Lovitură dură pentru cei cu mașini diesel, dar și pentru cei care au automobile pe benzină. Adevărul a ieșit la iveală, iar problemele sunt imense. Sute de mii de șoferi sunt direc vizați, iar specialiștii lansează un avertisment extrem de dur.
Unul dintre specialiștii în domeniu lansează un avertisment extrem de dur pentru mii de șoferi. Radu Căprău de la OMV Petrom a vorbit despre prețul ridicat al carburanților, dar și despre creșterea dependenței României de importurile de petrol.
“Piața carburanților este una cu multe particularități. Practic, vorbim de produse accizabile, iar taxele (acciza și TVA) reprezintă circa 50% din prețul final al carburanților. Din această cauză, operatorii din piață nu pot acționa decât asupra prețului fără taxe. Acest preț este determinat de factori obiectivi precum evoluția cotațiilor internaționale, evoluția cursului de schimb, cererea și oferta de pe piață, dar și de specificul local al fiecărei piețe care generează costuri de depozitare, transport și costurile cu funcționarea benzinăriilor – salarii, utilități, etc.
Carburanții sunt o marfă care se tranzacționează pe piețele internaționale, oferta și cererea sunt cele care determina prețul. Fiind parte din piața unică, prețurile din România urmăresc prețurile de pe piața europeană. În discuțiile despre prețuri se invocă frecvent argumentul producției locale de țiței, însă prețurile carburanților, așa cum spuneam, sunt determinate de piață în ansamblul ei. Mai mult decât atât, producția de țiței a României este insuficientă pentru a acoperi integral consumul intern. Vorbim de circa 60% produse de import, țiței și produse petroliere.
În ceea ce privește diferențele de preț între România și alte țări europene, cred că este important de menționat că vorbim de diferențe infime între România și media europeană: de 1-2 eurocenți pe litru în cazul prețurilor fără taxe.
Fiecare piață are condiții specifice. În România, de exemplu, transportul prin conducte al carburanților este inexistent, motiv pentru care se desfășoară exclusiv pe cale ferată și rutieră. În plus, traficul feroviar se desfășoară cu dificultate, cu o viteza de circulație foarte scăzută și frecvente disfuncționalități”, a anunțat Căprău, conform e-nergia.ro.