest fel, s-au limitat ofertele partenerilor afiliaţi eMAG.ro, ceea ce a condus la afectarea concurenţei reale între ofertele de produse prezentate pe această platformă. Compania a recunoscut fapta anticoncurenţială şi a beneficiat de o reducere a amenzii.
Pentru ca aceste fapte să nu se mai repete, autoritatea de concurenţă a impus companiei să adopte o serie de măsuri privind algoritmii utilizaţi de platformă, Dante având obligaţia să informeze complet şi corect comercianţii parteneri asupra modului de funcţionare a algoritmilor, cum ar fi cei de listare, cei de poziţionare a produselor pe platformă şi să limiteze intervenţiile manuale în funcţionarea algoritmilor relevanţi.
În acelaşi timp, compania trebuie să dezvolte modificări ale structurii organizaţionale, să creeze un sistem de gestionare a datelor colectate şi stocate prin intermediul platformei, astfel încât accesul la aceste date agregate să se realizeze în mod nediscriminatoriu. Totodată, Dante trebuie să-şi îmbunătăţească politica de soluţionare a plângerilor, prin crearea unui set de bune practici în administrarea relaţiei cu participanţii la platformă.
Consiliul Concurenţei reaminteşte că, din acest an se aplică Regulamentul european (2019/1150) privind promovarea echităţii şi transparenţei pentru companiile care utilizează serviciile platformelor online şi a motoarelor de căutare online.
Regulamentul, numit şi Platform to Business – P2B, urmăreşte crearea unui mediu online competitiv, echitabil şi transparent prin impunerea unui set de obligaţii specifice.
Astfel, printre altele, Regulamentul prevede că platformele online trebuie să afişeze „termenii şi condiţiile” de utilizare, să se asigure că sunt uşor accesibile pentru firmele utilizatoare pe parcursul tuturor etapelor relaţiei comerciale şi să prezinte în mod transparent situaţiile şi condiţiile în care pot suspenda, sista sau în care pot impune alte restricţii privind furnizarea de servicii către companiile utilizatoare.
De asemenea, platformele online trebuie să afişeze informaţii generale privind modul în care termenii şi condiţiile afectează proprietatea şi controlul drepturilor de proprietate intelectuală ale firmelor utilizatoare.
Poziția eMAG privind rezultatul investigației
eMAG și Consiliul Concurenței au ajuns la o înțelegere comună privind faptele investigate, aferente perioadei 2013 – iunie 2019. eMAG a colaborat cu autoritatea de concurență pe tot parcursul investigației și a pus la dispoziție, în mod transparent, dincolo de obligația legală de a coopera, toate datele și informațiile privind modul de funcționare a platformei Marketplace pentru o înțelegere completă a acestui nou model de comerț electronic.
Platforma eMAG a funcționat în primii 12 ani de activitate doar cu vânzare directă. Apoi, treptat, prin platforma eMAG Marketplace, partenerii au avut posibilitatea să își vândă produsele, în baza unor reguli care au fost adaptate din mers, pe măsura ce platforma a evoluat. Concomitent cu plata amenzii, compania și-a asumat voluntar o serie de măsuri în fața autorității de concurență, prin care regulile și algoritmii vor fi mult mai transparenți. Astfel, perspectivele de dezvoltare ale partenerilor vor crește prin predictibilitate, acces la date și o soluționare rapidă a problemelor.
„Viteza cu care am dezvoltat platforma eMAG nu a fost lipsită de erori, însă am învățat de fiecare dată din ele și ne-au ajutat sa adaptăm modelul. Procesul de dezvoltare a platformei a presupus de multe ori soluții rapide în interesul clienților, dar unele dintre ele au fost impredictibile pentru alte părți implicate în platformă.
Deși izolate, aceste situații au generat îngrijorări ale autorității de concurență, împreună cu care am depus toate eforturile pentru identifica un mod foarte predictibil, transparent și echilibrat prin care toate părțile să poată beneficia de avantajele unei platforme de comerț online, iar clientul să rămână prioritatea noastră.
Chiar dacă am primit o sancțiune, luăm partea bună din aceasta experiență: am învățat cum să oferim un serviciu foarte bun în același timp și clienților, și partenerilor din Marketplace, printr-un sistem de reguli și algoritmi îmbunătățiți permanent, bazându-ne pe tehnologie. Astfel, clienții beneficiază de servicii inovatoare care le salvează timp și bani, iar partenerii beneficiază de oportunități majore de dezvoltare, în România și în țările din jur”, a declarat Iulian Stanciu, CEO eMAG