Tichetele de masă sunt suficiente numai pentru 7% din angajații români
Barometru FOOD este un sondaj anual, realizat în cadrul proiectului FOOD (Fighting Obesity through Offer and Demand), cel mai mare program european de educație alimentară care promovează obiceiurile alimentare sănătoase. În România, acest sondaj a fost realizat pe un eșantion de 2,436 de angajați și 60 proprietari de restaurante, în decursul lunii septembrie.
Barometru FOOD 2022 ne arată că inflația a avut un impact major asupra deciziei de cumpărare a angajaților români și asupra calității alegerilor lor. Cele mai mari creșteri de prețuri au fost resimțite la produsele alimentare pentru 86% dintre angajații respondenți.
În România, 9 din 10 angajati folosesc tichetele de masă pentru prânz, fie că aleg să cumpere alimente pentru a-și pregăti ei masa acasă, cumpără mâncare de la restaurant sau comandă online, valoarea actuală a tichetelor de masă fiind mai eficient utilizată în acest mod. Întrebați cum gestionează banii acordați sub formă de tichete de masă, 81% dintre ei au răspuns că folosesc toată suma înainte de finalul lunii și doar 7% dintre ei au spus că suma acordată sub formă de tichete de masă le este suficientă pentru o lună întreagă.
Pentru 20% dintre angajați principalul beneficiu al tichetelor de masă este faptul că reprezintă o soluție practică pentru un prânz servit în oraș sau acasă, prin care își pot asigura o masă completă și echilibrată. În ceea ce privește obiceiul de a comanda mâncare online, peste 80% dintre angajații români se așteaptă ca restaurantele să își dezvolte oferta de mâncare la pachet și metodele de livrare.
Sistemul tichetelor de masă are un impact pozitiv asupra activității restaurantelor din România
95% dintre proprietarii români de restaurante consideră că sistemul tichetelor de masă are un impact pozitiv asupra activității lor pentru că, prin acceptarea tichetelor de masă ca modalitate de plată, atrag noi clienți (80%) și beneficiază de promovarea afacerii lor (50%). În ceea ce privește obiceiurile alimentare, proprietarii de restaurante au sesizat o creștere de 28% pentru cererea de preparate sănătoase.
3 din 5 operatori români de restaurante spun că o ofertă cu preparate sănătoase ar fi apreciată de clienți, iar 68% consideră că aceste preparate sunt la fel de gustoase precum alte variante mai puțin sănătoase, iar jumătate dintre ei afirmă că pregătirea preparatelor sănătoase este mai dificilă. 40% dintre proprietarii de restaurante și-au modificat deja obiceiurile și furnizorii pentru a putea oferi produse mai sănătoase și preparate cu mai multe ingrediente de la furnizori locali.
Restaurantele din România se confruntă cu risipa alimentară
În prezent, una din provocările cu care se confruntă restaurantele din România este risipa alimentară. Jumătate dintre proprietarii de restaurante au implementat deja măsuri pentru a combate acest fenomen, precum:
- adaptarea meniului sau a rețetelor (37%);
- managementul stocurilor;
- oferirea la pachet a porțiilor rămase (12%);
- donarea preparatelor rămase către personalul propriu.
Vă amintim că tichetele de masă sunt beneficii extrasalariale, adică se dau în afara salariului de bază trecut în contractul de muncă. Fie că sunt menționate sau nu în contractul de muncă, indiferent dacă este trecut și cuantumul lor, tichetele de masă sunt acordate ca urmare a unor prevederi ce se regăsesc în contractul colectiv de muncă sau în regulamentul intern. Ele nu intră în cuantumul salariului de bază.