Uniunea Europeană a luat o decizie care îi va afecta pe toți șoferii cu mașini diesel și benzină. Este vorba de o cofinanțare în valoare de miliarde de euro anumitor companii.
Bruxelles-ul este îngrijorat că industria auto a UE, unde sunt 13 milioane de angajaţi, ar putea rămâne în urmă în cursa pentru producerea în masă a vehiculelor electrice, din cauza dependenţei de bateriile din Asia., așadar, a acorda ajutoare de stat pentru cercetări în domeniul bateriilor destinate vehiculelor electrice.
Carlos Ghosn, directorul general al alianţei Renault-Nissan-Mitsubishi, a afirmat recent, la Salonul Auto de la Paris, că industria „nu poate continua să prospere” dacă nu îţi construieşte propriile capacităţi de producere a bateriilor.
„Ştim foarte clar că viitorul este al vehiculelor electrice şi trebuie pur şi simplu să prindem din urmă această tehnologie de producere a bateriilor. Nu putem dezvolta noi modele sau maşini de înaltă calitate dacă nu avem competenţele, inovaţia şi cercetările legate de baterii”, a declarat Maros Sefcovic, vicepreşedintele Comisiei Europene, responsabil pentru uniunea energetică.
Statele membre ale UE vor putea finanţa integral cercetările, atât timp cât e vorba şi de unele proiecte transfrontaliere. În cadrul programului „Orizont 2020” au fost incluse fonduri de 200 de milioane de euro pentru proiecte în domeniul bateriilor, 800 de milioane de euro sunt disponibili pentru a finanţa construirea facilităţilor, regiunile care vor să promoveze acest domeniu au la dispoziţie fonduri regionale de 22 de miliarde de euro, iar Fondul European pentru Investiţii Strategice poate accesa miliarde de euro de la Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru a construi echivalentul unei mega-uzine, precum cea a Tesla.
În iulie, Tesla a semnat un acord cu autorităţile chineze pentru construirea unei fabrici la Shanghai, numită „Gigafactory” – prima unitate a producătorului situată în afara SUA. Aici ar urma să fie produse 500.000 de vehicule pe an, după finalizarea construcţiei, prevăzută în 2020. La prezentarea rezultatelor financiare, şeful Tesla, Elon Musk, a declarat că uzina va costa aproximativ două miliarde de dolari, iar proiectul va fi finanţat prin obligaţiuni locale.
Programul-cadru european pentru cercetare şi inovare ”Orizont 2020″ este un nou tip de program pentru Uniunea Europeană. Printr-un buget de 80 de miliarde de euro acest program urmăreşte finanţarea proiectelor capabile să ducă la îndeplinire obiectivele tehnice, ştiinţifice, educaţionale şi sociale asumate de statele membre prin intermediul Strategiei „Europa 2020”.
Maros Sefcovic susţine că în prezent sunt 260 de companii implicate în lanţul de furnizare şi patru grupuri care ar vrea să construiască o „Gigafactory”.
Producătorul francez de baterii Saft a încheiat un parteneriat cu Siemens, Solvay şi Manz pentru a dezvolta baterii mai ieftine, mai eficiente, producţia fiind programată să înceapă în şapte ani.
Umicore construieşte o nouă fabrică în Polonia pentru a produce până în 2020 materialele catodice de care au nevoie bateriile.
Cel mai mare producător de baterii pentru vehicule electrice din China – CATL – va construi prima sa fabrică europeană în Germania, pentru a furniza baterii litiu-ion grupului auto german BMW.
Compania sud-coreeană LG Chem construieşte o unitate de producere a bateriilor litiu-ion în Polonia, iar Samsung SDI şi SK Innovation investesc în Ungaria.
Şi publicaţia germană Tagesspiegel a anunţat săptămâna trecută că Ministerul Economiei de la Berlin va prezenta în 13 noiembrie planurile privind înfiinţarea unui consorţiu care să producă în Germania baterii pentru vehiculele electrice, sprijinul financiar fiind de un miliard de euro (1,15 miliarde de dolari).
În consorţiu vor fi incluse firma germană Varta Microbattery şi subsidiara Ford din Germania, Ford-Werke GmbH. Ministrul Economiei, Peter Altmaier, vrea să înfiinţeze şi o a doua fabrică, în regiunea Lausitz, la graniţa cu Polonia, care va primi de la Executiv finanţare tot în valoare de un miliard de euro, susţine ziarul german, fără a prezenta sursa informaţiei.
Reprezentanţii Ministerului Economiei nu au comentat informaţiile, dar şi-au exprimat încrederea că Altmaier va prezenta până la sfârşitul anului progresele înregistrate în domeniul producerii bateriilor.
„Există părţi interesate de acest proiect, dar nu comentăm discuţiile în desfăşurare”, se arată într-un comunicat al Ministerului Economiei.
Şi cancelarul german Angela Merkel a afirmat luna trecută că dezvoltarea de către Uniunea Europeană a propriei sale producţii de baterii pentru vehiculele electrice este „extrem de importantă”, pentru a-şi asigura rolul în industria auto, care trece la mobilitatea electrică.
„Dacă China inaugurează aici primul centru de producţie de baterii pentru vehiculele electrice, atunci e drăguţ. Atunci bateriile sunt făcute şi în Europa. Dar nu ştiu dacă nu e visul nostru să le producem noi înşine în UE. Încă susţin că trebuie să ne dezvoltăm capacitatea strategică de a produce şi baterii pentru vehiculele electrice. Cred că va fi extrem de important în următoarele decenii”, a declarat Merkel.
În prezent, majoritatea bateriilor pentru vehiculele electrice se produce în Asia, piaţa fiind dominată de firmele nipone Panasonic şi NEC, grupurile sud-coreene LG şi Samsung, de companiile chineze BYD şi CATL, şi de Tesla în SUA. AGERPRES