Lovitură pentru cei care vor să cumpere mașini second-hand. Ce s-a discutat în spatele ușilor închise

masini pe motorina si benzina

SURSA FOTO: Dreamstime

Organizațiile de mediu cer tot mai mult. Acestea au venit cu noi cereri, precum creşterea ponderii de energie regenerabilă la 41% și introducerea de politici care să-i descurajeze pe șoferi din a cumpăra mașini second-hand.

Organizațiile de mediu au venit cu noi cereri, în defavoarea șoferilor care vor să achiziționeze mașini second-hand. Printre altele, au cerut creşterea ponderii de energie regenerabilă la 41% și revizuirea proiectelor pe bază de combustibili fosili.

Anunțul a venit în urma consultărilor publice pentru revizuirea Planului Naţional Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice (PNIESC).

Organizațiile de mediu cer tot mai mult

Consultările derulate de Ministerul Energiei s-au încheiat pe 15 martie. Documentul final care trasează planuri şi măsuri concrete în domeniul energetic trebuie trimis la Comisia Europeană până în luna iunie.

Cererile au fost făcute de mai multe organizații de mediu, printre care 2Celsius, Bankwatch, Declic, Greenpeace şi WWF-România.

Ele au susținut că există inconsecvenţe precum nealinierea la ţinta recentă de energie regenerabilă agreată la nivel european de cel puţin 42,5%, dar şi la alte planuri existente la nivel naţional precum strategia pe hidrogen și planurile pentru așa-zisa tranziţie sau politica pentru mobilitate urbană.

Organizațiile respective au cerut și ca Guvernul să se apropie mai mult de recomandările Comisiei Europene, faţă de propunerea actuală de 36%, care este depăşită.

„Acest lucru poate fi realizat prin susţinerea comunităţilor de energie, mai multe investiţii în reţele de transport şi stocare, măsuri concrete pentru susţinerea încălzirii din surse regenerabile, care sunt încă trecute cu vederea de către Ministerul Energiei.

Organizaţiile au recomandat reducerea utilizării combustibililor fosili în producţia de electricitate şi dimensionarea sistemului energetic după nevoile reale de consum. În prezent sunt planificaţi peste 4 GW în centrale cu gaz fosil, dar şi extinderea reţelelor de gaze precum şi un terminal GNL. Aceste proiecte vor duce la creşterea consumului de gaze, în timp ce la nivel european REPowerEU propune reducerea drastică a utilizării acestora prin înlocuirea cu energie regenerabilă şi eficienţă energetică.

În plus, în mixul energetic nu s-a luat în considerare diminuarea volumului de biomasă utilizat pentru producerea de energie electrică şi termică ceea ce presupune continuarea presiunii asupra pădurilor, pierzând oportunitatea de a ne aduce mai aproape de targetul asumat pentru decarbonizare”, au susținut organizațiile, într-un comunicat.

SURSA FOTO: Dreamstime

Organizațiile au lansat mai multe cereri către Guvern

Potrivit comunicatului, ar fi nevoie și de introducerea de ţinte şi politici specifice pentru atenuarea fenomenului de așa-zisă sărăcie energetică, precum susţinerea renovării locuinţelor şi instalarea de surse regenerabile la locul de consum.

Comunicatul atrage atenţia că actualul PNIESC continuă să propună instalarea şi punerea în funcţiune, până în 2030, a 8 proiecte hidroenergetice „care ar aduce o contribuţie cumulată nesemnificativă în mixul energetic, de doar 304 MW”.

În domeniul transportului, organizaţiile de mediu cer „ambiţie” de la Guvern. Ele propun măsuri în defavoarea șoferilor care vor să achiziționeze mașini second-hand sau vechi. Alte măsuri vizează stabilirea unor ţinte pentru așa-zisa tranziţie la vehicule cu emisii zero sau reduse.